Är det 3st faser samt nollan in i botten.
En fas 220V i botten på A2 som sköter själva tillslaget.

I överkant 3st faser ut samt nollan, A1 ska också vara nolla.

Är jag rätt ute?

15pgb49.jpg
 
Enda kontaktorn jag sett med in och ut (dessutom på samma sida) är gamla svarta SAIA.

Nej du måste återkomma med en bättre problemställning.

Protte
 
Faser in på 1, 3 och 5. Ut på 2, 4 och 6. Nollan på A2 och manöver (230V fas) på A1. 13-14 är en slutande hjälpkontakt för en indikeringslampa eller dylikt.
 
  • Gilla
Håkan östh och 3 till
  • Laddar…
larssaman skrev:
Faser in på 1, 3 och 5. Ut på 2, 4 och 6. Nollan på A2 och manöver (230V fas) på A1. 13-14 är en slutande hjälpkontakt för en indikeringslampa eller dylikt.
Ok tack. Trodde nollan skulle gå via den också,
 
  • Gilla
avant
  • Laddar…
prototypen skrev:
Enda kontaktorn jag sett med in och ut (dessutom på samma sida) är gamla svarta SAIA.

Nej du måste återkomma med en bättre problemställning.

Protte
Kanske dåligt förklarat av mig men jag tror larssaman förstod och kom med lösningen.
 
Att bryta nollan eller inte är smaksak eller beror på vad du vill göra. Vad ska kontaktorn bryta?
 
Du kan enkelt kolla funktionen innan du kopplar in den.

Ta en vanlig apparatkabel och koppla in på A1 och A2, när du sätter apparatkabeln i väggen kan du mäta att du han kontakt genom kontaktorn, samt att det är avbrott när den det är 0V över A1 A2.

Och då kan du mäta upp och se att det bör bli kontakt mellan 1-2, 3-4, 5-6 och 7-8 men inget annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
TomtJan och 2 till
  • Laddar…
Annars räcker det ju med att se på kontaktorn. Man ser ju tydligt att det är 4NO kontakter och att spolen är avsedd för 230V ~. Känns lite overkill att koppla in den med en apparatsladd för att konstatera detta...
 
larssaman skrev:
Annars räcker det ju med att se på kontaktorn. Man ser ju tydligt att det är 4NO kontakter och att spolen är avsedd för 230V ~. Känns lite overkill att koppla in den med en apparatsladd för att konstatera detta...
Om man är osäker är det bättre med ett litet test för att bli 100% säker, än att anta att man har rätt och sedan riskera att göra fel.

Men visst du har rätt, det är lite overkill i detta fallet.
 
Med risk för att trampa nån på tårna, är man så osäker så bör man nog inte koppla in den själv utan lämna över det hela till en yrkesman...
 
larssaman skrev:
Med risk för att trampa nån på tårna, är man så osäker så bör man nog inte koppla in den själv utan lämna över det hela till en yrkesman...
Eller så är man ganska säker men frågar en extra gång innan man provar ;)

yxis
Har kontaktorn till att bryta och slå till en kompressor som står långt ifrån där den används.
Jag hoppade över att bryta nollan.
 
  • Gilla
TomtJan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.