Jag har en ett rum jag håller på att rikta. Jag började med ytter väggen kan kalla den vägg (A) och det blev bra. sen satte jag upp väggen mitt imot (B) och mätte upp det i båda ända så dom blev paralella med varandra. sen kommer jag till problemet. Hur får jag väggarna C coh D i vinkel och raka? några tips? Jag har mätt avståndet mellan c och d både vid vägg a och vägg b och det skiljer ca 3 cm. hur ska jag göra detta ? nån snäll själ som kan hjälpa mig?

P
Du vill alltså veta om vägg C och D står i vinkel mot vägg A och B?

Du mäter ut 60 cm från hörnet på ena väggen, och sedan mäter du ut 80 cm på väggen som ska stå i vinkel mot den första väggen. Därefter justerar du vinkeln mellan väggarna så att måttet mellan dina punkter blir 100 cm.

Annars kan du använda en timmermansvinkel (stor vinkelhake) eller en masonite/spån/plyfa-skiva som du lägger på golvet. Den lär vara tillräckligt vinkelrät.

Med pytagoras sats kan du mäta upp på tiondelen om så önskas. A²+B²=C². Där Cär hypotenusan. MYCKET användbart i byggsammanhang.

Milkshaken
Eller det enklaste....MÄT med tumstock 3,4,5.... Alltså ena sidan 3X tex 30cm= 90cm, andra sidan 4x 30 cm=120cm, och då ska således avståndet mellan spetsarna vara 5x 30 cm = 150cm...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.