Ja det låter helt klart att det skulle bli mer stabilt om man gör så. Man kommer enkelt under så att fästa där skall inte vara något problem. Kruxet är bara att jag har dubbla reglar längst ut vilket gör att om jag skall lossa brädan eller såga upp ett hål för stolparna så måste det bli på den andra brädan (den näst längst ut) så frågan är då om inte själva räcket kommer lite för långt in på altanen än önskat.. så det kanske kan se lite konstigt ut?

L Loni3 skrev:
Ja det låter helt klart att det skulle bli mer stabilt om man gör så. Man kommer enkelt under så att fästa där skall inte vara något problem. Kruxet är bara att jag har dubbla reglar längst ut vilket gör att om jag skall lossa brädan eller såga upp ett hål för stolparna så måste det bli på den andra brädan (den näst längst ut) så frågan är då om inte själva räcket kommer lite för långt in på altanen än önskat.. så det kanske kan se lite konstigt ut?
Det kommer inte se konstigt ut.
Vi har en veranda där det löper 2 brädor utanför staketet och det ser inte konstigt ut. Så det kommer se bra ut :D

• Gilla
Loni3
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
jacka ur halva stolpbredden nere i och fäst dom i sidan av altanen. Ta ur jacket så långt så att nedre kant av stolpen går jämt av med brädkanten.
Eller så "bygger" du din stolpe av två 95x45 som du skruvar ihop. En lite kortare så att du får din "urjackning".

Alfredo Alfredo skrev:
Eller så "bygger" du din stolpe av två 95x45 som du skruvar ihop. En lite kortare så att du får din "urjackning".
Jo, så kan man självklart göra. Personligen föredrar jag att jacka ur, tycker det ser mera professionellt ut. Det tar inte så många minuter per stolpe.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Staket på altaner är sällan vackra, bygg en trappa längs hela framsidan istället :D

• Gilla
Mattias Pantsari och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Staket på altaner är sällan vackra, bygg en trappa längs hela framsidan istället :D
Ett rätt byggt staket är riktigt snyggt i kombination med en snygg trappa :=)

I InsidersUnited skrev:
Vad är höjden golv - gräs? Man bestämmer sig oftast för att man måste ha räcke/staket men vid relativt låg bygghöjd blir det inte snyggt IMHO. Vi rev vårt, som verkar haft ungefär samma höjd, och är väldigt nöjda med det.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Höjden på framsidan är ca 90 cm

Det skulle definitivt säga är högt nog att motivera ett räcke ur säkerhetssynpunkt, man kan slå sig ganska rejält vid ett fall där, speciellt om man betänker barn och äldre.

Ja det är för högt så jag måste ha ett staket, det lutar nog åt att jag skall försöka lossa andra brädan och sänka ner stolparna så jag kan fästa dom i reglarna, det bör bli mest stabilt. Då gäller det bara att lyckas att såga ut hålet på ett snyggt sätt i brädan om jag använder 70 stolpar.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Tänkte skicka en bild för att visa hur det blev. Fortsatte med stolpskor istället, helheten blev bättre med samma lösning runt om. Byggde till en trappa också men lutningen på tomten gör att jag till sommar kommer att bygga av avsats runt hela trappan för att få det bra.
En vit villa med nybyggd terrass med räcken och integrerad trappa på en lutande tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Zach69 och 13 till
  • Laddar…
Sitter i samma funderingar som du gjorde. En fråga, blev det stabilt med stolpskor?

• Gilla
Loni3
  • Laddar…
Ja det tycker jag allt att det blev. Jag är nöjd med resultatet.

L Loni3 skrev:
Har en färdig altan och behöver sätta ett staket runt om, hur skall jag fästa stolparna på bästa sätt? Nej jag kan inte ta bort någon bräda eller gjuta från mark utan jag behöver ett tips för att kunna fästa dom direkt på trallen. Har på sidorna fäst spalje med stolpskor direkt på trallen 1,70 högt men känner att det inte är så stabilt. Nu ska jag ha 90 staket runt om resten.
Kommer jag att kunna använda stolpskor även på resten, det kanske blir bättre eftersom staketet blir lägre? Eller finns nåt tips till mig som inte innefattar att behöva lossa på något eller gjuta något på utsidan av hela altanen?
Får man fråga vad du använder för skruv till stolpskorna som du drog fast i altan?

Har exakt samma fundering som @Loni3 fast jag tänkte sätta stolpar till tak istället för staket. Funderade på om man kan sätta ihop två 95x45-reglar som en syll mot trallen med syllpapp emellan eller om det är bättre med stolpskor. Idéer?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.