ja som rubiken står, hur ska jag göra ang dagvattenbrunn, vår grävmaskinist har grävt sönder en del av brunn, typiskt för det är den brunn som har röranslutning som ser ganska komplicerat ut, ser ju som att den är helgjuten, hur ska jag gjuta eller hur ska jag byta, ja jag vet faktiskt ingenting, ja, jag behöver HJÄLP! och vi håller på att dränera huset och nu stannar vi för detta, måste ju lösa hur man göra, hmm snälla hjälp mig med snabba lösning =) ni kan få titta på hur det ser ut på bilden..

20090608031_41554596.jpg

tack förhand..

Gå till en rörfirma och fråga. Ta med bilden.
Dahl kan ha rätt bra koll på rördelar också.
Om du inte måste ha en likadan så kan du alltid sätta en ny brunn.
Ta alla mått och skarva på en ny brunn på betongröret efter att du har kapat av den trasiga brunnen.

Om du är osäker så kan du ju kontakta en markentreprenör som lätt fixar det åt dig.
Du bor lite för långt bort, annars hade jag kanske kunnat titta förbi.

Redigerat:
Skulle man inte kunna hitta ett rör som passar invändigt i brunnen och gjuta upp en ny krans bara? Eller om du har grävare på plats så byt ut brunnen.

Bökigt att gjuta upp en ny och få det bra. det kostar inte skjortan att köpa en plastbrunn. Köper man brunnsröre och sågar själv till rätt höjd, hålsågar för utgående och stoppar i en rörbit för utgående så blir det rätt billigt.

jag orkar inte byta ut brunn, blir för mycket jobb..

nu kom jag på en sak, kan man inte kapa fint alltså rakt och plant fint, och sen lägga på en brunn med krans som är kanske 30 cm höjd så kan jag täta infrån också med typ cement eller liknande och sen utvändigt tätar man också.. och sen lägger man en ny längre som 100 cm höjd.. kan det funka? riskerar skarven inte läcka eller tätning spricka eller ngt?

Hej
Om du har en grävmaskin på plats, byt till en plastbrunn.
Som du beskriver att du skulle göra tror jag inte ett dugg på. Minsta lilla rörelse skulle göra att du får en glipa mellan rördelarna och brunnen kommer snart att vara full med grus och jord. Du kommer att oroa dig för om din brunn fungerar och kanske får gräva upp den igen.
Inte så kul när man fixat till allt efter omdräneringen och måste in med grävare igen.
http://www.alfaror.se/pdf/Alfaror_flik4_0704.pdf Kolla sidan 19 hur en skarv i betongrör ska se ut med gummipackning. Utan en sådan skarv kommer det inte att funka länge. Betong är tungt att hålla på med medans en plastbrunn lyfter man lätt för hand.
http://infrastructure.uponornordic.com/open/?langspec=1
Kolla brunnarna nästan längst ned på sidan.
Du sätter brunnen med dess fulla längd och sedan kapar du den när du har återfyllt och planerat till tomten. Du kommer även att behöva 1-2meter markrör med 110mm diameter och en övergång från betong till plast, brukar vara en grej man krymper på på betongen med gasolvärmare.
Varför göra en i mitt tycke en sniklagning när du ändå koster på ny dränering.

Hälsningar från en som jobbat mycket med båda sorterna.

KMD skrev:
jag orkar inte byta ut brunn, blir för mycket jobb..

nu kom jag på en sak, kan man inte kapa fint alltså rakt och plant fint, och sen lägga på en brunn med krans som är kanske 30 cm höjd så kan jag täta infrån också med typ cement eller liknande och sen utvändigt tätar man också.. och sen lägger man en ny längre som 100 cm höjd.. kan det funka? riskerar skarven inte läcka eller tätning spricka eller ngt?
Men varför inte? Behandla den som en låg brunn man lägger en förhöjningsring på.
Har du tur finns det betongrör med spetsmuff i den dimensionen, så kan du kapa ner röret till rätt höjd.

Det kan nog gå om man återfyller med nytt och fräscht materiel runt om. Vet inte hur många rännstensbrunnar jag varit med om att gräva upp i gator för att bottendel och överdel glidit isär. Förhöjningsringar ligger ju längst upp i ett bra bärlager medans skarven mellan bottendel och överdel ligger på 1m djup och det brukar inte vara bra materiel där nere. Återfyll med ny makadam så kanske det funkar, tjäle och dåligt material har en förmåga att få saker att börja röra sig.

okej, då får det bli helt ny brunn..
men vilken är billigast och bra alltså plast eller betong?
och vet ni nån återförsäljare i örebrotrakten? :-S

Jag skulle köpt en plastbrunn för att dom är lätthanterlig och du kapar den med en vanlig fogsvans bla.
Pris, kolla rinkabyror.se under avlopp/ gårdsbrunn med tillbehör för ca pris för plastbrunn.
Ahlsell, Dahls säljer plastbrunnar, men inte till privatpersoner endast företag. Räkna med 2000- 2500 för att få till den.
Betongbrunn, kolla pris hos MEAG i Hallsberg 0582-120 00.
Men betong hör till gammelvärlden, köp plast.

Kapa utloppsröret till vänster om den där "knölen" på röret enligt din bild. Sätt på en krympmuff, sedan en liten bit av ett 110 plaströr, sen brunnen. Se till att plaströret går in en bit i brunnen, 5-10cm, kolla ner inuti så att du verkligen ser röret.
Andreas

ja jag funderade på plast... men vilken affär säljer såna som man som jag privatperson kan köpa?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.