Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
Grabbens sovrum har dubbla lysknappar men endast en tänder taklampan. Inget annat händer vare sig med eluttag eller andra taklampor på övervåningen. Nu ska den bytas efter ommålning och då valde vi en stor singelknapp. Sen var det dags att koppla och då tog det stopp för mig. Misstänker att den är trapp omkopplare sen förut men att den är borttagen. Hallen utanför har dubbla armaturer som tänds samtidigt och kan styras av totalt tre separata lysknappar (dock inte från sonens rum).
Någon kunnig som kan hjälpa mig förstå?
Någon kunnig som kan hjälpa mig förstå?
Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Jag tycker jag skymtar siffran 5 på den gamla, dvs kron. Kanske var det kronkoppling till lamputtaget även om det kan tyckas vara ovanligt i ett sovrum. Du kan kontrollera det i taket, där du sannolikt kommer att hitta en av tändtrådarna oinkopplad.
Om du inte misstänker några oegentligheter så behöver du inte fundera så mycket mer utan du kan koppla in din nya trapp som den gamla. Dvs koppla in båda tändtrådarna på varsin utgång. En av dem kommer att fungera. Ev behöver du vända strömbrytaren upp o ned så att lampan är tänd när övre delen av vippan är intryckt.
Om du inte misstänker några oegentligheter så behöver du inte fundera så mycket mer utan du kan koppla in din nya trapp som den gamla. Dvs koppla in båda tändtrådarna på varsin utgång. En av dem kommer att fungera. Ev behöver du vända strömbrytaren upp o ned så att lampan är tänd när övre delen av vippan är intryckt.
Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
5an stämmer bra.Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker jag skymtar siffran 5 på den gamla, dvs kron. Kanske var det kronkoppling till lamputtaget även om det kan tyckas vara ovanligt i ett sovrum. Du kan kontrollera det i taket, där du sannolikt kommer att hitta en av tändtrådarna oinkopplad.
Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Du ska inte tvinna ihop några ledare. Både din nya gamla och nya strömbrytare har två terminaler ("hål") per pol, precis som du ser på din gamla.
Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
Renoveringsnovis
· Utansjö
· 14 inlägg
Sådär då.