Z Zodde skrev:
Så TS far med osanning när hon skriver att det sattes upp för några år sen…??🤔
Allt är väl relativt vad man vill läsa in i "för några år sedan".

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M Moimoi11 skrev:
Hur ska vi göra för att ta bort oönskat plank. Grannen satt upp ett tätt plank 180 cm högt, utan vårt medgivande för ett antal år sedan och vi valde att ”inte bråka”. Kan vi riva samma plank mot deras vilja. Planket har inte bygglov.
Fundersam Marie
"tt plank får i regel vara högst 1,8 meter högt. För att anordna en skyddad uteplats med plank kan det i vissa fall vara bygglovsbefriat om det uppfyller vissa kriterier, såsom att det är max 3,6 meter från huset och minst 4,5 meter från tomtgränsen. Om planket är närmare tomtgränsen krävs grannens medgivande. Det är viktigt att dubbelkolla vad som gäller i den specifika kommunen.

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Allt är väl relativt vad man vill läsa in i "för några år sedan".

Ytterst få, om öht nån mer än du, skulle tolka ”några år” som 15+
Men vet du att det är så gammalt kan du gärna vara explicit. (Typ gammalt flygfoto)
Idiotiska killgissningar som tillför noll å nada klarar vi oss utan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Moimoi11 skrev:
Hur ska vi göra för att ta bort oönskat plank. Grannen satt upp ett tätt plank 180 cm högt, utan vårt medgivande för ett antal år sedan och vi valde att ”inte bråka”. Kan vi riva samma plank mot deras vilja. Planket har inte bygglov.
Fundersam Marie
Riva är dumt att börja med. Har ni pratat med grannen om att ni inte trivs med staketet/planket? Innan ni går och pratar med dem, ta reda på vad som gäller med Max höjd, bygglov mm mm och inte minst ta reda på var tomtgränsen går. Ibland kan man tro sig veta men jag hade ändå dubbelkollat med lantmäteriet och fått en uppdatering. En tomtgräns är en tunn linje och det är helt omöjligt att planket står exakt på denna. Om ni har ”tur” är bygget på er tomt och då blir det lättare att driva vidare en justering av både höjd och byggnation. Om nu planket är byggt tvivelaktigt och underdimensionerat skulle jag påtala detta och under inga omständigheter acceptera en komplettering av stöttor utan istället föreslagit en rivning och nybyggnation på grannens tomt. Sen är det upp till grannen att se till att reglerna följs.

C Cox skrev:
Vänta tills grannen är bortrest, kapa det då till önskad höjd
Det skulle jag inte rekommendera, det kan tolkas som skadegörelse, så länge det inte finns ett föreläggande från kommunen, att grannen skall ta bort planket eller rätta till höjden till tillåtet mått och grannen inte har gjort det själv.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fadai
C Cox skrev:
Humor lös ?
Sär skrivning? Eller slet sig humorn och rymde?
Mvh, Språkpolisen.

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Helt korrekt.

På vilket sätt då?

Du skulle alltså inte tveka att begå brott. Noterat.

Det är uppenbart vilken relation du har till dina grannar.
Om grannen (medvetet) byggt ett plank 2 meter in på min tomt hade jag gjort detsamma. Och jag har mycket god relation med mina grannar.

TRJBerg
E efred skrev:
Bättre att ha goda relationer och låga häckar som man ser över. Insynsskyddade trädgårdar med höga plank och buskar är precis vad inbrottstjuvar vill ha för att kunna jobba ostört.
Föredrar inbrottsrisk före gloende grannar.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Om grannen (medvetet) byggt ett plank 2 meter in på min tomt
Vad har det med denna tråd att göra? Trådens plank är på tomtgränsen och borde då maximalt inkräkta ett fåtal cm.

Unikt namn
TRJBerg TRJBerg skrev:
Föredrar inbrottsrisk före gloende grannar.
Vad gör du som får grannar att stå o och glo hela dagarna? 🤭

• Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har det med denna tråd att göra? Trådens plank är på tomtgränsen och borde då maximalt inkräkta ett fåtal cm.
Om du läser tråden ser du att du att bland de senare inläggen finns beskrivet ett fall/exempel där någon bygger ett plank 2 meter in på grannens fastighet.
Det var det jag replikerade till.

TRJBerg
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad gör du som får grannar att stå o och glo hela dagarna? 🤭
Har inte skrivit att jag har gloende grannar. F ö finns min närmaste granne 400m bort.
Men jag vill definitivt ha möjligheten att bygga plank om jag bodde i ett tätbebyggt område. Av samma anledning som jag inte vill mina grannar se vad jag gör i mitt hus, även om det är så trivialt som att titta på tv. Men det är klart det förutsätter att man har integritet.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Många inlägg och tankar. Men varför inte ett ord om varför planket byggts? Åtminstone vad TS tror?

Hittar heller inget svar om TS talat med grannen. Eller försökt och ev reaktion?

planket oönskat som det tycks vara är ett mindre problem än en snart in på ts tomt expanderande thujahäck.

är planket fult kan en egen häck vara att överväga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.