Bor i en nyronoverad lägenhet i ett hus byggt -39. Vill installera en köksfläkt nu. Hur gör jag bäst för att koppla den till im-kanalen som sitter ca 40 cm till höger om spisen?
Följande fläkt ska installeras
http://www.bygghemma.se/inomhus/vit...koksflakt-gorenje-dkg-6335-e-rostfri/p-278040
Drar jag någon form av flexslang eller hur gör jag?
Mvh Carl
Följande fläkt ska installeras
http://www.bygghemma.se/inomhus/vit...koksflakt-gorenje-dkg-6335-e-rostfri/p-278040
Drar jag någon form av flexslang eller hur gör jag?
Mvh Carl
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första du ska göra är att kolla med styrelsen så att det är ok att installera den typen av fläkt du länkar till. Det ser ut på materialet i länken som att det inte är en kolfilterfläkt, vilket antagligen är vad du är hänvisad till om du inte ska fucka upp ventilationen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det har jag sjävklart kollat så det är ok. Jag bor högst upp i huset och det är självdrag, så det ända som kan hända är väl att ventilationen i mitt kök skulle kunna försämras. Resterande lägenheter har ju separat ventilation. Men tack för tipset då.
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Det är väl en smaksak på vad du tycker är snyggast, antingen kommer ett fläktrör synas eller så bygger du en vit låda som du kan dra röret i men då blir det ju en vit låda högst upp... Av det lilla jag ser på vilden tycker jag din stil tillåter synligt fläktrör...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bortsett från hur du installerar fläkten vill jag göra en liten varning:
Den där fläkten är mycket bullrig!
Cylinda har liknande modeller som är mycket tystare.
http://www.cylinda.se/ProduktDetalj/3807
Den där fläkten är mycket bullrig!
Cylinda har liknande modeller som är mycket tystare.
http://www.cylinda.se/ProduktDetalj/3807
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Min var omöjlig att använda när man var inomhus.
Men jag kan ha tagit fel på märke.
När jag köpte den frågade säljaren om det var viktigt med märket.
Och jag fick något som lät som en makadamkross.
Det kan alltså ha varit en "No Name"-apparat.
Men Cylindafläkten är alltså mycket tystare.
Inte kul om man inte kan ha fläkten igång för att den bullrar.
Då blir det ju ganska osigt.
Men jag kan ha tagit fel på märke.
När jag köpte den frågade säljaren om det var viktigt med märket.
Och jag fick något som lät som en makadamkross.
Det kan alltså ha varit en "No Name"-apparat.
Men Cylindafläkten är alltså mycket tystare.
Inte kul om man inte kan ha fläkten igång för att den bullrar.
Då blir det ju ganska osigt.
Var och köpte fläkten idag. Provade den först och ja den låter en hel del, men jag resonerar som så att den låter mycket mindre än brandlarmet som nu går varje gång vi lagat matNoseone skrev:
Jag kikade på im-kanalen nu och ser att den fortsätter bort till höger för att sedan går upp. Tänker att jag ska sätta för luckan som finns och sedan dra ett synligt spiro på 160mm bort till höger för att där ansluta det till skorsten.
Då har jag två frågor. På fläkten är det en 160mm anslutning. Gör man då normalt så att man sätter en aluminiumslang som går upp till tak och där ansluter till böjer av 90 grader för att ansluta till spirorörert genom ett uppsågat hål i sidan av fläktkåpan?
Hur tätar jag sedan övergången mellan spiroröret och kanalen som leder ut i skorsten?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

