Tänker bygga en spaljé i trä i vinkel runt soptunnan, men har stött på lite problem då det ligger rör med elkablar på ca 40cm djup framför plattorna. Hur hade ni förankrat stolparna? Tänkte först köra färdiga betongplintar men det blir ju ingen höjdare då de är 50cm. Tänker förankra spaljén i gaveln på huset. Kan jordankare vara ett alternativ, eller är vinduppfånget för stort?
Grön soptunna på plattor vid svart husvägg, med gräsmatta bredvid och stenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det beror på hur stadig, tung och tät spaljen är. Du har dessutom en vinkel så jag gissar att den ör ganska stabil i sig själv.
Det kan räcka att skruva I byggnade.
En spetsad stolpe i hörnet och vid avslutet funkar också.
Skulle det vara riktigt grunt så kan man lägga något under betongplattorna som avslutas med ett fäste för stolpen.
30 cm (40-10 cm) ger också utrymme för murstenar eller att gjuta en stadig plint själv.

• Gilla
BoneTra
  • Laddar…
K
Vad är framför plattorna i detta fall? Jordankare funkar bra också rent konstruktionsmässigt men jag är tveksam till att slå ner något givet kablar och skit

En spaljé är inte tät så vinden ska inte vara ett problem om du har luft mellan brädorna/ribborna.
Finns kortare plintar, du kan gjuta själv alternativt ta tunga markstenen för att fästa stolphållare (typ https://www.byggmax.se/stolphållare-p238370)

• Gilla
BoneTra
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det beror på hur stadig, tung och tät spaljen är. Du har dessutom en vinkel så jag gissar att den ör ganska stabil i sig själv.
Det kan räcka att skruva I byggnade.
En spetsad stolpe i hörnet och vid avslutet funkar också.
Skulle det vara riktigt grunt så kan man lägga något under betongplattorna som avslutas med ett fäste för stolpen.
30 cm (40-10 cm) ger också utrymme för murstenar eller att gjuta en stadig
K kniv skrev:
Vad är framför plattorna i detta fall? Jordankare funkar bra också rent konstruktionsmässigt men jag är tveksam till att slå ner något givet kablar och skit

En spaljé är inte tät så vinden ska inte vara ett problem om du har luft mellan brädorna/ribborna.
Finns kortare plintar, du kan gjuta själv alternativt ta tunga markstenen för att fästa stolphållare (typ [länk])
Framför plattorna ligger elrör med huvudmatningen in till elskåpsdörren! Tidigare satt det en spaljé med armeringsjärn, den var förankrad med jordankare. Vi vill nu ha en tätare spaljé, kanske på gränsen till plank, för att slippa stirra in på soptunnan! Har grävt lite innan eftersom jag tänkte sätta dit betongplint, så vet att djupet ner till kablarna är 40cm!

K
Det jag menar är att du måste vara specifik. Om du vill ha bra råd. Det är många plattor, och vad som är framför och bakom är en fråga om perspektiv.
Dina kablar kan ligga på många ställen, exempelvis vad som skulle kunna vara ”framför”.
Grön soptunna vid svart fasad, bredvid vit dörr. Färgade linjer på marken visar möjliga kabeldragningar. Bakgrund med gräsmatta och stengång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K kniv skrev:
Det jag menar är att du måste vara specifik. Om du vill ha bra råd. Det är många plattor, och vad som är framför och bakom är en fråga om perspektiv.
Dina kablar kan ligga på många ställen, exempelvis vad som skulle kunna vara ”framför”.
[bild]
Jaha, sorry! Framför i det här fallet är den blå linjen! Så ska den gå i en vinkel längsmed grön och blå linje, och tänker alltså fästa spaljén i hörnet vid stupröret.

K
B BoneTra skrev:
Jaha, sorry! Framför i det här fallet är den blå linjen! Så ska den gå i en vinkel längsmed grön och blå linje, och tänker alltså fästa spaljén i hörnet vid stupröret.
Spaljén eller kabelröret? Du sa att kabelröret var framför plattorna. Hur kabelröret går är ju den uppenbart begränsade faktorn i vart du kan ha dina fästpunkter för vad som snarare låter som ett plank än en spaljé..

Men om det var jordankare i marken tidigare varför inte bara köra på samma placering?

K kniv skrev:
Spaljén eller kabelröret? Du sa att kabelröret var framför plattorna. Hur kabelröret går är ju den uppenbart begränsade faktorn i vart du kan ha dina fästpunkter för vad som snarare låter som ett plank än en spaljé..

Men om det var jordankare i marken tidigare varför inte bara köra på samma placering?
Haha, är jag verkligen så otydlig? Kabelröret går 40cm ner längsmed den blåa linjen du skissade fram. Ovanför mark ska spaljén/planket gå i vinkel längsmed grön/blå linje och förankras i hörnet. Min fundering var ju om vinduppfånget i spaljén/planket blir för stort för att använda sig av jordankare?

Ett plank som är 1x1x1,2 eller vad det nu blir för en soptunna kräver inte så enormt mycket för att stå stilla och det speciellt om det redan är fastskruvat med en stadig infästning.
Hur stor förankring som faktiskt krävs beror på hur det ör byggt osv.

Z z_bumbi skrev:
Ett plank som är 1x1x1,2 eller vad det nu blir för en soptunna kräver inte så enormt mycket för att stå stilla och det speciellt om det redan är fastskruvat med en stadig infästning.
Hur stor förankring som faktiskt krävs beror på hur det ör byggt osv.
Tack för alla svar! Känns inte som att jag behöver oroa mig alltför mycket då, så blir nog tillbaks med jordankare som användes till den tidigare spaljén!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.