hallå, ska snart till att bygga ut köket genom att riva en innervägg.
jag bo i ett gammalt trähus fr. -29
i den vägg som ska rivas står murstocken, så den kommer stå kvar mitt i köket som
en ö ungefär, med spis och vedspis stående mot den

Men hur vet man om det är en bärande konstrution, gäller taknock systemet alltid?
På vinden ser man att balkarna ( främs en ) mer eller mindre är inbakad i stocken med cement, men dessa balkar tänker jag naturligt vis inte att göra ingrepp på, men hur vet jag om väggen är bärande?
jag har krypgrund så om grundstenarna ligger under väggen, kan det då tyda på att det bär upp, eller hur vet jag?

OBS!!
Enplansvilla

banana skrev:
 jag har krypgrund så om grundstenarna ligger under väggen, kan det då tyda på att det bär upp, eller hur vet jag?
Japp, då är den med all sannolikhet bärande. Men jag rekommenderar dig att kontakta en byggnadsingenjör innan du gör ingreppet. ;)

Vilken modell är det på takstolarna? Går väggen parallellt med, eller korsar den takstolarnas underarmar? Var ligger väggen i huset, rakt under nock eller närmare yttervägg?

Zephir

väggen ligger paralellt med takstolar , ursprunget ligger den emellan 2 ytterväggar, men senare har huset byggts ut. jag antar att ursprunget var ca 5x30meter, med 2 väggar på 5 meters hållet....Hmmmm. alttså ett avlångt hus.
från början var det 2 familjs med avdelande vägg i mitten och ingang på varsin kortsida, men den avdelande väggen har nångång rivits och det borde väl isåfall ha varit den som var bärande, lite bökigt att förklara, hoppas det är läsbart, ska se om jag kan få in nån bild idag

Inget dåligt hus!

Då kan du ha bowligbana inomhus. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.