Men, då z antal moment kvarstår är jag då inte tvungen att anlita denna firma i första hand?
Mvh
Fredrik

E elmont skrev:
Var det verkligen en "riktig" elektriker du har haft till hjälp?? Man brukar även sätta ett kontaktormotorskydd för styrningen av pumpen. Ta dit en annan elektriker men kolla att han verkligen är en yrkesman och inte bara någon som påstår sig vara det.
För en 1-fas motor på stickpropp brukar man inte sätta ett motorskydd.
/Elektriker

Nu vet ju jag inte vilken pump det är men eftersom TS funderar på att "klippa till en snutt kabel, koppla ena änden och sätta på en kontakt", så tror jag inte att det är en pump med monterad stickpropp. Utan en pump för fast montage och då brukar man nästan alltid sätta ett kontaktormotorskydd där tryckbrytaren får styra kontaktorn och motorströmmen går genom kontaktormotorskyddet.
/Elektriker med auktorisation. ;)

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Det låter ju toppen!
Då borde jag ju inte behöva det.
Men det lär ju inte skada kan jag tro.
Gissar att motorskydd skyddar en motor från spänningspikar, kanske vid åska?
Mvh
Fredrik

Aha, ser att vi svarade samtidigt.
Det är en enfas pump, så mycket vet jag.

5
Är det mindre motorer så sitter det många gånger en termokontakt i motorn, varvid ett externt motorskydd inte behövs.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5
F fredand44 skrev:
Hej,
Det låter ju toppen!
Då borde jag ju inte behöva det.
Men det lär ju inte skada kan jag tro.
Gissar att motorskydd skyddar en motor från spänningspikar, kanske vid åska?
Mvh
Fredrik
Ett motorskydd vare sig det är ett överströmsrelä (för kontaktor) eller en motorskyddsbrytare skyddar inte mot transienter.
Det båda gör är att skydda motorn och även ledningen till den mot överström, den fungerar mer eller mindre som en inställbar säkring, med några tillägg.
Difrentialskydd (fasbortfall) och underspänningsskydd. Finns både med bimetall och elektroniska .
Vad det gäller överströmsreläer så behöver de förbigås av ett kortslutningsskydd och även ett underspänningsskydd (av något slag, om applikationen kräver det.)

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.