Alfredo Alfredo skrev:
Så bryter man grovt mot forumets regler!

§ 5.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas.
Helt rätt - tog bort inlägget.
Syftet var inte att röja utan att ge en annan sida av myntet. Sen är ju att skriva sitt namn lite självmål men men... Planket ser i varje fall välvårdat ut (2020) och har stått där 15+ år.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ett plank inträngt vid en tujahäck lär inte bli så vackert över tid.
Har ändå tujan tagit sig är det rimligt att demontera planket.
 
  • Gilla
Druttfan och 1 till
  • Laddar…
M Marie Broman skrev:
Grannen byggde för några år sedan ett plank (180 cmhögt) på vår gemensamma tomtgräns när vi var bortrest. Vi valde att inte ”bråka” och be dem sänka höjden till 110 cm. Nu adderas andra lösningar till det hela, stolpar som är ca 2m höga för att stötta det undermåligt byggda planket. En häck av Tuja som är2 m hög och står precis innanför planket. Kan vi ta några ned planket till 110cm utan deras medgivande?
FundersamMarie
Egentligen är det så att du absolut inte får röra planket. Det spelar ingen roll om så grannen byggt planket 2meter in på er tomt. Enligt lagen får man INTE röra det.
MEN, sen är det ju också som sådant att grannen absolut INTE har haft lov att bygga heller.
Det innebär att grannen hamnar i en lite prekär situation, om han skulle få för sig att anmäla dig.
Nu vill jag inte uppmana till brott, men jag kan väl ändå nämna vad jag skulle ha gjort. Jag skulle väntat tills grannen åkte bort. Sen skulle jag gå ut och plocka ner hela planket, om natten. Sen skulle jag endera åkt till tippen med brädorna, och sen bara spelat dum och oförstående, över vart hans plank tagit vägen, när han frågar.
Alternativt hade jag staplat upp brädorna i en mycket snygg hög på grannens tomt.
Litegrand beroende på vilken typ grannen är, och vilken typ av "relation" man har till grannen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AG A skrev:
Enligt lagen får man INTE röra det.
Helt korrekt.

A AG A skrev:
Det innebär att grannen hamnar i en lite prekär situation, om han skulle få för sig att anmäla dig.
På vilket sätt då?

A AG A skrev:
Nu vill jag inte uppmana till brott, men jag kan väl ändå nämna vad jag skulle ha gjort.
Du skulle alltså inte tveka att begå brott. Noterat.

A AG A skrev:
Litegrand beroende på vilken typ grannen är, och vilken typ av "relation" man har till grannen.
Det är uppenbart vilken relation du har till dina grannar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
M Marie Broman skrev:
Grannen byggde för några år sedan ett plank (180 cmhögt) på vår gemensamma tomtgräns när vi var bortrest. Vi valde att inte ”bråka” och be dem sänka höjden till 110 cm. Nu adderas andra lösningar till det hela, stolpar som är ca 2m höga för att stötta det undermåligt byggda planket. En häck av Tuja som är2 m hög och står precis innanför planket. Kan vi ta några ned planket till 110cm utan deras medgivande?
FundersamMarie
Det är klart du inte kan! Även om det står i tomtgräns så är det inte ditt plank.

Anmäl det till bygglov på din kommun om du inte kan kommunicera med grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Om grannen nu har adderat en thujahäck så har planket en ytterst begränsad funktion. Be om att få ta bort planket helt istället med hänvisning till det och med ett löfte om att ni sköter häcken på er sida.

Ni vill ju i så fall ta bort planket snarast dessutom så att häcken växer sig snygg även på er sida. Om några år är det för sent.
 
  • Gilla
Fiano1 och 2 till
  • Laddar…
Det här skulle ju kunna bli en pikant historia, grannen väntar tills häcken är hög nog sedan anmäler grannen TS för att ha uppfört planket och kommunen kräver då att TS tar bort det och TS hotas med avgift.
 
  • Gilla
  • Haha
Maden och 1 till
  • Laddar…
M Moimoi11 skrev:
Hur ska vi göra för att ta bort oönskat plank. Grannen satt upp ett tätt plank 180 cm högt, utan vårt medgivande för ett antal år sedan och vi valde att ”inte bråka”. Kan vi riva samma plank mot deras vilja. Planket har inte bygglov.
Fundersam Marie
F fribygg skrev:
Hej Marie!
Har du talat med grannen om planket?
Kan det finnas skäl till att de satt upp planket mot ert håll?
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Prata med grannen om du får ta bort planket, om du inte får det anmäl till din kommun så blir det ett tillsynsärende och troligtvis kommer de att få riva det.
 
M Moimoi11 skrev:
Hur ska vi göra för att ta bort oönskat plank. Grannen satt upp ett tätt plank 180 cm högt, utan vårt medgivande för ett antal år sedan och vi valde att ”inte bråka”. Kan vi riva samma plank mot deras vilja. Planket har inte bygglov.
Fundersam Marie
Vet inte hur groteskt fult det är men tänker att börja bråka med en granne aldrig leder till en lugn å skön samvaro, å ett plank mot en dum granne är oftast nåt bra, men kan du inte acceptera det och göra nåt snyggt på din sida, måla det snyggt eller sätta upp växter eller bygg en uteplats å häng gardiner, mattor för det eller nåt? Hälsningar konflikträdd svensk
 
  • Gilla
Shiba15 och 2 till
  • Laddar…
M Moimoi11 skrev:
Hur ska vi göra för att ta bort oönskat plank. Grannen satt upp ett tätt plank 180 cm högt, utan vårt medgivande för ett antal år sedan och vi valde att ”inte bråka”. Kan vi riva samma plank mot deras vilja. Planket har inte bygglov.
Fundersam Marie
Varför vill ni spana på era grannar?! Plank är väl jättebra för att slippa se varandra
 
  • Gilla
Erik_91 och 11 till
  • Laddar…
T Tespes skrev:
Varför vill ni spana på era grannar?! Plank är väl jättebra för att slippa se varandra
Bättre att ha goda relationer och låga häckar som man ser över. Insynsskyddade trädgårdar med höga plank och buskar är precis vad inbrottstjuvar vill ha för att kunna jobba ostört.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Egentligen är det så att du absolut inte får röra planket. Det spelar ingen roll om så grannen byggt planket 2meter in på er tomt. Enligt lagen får man INTE röra det.
MEN, sen är det ju också som sådant att grannen absolut INTE har haft lov att bygga heller.
Det innebär att grannen hamnar i en lite prekär situation, om han skulle få för sig att anmäla dig.
Nu vill jag inte uppmana till brott, men jag kan väl ändå nämna vad jag skulle ha gjort. Jag skulle väntat tills grannen åkte bort. Sen skulle jag gå ut och plocka ner hela planket, om natten. Sen skulle jag endera åkt till tippen med brädorna, och sen bara spelat dum och oförstående, över vart hans plank tagit vägen, när han frågar.
Alternativt hade jag staplat upp brädorna i en mycket snygg hög på grannens tomt.
Litegrand beroende på vilken typ grannen är, och vilken typ av "relation" man har till grannen.
Nja. Om man byggt 2 m in på tomten och det är i vägen kan man nog ta ner det utan några konsekvenser. Grannen kan ju givetvis gå till domstol med ärendet och anklaga dig för egenmäktigt förfarande, men domstolen lär nog fråga om han kontrollerat sin tomtgräns innan han satte upp planket och om han hade grannens medgivande till detta, samt om han hade lov att göra detta (om det krävdes bygglov). Då är jag tämligen säker på att han inte kommer vinna det målet utan för stå för sina och dina rättegångskostnader.
 
  • Haha
  • Gilla
BSA In och 1 till
  • Laddar…
M Moimoi11 skrev:
Hur ska vi göra för att ta bort oönskat plank. Grannen satt upp ett tätt plank 180 cm högt, utan vårt medgivande för ett antal år sedan och vi valde att ”inte bråka”. Kan vi riva samma plank mot deras vilja. Planket har inte bygglov.
Fundersam Marie
Bra gjort då slipper du att bygga planket och betala det
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Kvackatore Kvackatore skrev:
Planket ser i varje fall välvårdat ut (2020) och har stått där 15+ år.
Så TS far med osanning när hon skriver att det sattes upp för några år sen…??🤔
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.