Hej!
Jag har alltför länge chansat på hur jag ska borra på bästa sätt i vägg som först är puts och därefter tegel. Hoppas nu få en del bra tips för att underlätta framtida borrande!

Vi har alltså tegelväggar som är täckta med puts (typ 2 cm). Varje gång jag borrar blir det ett stort hål i putsen och därefter lyckas jag alltid glida med borren in i fogen mellan teglet. Det är alltså mycket sällan som jag lyckas få till ett bra borrhåll. Hur kan jag göra istället?

Jag undrar också om jag ska borra något djupare än pluggen (eftersom skruven ska längre in än pluggen)? Och så undrar jag om det gör någonting att skruven inte fäster i putsen utan att man kan nöja sig med att köra in en plugg i teglet?

Jag undrar också om det är stor skillnad på olika borrar man kan köpa. Har ett gäng univsersalborr i olika storlek, men funderar på om det är värt att lägga lite mer pengar på borr med bra kvalitet.

Tacksam för alla möjliga tips!
 
Alltid borr med bra kvalitet för ändamålet är min åsikt,
 
Antar att du har en slagborr ? Börja med ett det minsta borret du har och ta sedan önskad slutstorlek.
 
P
och att man har en riktigt bra slagborrmaskin som tillsammans med en bra borr så är det nästan så en bra maskin är viktigare än borren..


Har en gammal hilti jag köpte beg för 10++ år sen som får dom flesta konkurenter att skämmas..Brorsan köpte nån hitachi /hikoki men kommer ändå och lånar min när han ska borra i sin putsade kåk som är putsad i stora delar både invändigt och utvändigt.. Och han är inte den enda bland grannar och vänner..
Det är stor skillnad på olika slagborrmaskiner och många är skräp..

Hiltin går bättre med slut borr än många andra med ny borr.. sån stor klassskillnad är det
 
K
Jonawullt Jonawullt skrev:
Hej!
Jag har alltför länge chansat på hur jag ska borra på bästa sätt i vägg som först är puts och därefter tegel. Hoppas nu få en del bra tips för att underlätta framtida borrande!

Vi har alltså tegelväggar som är täckta med puts (typ 2 cm). Varje gång jag borrar blir det ett stort hål i putsen och därefter lyckas jag alltid glida med borren in i fogen mellan teglet. Det är alltså mycket sällan som jag lyckas få till ett bra borrhåll. Hur kan jag göra istället?

Jag undrar också om jag ska borra något djupare än pluggen (eftersom skruven ska längre in än pluggen)? Och så undrar jag om det gör någonting att skruven inte fäster i putsen utan att man kan nöja sig med att köra in en plugg i teglet?

Jag undrar också om det är stor skillnad på olika borrar man kan köpa. Har ett gäng univsersalborr i olika storlek, men funderar på om det är värt att lägga lite mer pengar på borr med bra kvalitet.

Tacksam för alla möjliga tips!
Använder du borrhammare eller slagborr? En borrhammare slår mycket kraftigare än en slagborr, vilket nästan alltid är bra. Det kan dock leda till att tegel spricker och att puts som sitter dåligt/är väldigt porös lossnar.

Jag bodde tidigare i en kåk från 50-talet som hade en del putsade tegelväggar. Jag använde alltid ett borrstål som var 0,5-1mm mindre än pluggen och borrade alltid UTAN slag ner till teglet och därefter med slag.

Djupet på hålet ska i princip alltid vara något djupare än pluggen, eftersom skruven gå in djupare än pluggen. Om du köper rimligt bra plugg så kommer borrdjup att anges på förpackningen.

Risken för att du hamnar mellan stenar vet jag tyvärr inte hur du kan eliminera...
 
  • Gilla
frause
  • Laddar…
S
P polaris78 skrev:
och att man har en riktigt bra slagborrmaskin som tillsammans med en bra borr så är det nästan så en bra maskin är viktigare än borren..


Har en gammal hilti jag köpte beg för 10++ år sen som får dom flesta konkurenter att skämmas..Brorsan köpte nån hitachi /hikoki men kommer ändå och lånar min när han ska borra i sin putsade kåk som är putsad i stora delar både invändigt och utvändigt.. Och han är inte den enda bland grannar och vänner..
Det är stor skillnad på olika slagborrmaskiner och många är skräp..

Hiltin går bättre med slut borr än många andra med ny borr.. sån stor klassskillnad är det
Yes. Hilti gör fruktansvärt bra maskiner. Bara att gratulera till en fin maskin. Själv sitter man på en hikoki. Funkar för att sätta upp någon tv då och då men inte mycket mer än det.
 
AXS
Har tegel och slaggsten i mina väggar och här kommer mina sätt att få upp något på väggen:
1. Spik, tunn och hård. Bra för tavlor.
2. Gipsskruv rakt in i väggen. Håller otroligt bra med tanke på arbetsinsatsen.
3. Borra ca 4mm utan slag och så i med tegelskruv. Funkar inte i fog...
4. Borra först utan slag och sen med om det behövs för plugg som vanligt. Kör oftast 8-10mm för då spelar det inte så stor roll om det är fog eller ej. Bra plugg viktigt!
 
N
Vad är storleken på borren då?
Med såna väggar kör man 5 mm stenborr och rödplugg.
Funkar till dom flesta skruv, men borra djupare än pluggen.
Men jag vet inte vad du ska sätta upp, men rödplugg funkar till mycket.
 
Hej alla ! Tack för tipsen! Det dröjde ett tag innan jag fick tillfälle att pröva men gjorde ett försök i helgen. Körde just med lite borr utan slag tills jag kom till teglet. Sen borrade jag med slag och något djupare än pluggen. Gick galant! Får se om jag bara hade tur eller om det håller i sig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.