66 886 läst ·
29 svar
67k läst
29 svar
Hur ska jag fästa stolpar i befintlig altan
Ja det låter helt klart att det skulle bli mer stabilt om man gör så. Man kommer enkelt under så att fästa där skall inte vara något problem. Kruxet är bara att jag har dubbla reglar längst ut vilket gör att om jag skall lossa brädan eller såga upp ett hål för stolparna så måste det bli på den andra brädan (den näst längst ut) så frågan är då om inte själva räcket kommer lite för långt in på altanen än önskat.. så det kanske kan se lite konstigt ut?
Det kommer inte se konstigt ut.L Loni3 skrev:Ja det låter helt klart att det skulle bli mer stabilt om man gör så. Man kommer enkelt under så att fästa där skall inte vara något problem. Kruxet är bara att jag har dubbla reglar längst ut vilket gör att om jag skall lossa brädan eller såga upp ett hål för stolparna så måste det bli på den andra brädan (den näst längst ut) så frågan är då om inte själva räcket kommer lite för långt in på altanen än önskat.. så det kanske kan se lite konstigt ut?
Vi har en veranda där det löper 2 brädor utanför staketet och det ser inte konstigt ut. Så det kommer se bra ut
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Staket på altaner är sällan vackra, bygg en trappa längs hela framsidan istället 
Vad är höjden golv - gräs? Man bestämmer sig oftast för att man måste ha räcke/staket men vid relativt låg bygghöjd blir det inte snyggt IMHO. Vi rev vårt, som verkar haft ungefär samma höjd, och är väldigt nöjda med det.I InsidersUnited skrev:
Ja det är för högt så jag måste ha ett staket, det lutar nog åt att jag skall försöka lossa andra brädan och sänka ner stolparna så jag kan fästa dom i reglarna, det bör bli mest stabilt. Då gäller det bara att lyckas att såga ut hålet på ett snyggt sätt i brädan om jag använder 70 stolpar.
Tänkte skicka en bild för att visa hur det blev. Fortsatte med stolpskor istället, helheten blev bättre med samma lösning runt om. Byggde till en trappa också men lutningen på tomten gör att jag till sommar kommer att bygga av avsats runt hela trappan för att få det bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Får man fråga vad du använder för skruv till stolpskorna som du drog fast i altan?L Loni3 skrev:Har en färdig altan och behöver sätta ett staket runt om, hur skall jag fästa stolparna på bästa sätt? Nej jag kan inte ta bort någon bräda eller gjuta från mark utan jag behöver ett tips för att kunna fästa dom direkt på trallen. Har på sidorna fäst spalje med stolpskor direkt på trallen 1,70 högt men känner att det inte är så stabilt. Nu ska jag ha 90 staket runt om resten.
Kommer jag att kunna använda stolpskor även på resten, det kanske blir bättre eftersom staketet blir lägre? Eller finns nåt tips till mig som inte innefattar att behöva lossa på något eller gjuta något på utsidan av hela altanen?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa grindstolpar i befintlig stolpe?
Altan & Uteplats -
Fästa stolpar på befintlig altan?
Altan & Uteplats -
Hur fästa stolpar carport i befintlig betongplatta
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fästa nya stolpar i befintlig plint?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa grindstolpar i befintligt betongfundament
Altan & Uteplats