Hej,
Jag har bytt ut ett vägguttag(a) men oavsett hur jag kopplar det får jag inte vägguttag(b) på andra sidan att fungera.

Det nya vägguttaget är ett schneider exxact ojordat vägguttag.

I vägguttaget (a) går det 3 vita ledare och en svart ledare. Kopplar den svarta till L och de vita till N, X och X på det nya vägguttaget. Men får ingen ordning på det? Ska de alla kanske kopplas till N? Men hur får de då plats?

Tack på förhand!
/nybörjaren

Man provar sig inte fram. Man måste veta vilken ledare som är vilken. Jag kommer inte att presentera någon teori om hur det kan vara.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man provar sig inte fram. Man måste veta vilken ledare som är vilken. Jag kommer inte att presentera någon teori om hur det kan vara.
🙄

Självklart provar jag mig inte fram hur som helst. Den svarta ledaren kopplas till L men alla de tre andra är neutrala ledare. En av de andra kopplas till N men de två andra vad händer med dem?

Men du behöver inte svara! Kanske finns någon annan.

SparkyBygg93 SparkyBygg93 skrev:
Hej,
Jag har bytt ut ett vägguttag(a) men oavsett hur jag kopplar det får jag inte vägguttag(b) på andra sidan att fungera.

Det nya vägguttaget är ett schneider exxact ojordat vägguttag.

I vägguttaget (a) går det 3 vita ledare och en svart ledare. Kopplar den svarta till L och de vita till N, X och X på det nya vägguttaget. Men får ingen ordning på det? Ska de alla kanske kopplas till N? Men hur får de då plats?

Tack på förhand!
/nybörjaren
Om du ska få nån hjälp med detta så behövs en bild på hur det ser ut.

• Gilla
SparkyBygg93 och 1 till
  • Laddar…
Har du en bild.
Kan man se vilka kablar som kommer från samma rör, satt det ett uttag där förut?

• Gilla
SparkyBygg93
  • Laddar…
Jag kan ju säga så mycket att veta vilka färger du har säger oss inget, man måste veta vilken funktion dom olika trådarna har. Du kan ha flera trådar med samma färg i en dosa men alla med olika funktion

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Hoppas bilderna är tydliga.

De kommer från samma rör.

Vilken funktion de har kan jag inte svara på. Utgick bara från färgen.
E elmont skrev:
Jag kan ju säga så mycket att veta vilka färger du har säger oss inget, man måste veta vilken funktion dom olika trådarna har. Du kan ha flera trådar med samma färg i en dosa men alla med olika funktion

• En hand håller en elektrisk dosa med kablar och anslutningar under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation med synliga kablar som sticker ut från ett hål i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tog väl en bild på hur det gamla uttaget var kopplat innan du tog loss alla kablarna? Om inte blir det svårt för oss att tala om för dig hur du borde koppla… Vi gissar inte!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
O Oxbringa skrev:
Har du en bild.
Kan man se vilka kablar som kommer från samma rör, satt det ett uttag där förut?
Det satt ett uttag där tidigare, men ett sådant gammalt, runt med tre uttag i.

R roli skrev:
Du tog väl en bild på hur det gamla uttaget var kopplat innan du tog loss alla kablarna? Om inte blir det svårt för oss att tala om för dig hur du borde koppla… Vi gissar inte!
Dumt nog gjordes inte det🤦‍♀️ något jag ångrar rejält nu

Då ska du ta reda på vart trådarna tar vägen för att sedan dra en slutsats om vad som är vad.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Självklart provar jag mig inte fram hur som helst.
Jo, det tycks vara precis vad du gör.

• Gilla
Rostig_9000i_-88 och 11 till
  • Laddar…
Det går iofs att mäta på den för att ta reda på vilken som är fas i alla fall.

Som redan påpekats, gissningar rekommenderas inte i detta läget.

Det går även att mäta vilken som är inkommande nolla, sedan blir det krångligare.

Man kan ju sedan gå runt och leta efter saker som inte fungerar i övriga huset. Sedan kan man mäta vidare därifrån...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Då ska du ta reda på vart trådarna tar vägen för att sedan dra en slutsats om vad som är vad
pacman42 pacman42 skrev:
Det går iofs att mäta på den för att ta reda på vilken som är fas i alla fall.

Som redan påpekats, gissningar rekommenderas inte i detta läget.

Det går även att mäta vilken som är inkommande nolla, sedan blir det krångligare.

Man kan ju sedan gå runt och leta efter saker som inte fungerar i övriga huset. Sedan kan man mäta vidare därifrån...
Tack för svar!

Det är i en liten lägenhet och när jag tittat runt verkar allt annat fungera som det ska förutom vägguttaget på andra sidan.

Om den ena är fas och en annan inkommande nolla. Vad skulle de två andra kunna vara?

K
Hoppas bilderna är tydliga.

De kommer från samma rör.

Vilken funktion de har kan jag inte svara på. Utgick bara från färgen.
Bara så du vet - anslutningarna märkta "x" är "blindkopplingar".

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.