2 033 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Hur ska jag avfukta tillbyggnaden?
Hej!
Har byggt gjort en tillbyggnad a 16kvm.
Taket är isolerat, väggarna likaså.
Innan väggarna plastas så ska jag försöka torka ut byggfukten. Det görs bäst med värme + avfuktare (vad jag har läst). Problemet jag fått är att med ökad värme (värmefläkt) så blir det kondens på vindskyddet bakom isoleringen.
Hur ska man effektivt torka ut rummet för att kunna gå vidare med Plast, OSB och Gips?
Mvh
Har byggt gjort en tillbyggnad a 16kvm.
Taket är isolerat, väggarna likaså.
Innan väggarna plastas så ska jag försöka torka ut byggfukten. Det görs bäst med värme + avfuktare (vad jag har läst). Problemet jag fått är att med ökad värme (värmefläkt) så blir det kondens på vindskyddet bakom isoleringen.
Hur ska man effektivt torka ut rummet för att kunna gå vidare med Plast, OSB och Gips?
Mvh
Produkter som diskuteras: "avfukta"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Generellt så rör man inte värmen förrän plasten är på och då funkar det, väggen är ju öppen utåt. Är isoleringen plaskblöt nu av kondens ställer jag mig mer tveksam till om det är så smart men lite fukt och kondens på vindduken är dock inget problem så då är det bara att köra på.P poddi skrev:
Regelvirke är ju torkat när man köper det och torkningen som sker efteråt sker långsamt och oproblematiskt även fast man plastat in ena sidan.
Har själv haft ett badrum rivet med öppen isolering och då fått kondens på vindduken och lite fuktigt sista centimetern och det var då absolut inget jag brydde mig om utan det torkar så fort vädret blir rätt.
Fuktmätte precis syll till mellan 40-50%, stående reglar ligger mellan 18-22%.
Anledning till de fuktiga syllar är att jag bygger på platta med en viss lutning, samt att jag tog för lång tid på mig att få det vädertätt.
Kan man plasta 2/3 av vägg som är torr, och trycka i värme+avfuktare för att få sista nedre tredjedel torr?
Eller har Ångbromsen ingen effekt om den inte är helt "tät"?
Lite smått ångest här, uppskattar hjälpen
Anledning till de fuktiga syllar är att jag bygger på platta med en viss lutning, samt att jag tog för lång tid på mig att få det vädertätt.
Kan man plasta 2/3 av vägg som är torr, och trycka i värme+avfuktare för att få sista nedre tredjedel torr?
Eller har Ångbromsen ingen effekt om den inte är helt "tät"?
Lite smått ångest här, uppskattar hjälpen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden