Hejsan!

Vi har en ganska ny Thermia Calibra Duo och försöker hitta vad den förbrukar dagligen (sökt efter manual, men hittar inte info om specifika meny-delar). Om man går till menyn
"Energiprestanda" så kan man se följande (se bild):

Innebär "Dag" vad den har förbrukat hittills under dagen, senaste 24 timmarna eller något annat? Samt vad betyder de olika kategorierna ("Levererad", "Förbrukad" och "Naturlig Källa")?

Om jag skall gissa, så är Förbrukat vad den faktiskt dragit i el och Naturlig Källa vad den "utvunnit".

EXTRA:
Om det är så att Förbrukad innebär de senaste 24h, då undrar jag också, kan en elmätare visa fel elförbrukning? Nu när det vart varmt ute (20C) har vi haft en dagsförbrukning (alltså rapporterat från elbolag) på ca 60kwh/dag och vi förstår inte vart elen tar vägen är om det inte är för uppvärmning.

• Display av värmepump med energiprestanda för 'Dag' inkluderande 'Levererad', 'Förbrukad', COP, 'Naturlig källa'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rasmusen skrev:
Hejsan!

Vi har en ganska ny Thermia Calibra Duo och försöker hitta vad den förbrukar dagligen (sökt efter manual, men hittar inte info om specifika meny-delar). Om man går till menyn

Innebär "Dag" vad den har förbrukat hittills under dagen, senaste 24 timmarna eller något annat? Samt vad betyder de olika kategorierna ("Levererad", "Förbrukad" och "Naturlig Källa")?

Om jag skall gissa, så är Förbrukat vad den faktiskt dragit i el och Naturlig Källa vad den "utvunnit".

EXTRA:
Om det är så att Förbrukad innebär de senaste 24h, då undrar jag också, kan en elmätare visa fel elförbrukning? Nu när det vart varmt ute (20C) har vi haft en dagsförbrukning (alltså rapporterat från elbolag) på ca 60kwh/dag och vi förstår inte vart elen tar vägen är om det inte är för uppvärmning.
Var hittar man denna info på bilden? Har iof en altlas men de borde väl vara lika.

P pve skrev:
Var hittar man denna info på bilden? Har iof en altlas men de borde väl vara lika.
Nedanstående bör fungera. Vet inte varför den inte kan vara aktiverad som standard. Fick precis detta från Thermias support:

--
Energiprestanda är något man då får aktivera i en service meny.

Stäng av värmepumpen.

Öppna hänglåset med kod 718293.

• Inställningar
  • Installation
  • Energiprestanda( Aktivera)
  • Kommer sedan att synas i Driftdata.
Starta upp värmepumpen igen.
--

• Gilla
hahnson
  • Laddar…
W wizbuilder skrev:
Nedanstående bör fungera. Vet inte varför den inte kan vara aktiverad som standard. Fick precis detta från Thermias support:

--
Energiprestanda är något man då får aktivera i en service meny.

Stäng av värmepumpen.

Öppna hänglåset med kod 718293.

• Inställningar
  • Installation
  • Energiprestanda( Aktivera)
  • Kommer sedan att synas i Driftdata.
Starta upp värmepumpen igen.
--
Ja de fungerar men man måste ha minst jag har för mig version 14 som minst så du kan behöva köra uppdateraren om du har äldre , den ligger också inne i installationsmenyn

R Rasmusen skrev:
Hejsan!

EXTRA:
Jag har en ny Thermia Calibra och aktiverad ”Energiprestanda” och tycker precis som du att det är otydligt vad som är en dag.
Din bild visar att det gått åt 6,8 kWh el för att skapa 27 kWh ”energi” ut till ditt hus (6,8 x 4,1 ~ 27 kWh). Det har ju varit ganska så varmt i maj så detta är ett rimligt värde. Naturlig källa är ungefär diffen mellan levererad och förbrukad. Se om onoggrannhet längre ner i mitt svar.

Utan att veta dina förutsättningar så låter 60 kWh högt då pannan inte levererar någon värme till radiatorerna/golvvärmen från 17 grader och varmare ( sitter som defaultvärde i mitt system). Min kompressor går bara 3-4 timmar per dag vid de varma dagarna vi haft i maj.
Det kanske har körts en legionellakörning i samband med att flera större förbrukare varit igång samtidigt, men 60 kWh är fortfarande högt.

Thermia påpekar att värdena man ser skall tas med en nypa salt då beräkningarna bakom värdena inte är så noggranna.
Jag trodde detta skulle kunna ersätta en energimätare i elsystemet utanför VP, men efter återkopplingen från Thermia så får det nog bli en sådan ändå.

Såg nu på sluten att tråden skapats 2024, men stämmer nog även 2025. Kom du på vad som var orsaken till 60 kWh?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.