Grabbens sovrum har dubbla lysknappar men endast en tänder taklampan. Inget annat händer vare sig med eluttag eller andra taklampor på övervåningen. Nu ska den bytas efter ommålning och då valde vi en stor singelknapp. Sen var det dags att koppla och då tog det stopp för mig. Misstänker att den är trapp omkopplare sen förut men att den är borttagen. Hallen utanför har dubbla armaturer som tänds samtidigt och kan styras av totalt tre separata lysknappar (dock inte från sonens rum).
Någon kunnig som kan hjälpa mig förstå?

• Elektrisk kopplingsdosa med flera anslutna kablar, en svart och två färgade, i processen av att bytas ut i ett sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elinstallation avbrytare för strömbrytare, monterad utan strömbrytaren, visas på händig technikbakgrund.
    Skapa konto
  • Närbild på en person som håller en elektrisk brytare från ABB, modell 106/6, i handen, med kopplingsschema synligt på framsidan.
    Skapa konto
Dumbledork Dumbledork skrev:
Grabbens sovrum har dubbla lysknappar men endast en tänder taklampan.
Är det 2st vippor på den gamla brytaren, eller sitter det 2st brytare i rummet ?

nisse123 nisse123 skrev:
Är det 2st vippor på den gamla brytaren, eller sitter det 2st brytare i rummet ?
Det är två vippor på den gamla brytaren.

Det är två vippor på den gamla brytaren.
Endast en brytare i rummet.

Jag tycker jag skymtar siffran 5 på den gamla, dvs kron. Kanske var det kronkoppling till lamputtaget även om det kan tyckas vara ovanligt i ett sovrum. Du kan kontrollera det i taket, där du sannolikt kommer att hitta en av tändtrådarna oinkopplad.

Om du inte misstänker några oegentligheter så behöver du inte fundera så mycket mer utan du kan koppla in din nya trapp som den gamla. Dvs koppla in båda tändtrådarna på varsin utgång. En av dem kommer att fungera. Ev behöver du vända strömbrytaren upp o ned så att lampan är tänd när övre delen av vippan är intryckt.

• Gilla
Willmanh
  • Laddar…
De två svarta på L och Grön & Vit på en av pil ut

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
De två svarta på L och Grön & Vit på en av pil ut
Är du säker? I rummet bredvid gick en brun som fas och två svarta som nolla.

• Närbild av elektriska kablar kopplade till en strömbrytare, med en brun fas och två svarta som nolla, mot en blå vägg.
    Skapa konto
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker jag skymtar siffran 5 på den gamla, dvs kron. Kanske var det kronkoppling till lamputtaget även om det kan tyckas vara ovanligt i ett sovrum. Du kan kontrollera det i taket, där du sannolikt kommer att hitta en av tändtrådarna oinkopplad.

Om du inte misstänker några oegentligheter så behöver du inte fundera så mycket mer utan du kan koppla in din nya trapp som den gamla. Dvs koppla in båda tändtrådarna på varsin utgång. En av dem kommer att fungera. Ev behöver du vända strömbrytaren upp o ned så att lampan är tänd när övre delen av vippan är intryckt.
5an stämmer bra.

Dvs koppla in båda tändtrådarna på varsin utgång. En av dem kommer att fungera.
Det är inte bra, om en lekman tex ska byta lamputtag och slår av brytaren så att lampan slocknar, så är det spänning på andra tändtråden i lamputtaget.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du har ingen Nolla i strömbrytaren.

nisse123 nisse123 skrev:
Du har ingen Nolla i strömbrytaren.
Så jag tvinnar ihop de två svarta och kopplar de på L. Sen tvinnar jag vit och grön och sätter de på en pil ut?
Ursäkta min dumhet men jag och el 🤣

NEJ, det är två fastrådar (inkommande och vidarematning) och en tändtråd.

Normalt har man ingen nolla ansluten i en strömbrytare.

• Gilla
Dumbledork
  • Laddar…
Du ska inte tvinna ihop några ledare. Både din nya gamla och nya strömbrytare har två terminaler ("hål") per pol, precis som du ser på din gamla.

Du ska inte tvinna ihop några ledare. Både din nya gamla och nya strömbrytare har två terminaler ("hål") per pol, precis som du ser på din gamla.

• Elektrisk väggbrytare med kablar anslutna, märkt ABB, monterad på grått väggutseende och delvis installerad i en väggdosa.
    Skapa konto
  • Gilla
nisse123 och 2 till
  • Laddar…
Sådär då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.