54 480 läst ·
60 svar
54k läst
60 svar
Hur ska jag göra med oönskat plank
Helt rätt - tog bort inlägget.Alfredo skrev:
Syftet var inte att röja utan att ge en annan sida av myntet. Sen är ju att skriva sitt namn lite självmål men men... Planket ser i varje fall välvårdat ut (2020) och har stått där 15+ år.
Egentligen är det så att du absolut inte får röra planket. Det spelar ingen roll om så grannen byggt planket 2meter in på er tomt. Enligt lagen får man INTE röra det.M Marie Broman skrev:Grannen byggde för några år sedan ett plank (180 cmhögt) på vår gemensamma tomtgräns när vi var bortrest. Vi valde att inte ”bråka” och be dem sänka höjden till 110 cm. Nu adderas andra lösningar till det hela, stolpar som är ca 2m höga för att stötta det undermåligt byggda planket. En häck av Tuja som är2 m hög och står precis innanför planket. Kan vi ta några ned planket till 110cm utan deras medgivande?
FundersamMarie
MEN, sen är det ju också som sådant att grannen absolut INTE har haft lov att bygga heller.
Det innebär att grannen hamnar i en lite prekär situation, om han skulle få för sig att anmäla dig.
Nu vill jag inte uppmana till brott, men jag kan väl ändå nämna vad jag skulle ha gjort. Jag skulle väntat tills grannen åkte bort. Sen skulle jag gå ut och plocka ner hela planket, om natten. Sen skulle jag endera åkt till tippen med brädorna, och sen bara spelat dum och oförstående, över vart hans plank tagit vägen, när han frågar.
Alternativt hade jag staplat upp brädorna i en mycket snygg hög på grannens tomt.
Litegrand beroende på vilken typ grannen är, och vilken typ av "relation" man har till grannen.
Helt korrekt.A AG A skrev:
På vilket sätt då?A AG A skrev:
Du skulle alltså inte tveka att begå brott. Noterat.A AG A skrev:
Det är uppenbart vilken relation du har till dina grannar.A AG A skrev:
Det är klart du inte kan! Även om det står i tomtgräns så är det inte ditt plank.M Marie Broman skrev:Grannen byggde för några år sedan ett plank (180 cmhögt) på vår gemensamma tomtgräns när vi var bortrest. Vi valde att inte ”bråka” och be dem sänka höjden till 110 cm. Nu adderas andra lösningar till det hela, stolpar som är ca 2m höga för att stötta det undermåligt byggda planket. En häck av Tuja som är2 m hög och står precis innanför planket. Kan vi ta några ned planket till 110cm utan deras medgivande?
FundersamMarie
Anmäl det till bygglov på din kommun om du inte kan kommunicera med grannen.
Om grannen nu har adderat en thujahäck så har planket en ytterst begränsad funktion. Be om att få ta bort planket helt istället med hänvisning till det och med ett löfte om att ni sköter häcken på er sida.
Ni vill ju i så fall ta bort planket snarast dessutom så att häcken växer sig snygg även på er sida. Om några år är det för sent.
Ni vill ju i så fall ta bort planket snarast dessutom så att häcken växer sig snygg även på er sida. Om några år är det för sent.
M Moimoi11 skrev:
Kan det finnas skäl till att de satt upp planket mot ert håll?F fribygg skrev:
Vet inte hur groteskt fult det är men tänker att börja bråka med en granne aldrig leder till en lugn å skön samvaro, å ett plank mot en dum granne är oftast nåt bra, men kan du inte acceptera det och göra nåt snyggt på din sida, måla det snyggt eller sätta upp växter eller bygg en uteplats å häng gardiner, mattor för det eller nåt? Hälsningar konflikträdd svenskM Moimoi11 skrev:
Varför vill ni spana på era grannar?! Plank är väl jättebra för att slippa se varandraM Moimoi11 skrev:
Nja. Om man byggt 2 m in på tomten och det är i vägen kan man nog ta ner det utan några konsekvenser. Grannen kan ju givetvis gå till domstol med ärendet och anklaga dig för egenmäktigt förfarande, men domstolen lär nog fråga om han kontrollerat sin tomtgräns innan han satte upp planket och om han hade grannens medgivande till detta, samt om han hade lov att göra detta (om det krävdes bygglov). Då är jag tämligen säker på att han inte kommer vinna det målet utan för stå för sina och dina rättegångskostnader.A AG A skrev:Egentligen är det så att du absolut inte får röra planket. Det spelar ingen roll om så grannen byggt planket 2meter in på er tomt. Enligt lagen får man INTE röra det.
MEN, sen är det ju också som sådant att grannen absolut INTE har haft lov att bygga heller.
Det innebär att grannen hamnar i en lite prekär situation, om han skulle få för sig att anmäla dig.
Nu vill jag inte uppmana till brott, men jag kan väl ändå nämna vad jag skulle ha gjort. Jag skulle väntat tills grannen åkte bort. Sen skulle jag gå ut och plocka ner hela planket, om natten. Sen skulle jag endera åkt till tippen med brädorna, och sen bara spelat dum och oförstående, över vart hans plank tagit vägen, när han frågar.
Alternativt hade jag staplat upp brädorna i en mycket snygg hög på grannens tomt.
Litegrand beroende på vilken typ grannen är, och vilken typ av "relation" man har till grannen.
Bra gjort då slipper du att bygga planket och betala detM Moimoi11 skrev: