21 269 läst ·
401 svar
21k läst
401 svar
Hur sätts elpriserna på Nordpool?
Köper du solel gör du inte det på Nordpol. Jag avser däremot att sälja på Nordpol...D Daniel 109 skrev:
Nej, du kan inte starta upp ett oljekondens förän elpriset är uppe på en nivå så att det lönar sig. Så funkar det i en marknadsekonomi. Hur skulle det annars funka?
Trodde du visste hur det fungerar. Ta och besök https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/D Daniel 109 skrev:
När frekvensen i nätet faller har Svenska kraftnät att ordna mer produktion eller importera. Det sköts i realtid och om det blir nödvändigt tänder man upp tex oljekondens när förbruknignen är som störst. I samma sekund stiger då elbörspriset till vad oljekondensverket säljer elen för.
Det är liksom inte marknadspriset som avgör ifall ägaren till oljekondensverket pockar fram tändstickorna. Han är kontrakterad att producera på beställning av Sv kraftnät. Därav står han still tills de kallar på produktion.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Nej, det är inte så det funkar. Priserna för morgondagen är redan satta. I morgon så härdags kostar elen 55,43 €/MWh priet är satt på en auktion i dag.
Det finns 2 priser. Detta gäller fortfarande så vitt jag vet:D Daniel 109 skrev:
http://www.ttela.se/näringsliv/priset-faller-på-elbörsen-1.3023609
I grunden är det tillgång och efterfrågan som styr men andra faktorer spelar också in.
Elmarknaden avreglerades 1996 och på Nordpool möts säljares och köpares bud. Och man använder sig av så kallad marginalprissättning.
- Det innebär att den sista producerade kilowattimmen sätter priset på hela marknaden. Den som producerar vattenkraftel tjänar då mycket pengar, säger Mikael Hansevi.
Han vill inte närmare kommentera systemet men det har varit omdiskuterat. Motståndarna menar att det ger vissa producenter omotiverat stora vinster. Enligt förespråkarna ger det störst effektivitet och lägst kostnader på sikt.
Ja effektreserven ligger på sidan om, men det är knappast den du pratar om. Du pratar ju om spotpriserns, de sätts på en auktion där de som bjuder lägst får sälja. Men alla får lika mycket betalt eftersom det är samma produkt. Åter igen, hur skulle det annars funka.
Då får läsa på om marginalprisssättning. Det kunde funka som tex den vanliga börsen, man säger sitt pris och den som vill köpa gör då det. Det är fungerande marknad.D Daniel 109 skrev:
Det är ju i orincip sp det funkat. Skillnaden är att på aktiebörsen säljer man en aktie i taget. På elbörsen är det många kunder och producenter som har transaktioner samtidigt.
Man man har en auktion per timme, under den timmen gäller ett pris. Vill någon sälja så får man bjuda under marknadspris. Vilket sänker priset.
Man man har en auktion per timme, under den timmen gäller ett pris. Vill någon sälja så får man bjuda under marknadspris. Vilket sänker priset.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Nej, du skrev ju själv att priset sätts dagen innan för hela dagen.D Daniel 109 skrev:Det är ju i orincip sp det funkat. Skillnaden är att på aktiebörsen säljer man en aktie i taget. På elbörsen är det många kunder och producenter som har transaktioner samtidigt.
Men för det pris jag pratar om så blir ju effekten precis det jag skriver, att är oljekondensverket tänt i Karlshamn, så blir priset för alla transaktioner den timmen satta efter vad ägaren till verket har fått för pris på sin produktion.
Säljer jag däremot en aktie till dig för ett ockerpris så påverkas inte övriga börsen nämnvärt av det så länge vi inte pratar om att jag säljer av hela mitt innehav i Volvo eller liknande...
På börsen är det volymen som avgör ifall marknadspriset rör sig eller ej, på Nordpol räcker det med en affär en timme.
Nej, på aktiebörsen sätts kursen efter den senaste transaktionen. Köps en aktie till ockerpris så hamnar aktiekursen där.
På elbörsen stiget priset till en nivå där tillgång och efterfrågan möts. Det är så marknadsekonomi funkar. Hur skulle det annars funka?
På elbörsen stiget priset till en nivå där tillgång och efterfrågan möts. Det är så marknadsekonomi funkar. Hur skulle det annars funka?