Noseone skrev:
Har du bara ventiler uppe i nocken alltså på taket så får du inte tillräcklig ventilation. Normalt har man ju antingen ventiler på väggen i varje ände av huset eller så har man uppe i nock (typ mögelstopp eller liknande) samt intagshål i väggen i takfoten.
Jag har mögelstopp uppe i nock.

Min tanke var att luften cirkulerar nerifrån panelen som inte är helt tät.
Isoleringen i bjälklagret kommer ligga1dm ifrån råsponten så i det utrymmet cirkulerar luften upp emot nocken och ut genom mögelstopparna.

Men jag är med på att något behövs emot panelen. Vad är det farliga att låta isoleringen ligga emot vindduken på baksidan av panelen?

Så snyggt :)
isog.jpg

Redigerat:
Hittade denna bild också.
Det enda pappen ska göra är så att isoleringen inte ska ligga direkt emot paneln och att vinden inte ska blåsa in på isoleringen?

isod.jpg

S
något som kan ske när isoleringen är tät mot panel är att det kan komma fukt

SBH skrev:
något som kan ske när isoleringen är tät mot panel är att det kan komma fukt
Men en vindpappskiva gör den så stor skillnad då?
Att isoleringen ligger direkt emot t.ex vindväv som i sin tur ligger emot panelen är väl ganska lika?

Så här hade jag gjort det. Borrat upp hål genom väggen under takfoten i varje fack mellan takstolarna. Satt nät på insidan å använt kartongskivan som visades tidigare i inläggen.

ec8201132403P1f94.jpg

S
inte riktigt samma sak. isoleringen får hjälp med sitt jobb med sitt jobb.
isloleringen får så manga ytor att jobba på. ditt inner tak har en temperatur medans yterskallet har ett annat.

Noseone skrev:
Så här hade jag gjort det. Borrat upp hål genom väggen under takfoten i varje fack mellan takstolarna. Satt nät på insidan å använt kartongskivan som visades tidigare i inläggen.

[bild]
Tror inget borrande där ute behövs.
Det är ju inte det minsta tätt ute vid panelen så luften kan inte ha några problem att ta sig in.Ser ut som på min första bild fast det sitter lock på panelen. Minst 1cm glipa mellan panelen och råsponten så där ventilerar det bra.

Köpt dessa "flyttkartonger" och monterat igår kväll. :-)
De var tydligen behandlade med något som tur var för jag
var väldigt skeptiskt till att sätta upp pappkartong som skydd mot vind och fukt.

Pappkartongerna är inte skydd för vind å fukt, de är för att hålla undan isoleringen så att luften kan strömma fritt bakom kartongen. Dvs det bör vara någon form av distans på baksidan upp mot råsponten för att de skall funka, frigolit eller liknande.

Noseone skrev:
Pappkartongerna är inte skydd för vind å fukt, de är för att hålla undan isoleringen så att luften kan strömma fritt bakom kartongen. Dvs det bör vara någon form av distans på baksidan upp mot råsponten för att de skall funka, frigolit eller liknande.
Det är 6-8cm mellanrum från pappen till råspont nu.
Isoleringen kommer uppåt ligga en bit ifrån kartongen också så den kommer inte tryckas upp emot råsponten.

Ska det vara något större mellanrum ut emot panelen också?
Jag satt den emot panelen nu då jag inte såg på några instruktioner att det skulle vara något större mellanrum.

Det ser ut som på bilden till höger hos mig.
isod.jpg

Bara det kan komma in luft utifrån bakom kartongerna. Det va därför jag skrev tidigare om att borra hål genom väggen under takfoten.

Men rent principiellt så bör du kunna sätta in 1 gavelventil i varje ända av huset på väggen. Å eg inte använda mögelstopparna.

Noseone skrev:
Bara det kan komma in luft utifrån bakom kartongerna. Det va därför jag skrev tidigare om att borra hål genom väggen under takfoten.

Men rent principiellt så bör du kunna sätta in 1 gavelventil i varje ända av huset på väggen. Å eg inte använda mögelstopparna.
Det är ju panel med lock så där är det fritt flöde.
Sen sitter inte panelen så det blir helt tätt upp emot råsponten så där är det också rätt öppet.

Vi får som om 30år om det blev bra eller inte ;)

Nja, mögel kan komma på 2 veckor. Men är det som du säger glipor så borde det räcka.

Noseone skrev:
Nja, mögel kan komma på 2 veckor. Men är det som du säger glipor så borde det räcka.
Tack för hjälpen!

Mikael_L
Jag tror det där blir bra.

Skulle jag göra något egenkonstruerat så skulle jag spikat eller skruvat ströläkt 25x38 mot takstolen där jag markerat med rött i bilden, en kort och en längre bit på varje sida av takstolen.
Sen skulle jag satt en liten masonitskiva som ser till att isolering inte kan nå vindväven och att det blir en 25mm lodrät spalt där.
Sen en större skiva på samma sätt upp mot taket, råsponten. Längden på denna skiva så pass lång att den når över där du slutar isolera med lite marginal.

På mitten av dessa skivor skulle jag dessutom skruva dit lite läkt innan monteringen, för att vara säker på att inte skivorna buktar och tar emot mot ytterväggen eller taket.

Din lösning blir ju densamma, fast med behandlad kartong.

Anledningen till att göra detta är att säkra att isoleringen inte kommer i kontakt med tak eller yttervägg och blir fuktig av kondens, att säkra luftspalten och därmed ventilation och slutligen att förbättra isoleringens funktion genom att skydda den mot blåst (från ventilationen).
Av det sista skälet kan du även lägga något tunnare papper över all isolering på hela vinden eller avsluta isoleringen med att rulla ut papperstäckt isolering överst.

Men vindledarna av papp borde göra samma nytta som lite masonit, men vara enklare att få dit.

Sätt du ventiler högt i gavelspetsarna istället för mögelstoppers. Mögelstoppers använder man bara ifall det inte går att ventilera på något annat vis. Så gavelspetsventiler blir bättre på alla sätt och vis.

Sen skulle man ju även kunnat överväga att inte ha någon ventilation alls, men diffusionsöppen vindväv på alla ytor som medger diffusion ut mot det fria, dvs gavelspetsar och vid takfoten.
Själv skulle jag vara sugen på att prova det. Men om du gör som du nu gör så går det alltid att sätta igen ventilation om du ångrar dig. Att tvärtom öppna upp för ventilation i efterhand är ju krångligare. :)

• suhagg-vindledare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.