3 137 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Hur ska jag förhindra att toalettspolning hamnar i golvbrunn i dusch?
Hej! Jag har ett problem i mitt hus och har försökt få tag på en rörmokare som kan hjälpa mig, men det verkar som alla hantverkare nu för tiden skyr undan från udda jobb från privatpersoner (gissningsvis då de ändå har så mycket att göra?)
Problemet är att avloppsdragningen är sådan att när jag spolar i toaletten på övervåningen så kommer det upp i golvbrunnen i duschen i samma badrum.
Jag har öppnat upp innertaket under och hittat hur det ser ut och såhär ser det ut:
Toalettens avlopp är till höger, duschen är till vänster och vertikala avloppsstammen försvinner bortåt i mitten av kopplingen. När man spolar i toaletten kommer alltså vattnet passera förbi här, upp i duschen och sen tillbaka och ner i stammen.
Den allra enklaste "snabbfixen" som kanske är möjlig och kanske hjälper, är att snurra lite på förminskningsadaptern här:
Det syns inte så tydligt på bilden, men den är inte helt vertikal, så mer av vattnet från höger kommer rinna igenom än vad som är nödvändigt. Det sitter naturligtvis som berget och jag vågar inte riktigt ta i med våld. Finns det nåt knep för att vrida på den typen av kopplingar?
Det bästa vore nog om man kunde byta ut kopplingen mot en mer y-formad, men jag har inte hittat nåt sånt och skulle ändå antagligen inte kunna göra det själv.
Finns det något annat man kan göra?? Känns lite hopplöst när man inte kan få tag på nån kunnig hantverkare...
Problemet är att avloppsdragningen är sådan att när jag spolar i toaletten på övervåningen så kommer det upp i golvbrunnen i duschen i samma badrum.
Jag har öppnat upp innertaket under och hittat hur det ser ut och såhär ser det ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Toalettens avlopp är till höger, duschen är till vänster och vertikala avloppsstammen försvinner bortåt i mitten av kopplingen. När man spolar i toaletten kommer alltså vattnet passera förbi här, upp i duschen och sen tillbaka och ner i stammen.
Den allra enklaste "snabbfixen" som kanske är möjlig och kanske hjälper, är att snurra lite på förminskningsadaptern här:
Logga in
Skapa konto
Det syns inte så tydligt på bilden, men den är inte helt vertikal, så mer av vattnet från höger kommer rinna igenom än vad som är nödvändigt. Det sitter naturligtvis som berget och jag vågar inte riktigt ta i med våld. Finns det nåt knep för att vrida på den typen av kopplingar?
Det bästa vore nog om man kunde byta ut kopplingen mot en mer y-formad, men jag har inte hittat nåt sånt och skulle ändå antagligen inte kunna göra det själv.
Finns det något annat man kan göra?? Känns lite hopplöst när man inte kan få tag på nån kunnig hantverkare...
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om du kan öppna upp lite mer så är det rätt lättfixat. Man behöver göra om så att det blir som ett Y mot utloppet. Det kan du troligen göra själv. Du får ev. sätta en rak avgrening där det grenas av 45 grader plus en 45 graders böj mot duschen, och en 90 graders långsväng eller 2x 45 graders från toan. Långsvängen ger samma totala kurvradie som 2x45, men tar lite mindre plats. Man skall inte ha en vanlig 90 graders mot toan, den stoppar upp flödet för mycket.
Det är ju någon tomte som byggt det där från början och resultatet är inte ett dugg förvånande. Dusch respektive toaavlopp behöver var och en ledas i rätt riktning innan anslutning mot stammen. Antagligen genom att varje stam svänger in mot ett Y där botten på Y är riktad mot stammen.
....men det är svårt att se vad man kommer åt att göra såhär i efterhand.
....men det är svårt att se vad man kommer åt att göra såhär i efterhand.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Ja det borde gå och det måste gå. Det där kommer ju fortsätta att vara ett problem, antingen genom att det spolar upp i duschen eller att duschröret blir igensatt.
Jag skulle nog öppna upp väggen och montera ett dubbelt-y på den vertikala stammen och sedan leda grenarna till varsin anslutning.
Jag skulle nog öppna upp väggen och montera ett dubbelt-y på den vertikala stammen och sedan leda grenarna till varsin anslutning.
Tack för era svar! Det är fantastiskt att man får hjälp så snabbt på det här forumet!
Det är inga problem att öppna upp mer åt höger och vänster (eller bort från väggen), men det är en kaklad vägg i vägen för att öppna upp mer mot stammen, vilket gör det krångligare. Kan nog ta bort lite mer (5-10 cm) så man eventuellt kommer åt att byta den där förgreningen.
Tänker man då att man typ roterar den förgreningen och tar in duschen från vänster, men drar om avloppet från toaletten så det kommer "rakt mot stammen" så att säga?
Ritade lite snabbt i paint hur jag föreställer mig det. Den övre är hur det är idag och den nedre hur man skulle kunna göra.
Då är det "bara" att dra om avloppet för toaletten, men det finns plats, så det borde gå. Eller tänker ni nåt annat?
Det är inga problem att öppna upp mer åt höger och vänster (eller bort från väggen), men det är en kaklad vägg i vägen för att öppna upp mer mot stammen, vilket gör det krångligare. Kan nog ta bort lite mer (5-10 cm) så man eventuellt kommer åt att byta den där förgreningen.
Tänker man då att man typ roterar den förgreningen och tar in duschen från vänster, men drar om avloppet från toaletten så det kommer "rakt mot stammen" så att säga?
Ritade lite snabbt i paint hur jag föreställer mig det. Den övre är hur det är idag och den nedre hur man skulle kunna göra.
Logga in
Skapa konto
Då är det "bara" att dra om avloppet för toaletten, men det finns plats, så det borde gå. Eller tänker ni nåt annat?
Byt ur grenröret mot en krök. Sedan sätts ett grenrör med inlopp från duschen innan det. Duschavloppen får göra en krök för att komma in rätt, men det bör vara en vettig lösning.
Följande grenrör kan eventuellt passa, plugga änden som går rakt upp,
https://www.vvsochbad.se/wavin-as-110-x-110-x-87-dubbel-grenror-1316494
Denna bygger lite mer på höjden,
https://www.hornbach.se/p/dubbelt-pipelife-tre-muffar-grenror-45-o110-x-o110-mm/10600385/
https://www.vvsochbad.se/wavin-as-110-x-110-x-87-dubbel-grenror-1316494
Denna bygger lite mer på höjden,
https://www.hornbach.se/p/dubbelt-pipelife-tre-muffar-grenror-45-o110-x-o110-mm/10600385/
Klicka här för att svara