Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan
Dörren har gått i baklås. Låset är av ”smäcklås” sorten. Skruvat av allt som går.
Det går inte i den övre delen vrida runt så piggen går tillbaka, den sitter helt fast i sitt låsta läge.
Slipper gärna låsmeden som är bokad på torsdag.
Vad är nästa steg? Borra isönder den övre delen hej vilt?
Om nu låskistan är helt kass och inget går att vrida ens med fälgkors.
Då rekommenderar jag att du lånar en vinkelkap som tar åtminstone 150mm skivor.
Börja med att fimpa envägsskruven som håller brytskyddet. När det är loss. Då kommer du åt att kapa låsets kolvar med maskinen. Köp sedan en ny låskista och återmontera. Blecket borde klara sig.
Brytskyddet skall också tbx. Om du varit försiktig när du kapade envägsskruven. Då sticker stumparna ut några mm. Med en billig svetstång kan du gripa stumparna och helt enkelt gänga ut dem. Köp nya och skruva dit det som det satt.
Med tanke på hur det ser ut så kan låset vara en 565-50 eller en 310-50.
Mvh Findus
Börja med att fimpa envägsskruven som håller brytskyddet. När det är loss. Då kommer du åt att kapa låsets kolvar med maskinen. Köp sedan en ny låskista och återmontera. Blecket borde klara sig.
Brytskyddet skall också tbx. Om du varit försiktig när du kapade envägsskruven. Då sticker stumparna ut några mm. Med en billig svetstång kan du gripa stumparna och helt enkelt gänga ut dem. Köp nya och skruva dit det som det satt.
Mvh Findus
Hej!findus42 skrev:
Om nu låskistan är helt kass och inget går att vrida ens med fälgkors.
Mvh Findus
Wow du verkar kunnig tack för svar!
Jag har försökt borra ut envägsskruvarna, knäckte 3 borr utan att få loss en enda skruv.
Testa banka med en flat mejsel och hammare för att göra ett spår som ja kan skruva ut skruven med men de gick heller inte.
Är ca 15-20 envägs skruvar totalt.
Tanken va att få bort skyddet sen kapa piggen med någon maskin
Trodde man skulle kunna borra isönder hela låskistan och sen öppna dörren?
Hmm du har kanske rätt.D Dilato skrev:
Hittade denna som är lik min befintliga:
https://www.bauhaus.se/varmforradsd...Ax1pmShvEAQYICABEgJTY_D_BwE#go-to-description
Har färg hemma, jobbar som målare. Bara köpa nytt handtag och behålla befintliga låscylindern. Hmm tål att tänkas på
Ett gammalt Boda låshus med mässingsroddare vilket gör att jag kan gissa vad som inträffat.
Vid liknande problem brukar jag börja med att ta fram en stor skruvmejsel eller annat som passar i cylinderroddare och försöka tvinga runt cylinderroddaren om den sitter fast.
Om det inte fungerar så borrar jag låshuset.
Att öppna dörren och byta låshuset mot ett nytt görs normalt inom en arbetstimme.
Vid liknande problem brukar jag börja med att ta fram en stor skruvmejsel eller annat som passar i cylinderroddare och försöka tvinga runt cylinderroddaren om den sitter fast.
Om det inte fungerar så borrar jag låshuset.
Att öppna dörren och byta låshuset mot ett nytt görs normalt inom en arbetstimme.
Ska dörren sitta på huset så hade jag inte tagit denna.L Lechuza skrev:
Det är en förrådsdörr med lite isolering, ingen riktig ytterdörr.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ta med färg upp på tak utan att spilla
Färg, Måla & Tapetsera -
Varför uppstår bubblor under färgen på fasaden?
Fasad -
Familjens hus brann ned, får inte bygga upp pga bygglov
Bygglov -
Nyasfalterad uppfart, men tveksam kring kvalitén
Grund & Markarbeten -
Bör jag dränera (om?) längs min krypgrund då uppfarten görs om
Grund & Markarbeten