Återuppväcker denna tråd eftersom blandaren börjat kärva igen efter 6 månader...
Det verkar som sagt omöjligt att få tag på ventilhylsa och kolv som reservdel så då återstår nog bara att byta blandaren...
Den enda i mitt tycke vettiga blandaren som kan passa i vårt kök är en hos FM Mattsson som heter Siljan. Den finns i en diskmaskinsversion också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men nu blir problemet i stället hur man skall få den monterad....
Vårt hus byggdes 1977 och vi bytte till den befintliga blandaren när vi skaffade en diskmaskin under diskbänken, för bra många år sedan.
Inkopplingarna under diskbänken är 10 mm kopparrör som skarvar mot de kopparrör som ingår i blandaren. Inga ballofix avstängningsventiler finns heller.
Så montaget är inget för en amatör som jag...
Där man kan köpa blandaren on-line (finns inte hos Bauhaus/Hornbach etc) finns det även länk till att beställa montage men det förutsätter att diskbänken har ballofix-avstängning etc enligt modern standard....
Det har inte vi, så nu undrar jag hur man kan fixa monteringen av en ny blandare så att det blir gjort enligt nuvarande standard med ballofix-ventiler och flexibla slangar?
Jag bor i Järfälla ifall det skulle hjälpa.
Tacksam för råd och förslag!