KlaraX Klara H skrev:
Vet inte faktiskt, flyttade in i våras och har inte behövt brassa på det så mycket förut, så jag har inte tänkt på det
Finns ju även en ventil på returen.
På nedre gaveln sitter det väl en vinklad utgång med en propp på en del som är vinklad uppåt?
Om så är fallet skruva av proppen och kolla så justerakruven/avstängningen är helt öppen. Den skruvar du moturs för att öppna mer.
Kan vara så att man strypt den för att justera in värmen.
 
GoC GoC skrev:
Finns ju även en ventil på returen.
På nedre gaveln sitter det väl en vinklad utgång med en propp på en del som är vinklad uppåt?
Om så är fallet skruva av proppen och kolla så justerakruven/avstängningen är helt öppen. Den skruvar du moturs för att öppna mer.
Kan vara så att man strypt den för att justera in värmen.
Tack för tips, men jag hittar ingen ventil, röret går nog vidare till de andra elementen eller ner i källaren bara. Eftersom röret från källaren (eller var det kommer ifrån) är så varmt både innan och efter piggen/termostaten(?), kan det vara någon skit som blockerar vägen in i själva elementet sen?
 
Såhär är det med värmen
 
  • Radiator med markerade delar, blått "kallt" område och rött "varmt" område, illustrerar temperaturskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KlaraX Klara H skrev:
Såhär är det med värmen
Men det finns ett utlopp på elementet också. Det där är inloppet.
Utloppet är i botten på elementet.
problemet är att du har för dålig cirkulation genom elementet. Och du hade luftat det och fyllt på vatten så du har tryck i värmesystemet ?
 
KlaraX Klara H skrev:
Såhär är det med värmen
Det med att böjen in i ellementet blir varm, behövs bara som en liten pyspunka för att den ska bli varm. Som sista utväg kanske, innan någon mer felsökning görs. Ha termosten borta, ta en halvstor hammare och slå hårt ( det håller så ingen fara ) 3 - 5 gånger på den nedre delen av ventilen i samma riktning som termostaten sitter. Packboxen i ventilen ska utåt.
 
GoC GoC skrev:
Men det finns ett utlopp på elementet också. Det där är inloppet.
Utloppet är i botten på elementet.
problemet är att du har för dålig cirkulation genom elementet. Och du hade luftat det och fyllt på vatten så du har tryck i värmesystemet ?
På andra sidan ser jag detta, vet inte om det är det du menar som utlopp?
Yes och de andra elementen funkar bra så det är nog inte trycket
 
  • Ett vitt element med röranslutning moten grön-bladmönstrad tapet och trägolv. Elementet saknar ventil på ena änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lövet9
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med att böjen in i ellementet blir varm, behövs bara som en liten pyspunka för att den ska bli varm. Som sista utväg kanske, innan någon mer felsökning görs. Ha termosten borta, ta en halvstor hammare och slå hårt ( det håller så ingen fara ) 3 - 5 gånger på den nedre delen av ventilen i samma riktning som termostaten sitter. Packboxen i ventilen ska utåt.
Ska jag slå under piggen ”in mot väggen”, eller på andra sidan röret så att piggen ”rör sig utåt” (funderar på ritningen)?
 
KlaraX Klara H skrev:
Ska jag slå under piggen ”in mot väggen”, eller på andra sidan röret så att piggen ”rör sig utåt” (funderar på ritningen)?
Det är som sexkanter på ventilen, en uppe , en nere, det är på den nedre då ska knacka, den är i ett med ventilen, medans den övre har en lekande mutter. Det är in mot väggen som det ska knackas, själva ventilen ska liksom hoppa till mot väggen, då kan den lilla tyngd som käglan har, göra att den lossnar och vill utåt.
 
J jonaserik skrev:
Det är som sexkanter på ventilen, en uppe , en nere, det är på den nedre då ska knacka, den är i ett med ventilen, medans den övre har en lekande mutter. Det är in mot väggen som det ska knackas, själva ventilen ska liksom hoppa till mot väggen, då kan den lilla tyngd som käglan har, göra att den lossnar och vill utåt.
Testade detta idag - jag tycker elementet känns varmare nu! Fortfarande endast på överdelen, men mycket större yta. Återkommer imorrn ifall det blivit bättre där med.
Stort tack!
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
KlaraX Klara H skrev:
Testade detta idag - jag tycker elementet känns varmare nu! Fortfarande endast på överdelen, men mycket större yta. Återkommer imorrn ifall det blivit bättre där med.
Stort tack!
Mycket kallvatten som ska strömma runt, så det tar ett tag innan resultat känns.
 
Elementet höll sig väldigt varmt (övre halvan) i några dagar, men nu är det svalt igen tyvärr. Jag har bankat många gånger på det. Har ni fler förslag?
 
KlaraX Klara H skrev:
Elementet höll sig väldigt varmt (övre halvan) i några dagar, men nu är det svalt igen tyvärr. Jag har bankat många gånger på det. Har ni fler förslag?
Har du testat det jag tidigt skrev i tråden? Dvs att skruva bort packboxen med piggen i och ”röra runt” innanför så ventilkäglan verkligen släpper ordentligt och blir ”lättrörlig”
Funkar inte det får du byta hela ventilen
 
GoC GoC skrev:
Har du testat det jag tidigt skrev i tråden? Dvs att skruva bort packboxen med piggen i och ”röra runt” innanför så ventilkäglan verkligen släpper ordentligt och blir ”lättrörlig”
Funkar inte det får du byta hela ventilen
Tack för tips - det låter som en bra idé, men jag vågar nog inte skruva loss något där det riskerar att läcka ut massa vatten. Kanske bara ringer en rörmokare
 
KlaraX Klara H skrev:
Tack för tips - det låter som en bra idé, men jag vågar nog inte skruva loss något där det riskerar att läcka ut massa vatten. Kanske bara ringer en rörmokare
Det läcker inte ut en massa vatten. Det kommer läcka ut lite vatten. Ta en handduk och ha i beredskap om det droppar lite. En liten skål är också bra att ha till hands. Men det går fint att fixa det själv.
Skall du ändå ta dit en rörmokare så är det väl lika bra att dom byter hela ventilen till en ny som garanterat fungerar.
 
GoC GoC skrev:
Det läcker inte ut en massa vatten. Det kommer läcka ut lite vatten. Ta en handduk och ha i beredskap om det droppar lite. En liten skål är också bra att ha till hands. Men det går fint att fixa det själv.
Skall du ändå ta dit en rörmokare så är det väl lika bra att dom byter hela ventilen till en ny som garanterat fungerar.
Testade idag ändå! Det kom ut lite smuts. Sen tror min granne att ventilen inte fjädrar tillräckligt bra. Men just nu är elementet jättevarmt! Får se om det håller i sig, annars tänker jag om jag ska byta ut den delen jag idag skruvade loss, som ventilen (den där pipen) sitter fast i
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.