Vi bygger uterum, platta med 400 mm element. Min tanke var att låta plattan vara större med ca 70 cm i framkant och sida. Uterum leverantören avråder bestämt då leder vatten in åt uterummet. Vad anser ni?
 
Om jag förstod det rätt så vill du ha en större betongplatta än vad själva byggnaden är?

Isåfall, ja då vattnet inte går ner genom betongen så sprider den sig på ytan, vilket vid en plan platta även lär vara in mot byggnaden. Går till viss del att lösa med fall på plattan bort från huset.

Men om du tänkte köra kantelement så får du också en köldbrygga mellan plattan ute-under väggen-plattan inne. Kan vara värt att tänka på.

Vi har en gjuten veranda som går runt stor del av huset, den är gjuten på utsidan av husplattan med kantelement och ligger 20mm under husnivån. På så vis slapp vi köldbrygga och att vattnet kan komma in och det verkar ha fungerat bra. Kanske en separat gjutning för uteplattan löser problemet?
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
S sepani skrev:
Vi bygger uterum, platta med 400 mm element. Min tanke var att låta plattan vara större med ca 70 cm i framkant och sida. Uterum leverantören avråder bestämt då leder vatten in åt uterummet. Vad anser ni?
Jag håller med uterums leverantören. Om du vill ha en större altan en själva uterummet föreslår jag att du bygger den utanför dina kantelement och med lutning ut från byggnaden/ bygnaderna
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
V Viktor S. skrev:
Om jag förstod det rätt så vill du ha en större betongplatta än vad själva byggnaden är?

Isåfall, ja då vattnet inte går ner genom betongen så sprider den sig på ytan, vilket vid en plan platta även lär vara in mot byggnaden. Går till viss del att lösa med fall på plattan bort från huset.

Men om du tänkte köra kantelement så får du också en köldbrygga mellan plattan ute-under väggen-plattan inne. Kan vara värt att tänka på.

Vi har en gjuten veranda som går runt stor del av huset, den är gjuten på utsidan av husplattan med kantelement och ligger 20mm under husnivån. På så vis slapp vi köldbrygga och att vattnet kan komma in och det verkar ha fungerat bra. Kanske en separat gjutning för uteplattan löser problemet?
Gjutningen kommer att göra separat ram med kantelement som kommer att vara separerade från husgrunden med en dilationfog.
 
Vi funderar även kring val av tak där det står mellan kanalplast och glas. Det lutar åt kanalplast då det ger ett svaralare (?) klimat inne i uterummet och eventuellt lite bättre isolervärde. Jag vet att det finns utvändiga markislösningar för glastaket (från Willab) men det har vi inte fri höjd till. Återstår alltså invändig lösning. Vi kommer att ta ventilationstillvalet vilket ger möjlighet att luftväxla. Har ni erfarenheter av det ena eller det andra? Glastaket är väldigt snyggt och vi skulle egentligan helst vilja ha det. Jag tänker att jag kanske hellre står ut med lite extra värme under dagen mot att ha glastaket på kvällen....
 
S sepani skrev:
Vi bygger uterum, platta med 400 mm element. Min tanke var att låta plattan vara större med ca 70 cm i framkant och sida. Uterum leverantören avråder bestämt då leder vatten in åt uterummet. Vad anser ni?
Hoppar in lite, håller precis på att schakta för en platta för uterum själv. Fråga, du skriver du använder 400 kantelemet. Varför så höga? Har själv tänkt 300mm, vilket ger 200mm isolering. Skall ditt vara året runt, golvvärme etc? Nyfiken då jag vill se att jag själv tänker rätt och varken över eller underdimesionerar. (Jag skall dock bygga en aluminiumpergola med öppningsbart tak, så den kan aldrig bli mer än vår/häst och absolut igen golvvärme.

I övrigt tänker jag plattan skall göras för uterummets mått, så man kan få en avrinning från fasaden utanför plattan, som på ett hus. Sen kommer jag gjuta en enklare betongplatta framför som alta. Den gör jag ca 5 cm lägre, så ett litet nedsteg till "uteplatsen"
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Hoppar in lite, håller precis på att schakta för en platta för uterum själv. Fråga, du skriver du använder 400 kantelemet. Varför så höga? Har själv tänkt 300mm, vilket ger 200mm isolering. Skall ditt vara året runt, golvvärme etc? Nyfiken då jag vill se att jag själv tänker rätt och varken över eller underdimesionerar. (Jag skall dock bygga en aluminiumpergola med öppningsbart tak, så den kan aldrig bli mer än vår/häst och absolut igen golvvärme.

I övrigt tänker jag plattan skall göras för uterummets mått, så man kan få en avrinning från fasaden utanför plattan, som på ett hus. Sen kommer jag gjuta en enklare betongplatta framför som alta. Den gör jag ca 5 cm lägre, så ett litet nedsteg till "uteplatsen
M mojjen skrev:
Hoppar in lite, håller precis på att schakta för en platta för uterum själv. Fråga, du skriver du använder 400 kantelemet. Varför så höga? Har själv tänkt 300mm, vilket ger 200mm isolering. Skall ditt vara året runt, golvvärme etc? Nyfiken då jag vill se att jag själv tänker rätt och varken över eller underdimesionerar. (Jag skall dock bygga en aluminiumpergola med öppningsbart tak, så den kan aldrig bli mer än vår/häst och absolut igen golvvärme.

I övrigt tänker jag plattan skall göras för uterummets mått, så man kan få en avrinning från fasaden utanför plattan, som på ett hus. Sen kommer jag gjuta en enklare betongplatta framför som alta. Den gör jag ca 5 cm lägre, så ett litet nedsteg till "uteplatsen"
jag har 400 kantelement då tomten sluttar lite ut från huset och det är ganska lagom höjd att ha dem i framkant. Jag kommer att ha 300 mm isolering i själva plattan, men så klart mindre ute i noten och jag har nog landat i att plattan ska vara dimensionerad efter uterummet. Just för avringnings skull. I plattan kommer jag att förbereda för vattenburen golvvärme och jag kommer att köra glättad Betong som yta. Uterummet är tänkt som en vinterträdgård och att kunna användas åt dem åtminstone vid enstaka tillfällen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.