Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Hej.
I mitt garage finns det två gamla fönster som murats igen med lecablock.
Väggen runt fönstren verkar vara byggd med (inifrån-ut) gips - plastduk - reglar med isolering mellan - nån mjuk träfiberskiva - fasadtegel.
Hur gör jag för att bäst få en gipsad vägg där de gamla fönstren satt.
Mvh Björn b
I mitt garage finns det två gamla fönster som murats igen med lecablock.
Väggen runt fönstren verkar vara byggd med (inifrån-ut) gips - plastduk - reglar med isolering mellan - nån mjuk träfiberskiva - fasadtegel.
Hur gör jag för att bäst få en gipsad vägg där de gamla fönstren satt.
Mvh Björn b
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Jo, så mycket vet jag. Men jag lär väl behöva stoppa i isolering med. Och ska det vara något skydd mellan Leca och isolering? Ska det vara någon plast mellan isolering och gips? Osv.
Det ser ut som om det sitter en asfaboard ytterst sedan tidigare som vindskydd och lite fuktskydd innanför fasadteglet så det borde gå att sätta en sådan innanför lecan och sedan isolera med glasfiberull. Sedan plast/diffusionsspärr på det och sist en gips.
Reglar i hålet för att sätta gipset på men det hade du koll på
Det jag inte blir klok på är hur lecan är uppmurad? Är den satt i hålet i fasadteglet? Är det putsat på utsidan?
Det ser inte ut att finnas någon luftspalt mellan asfaboarden(eller vad det är) och lecan, är det så även bakom fasadteglet?
Reglar i hålet för att sätta gipset på men det hade du koll på
Det jag inte blir klok på är hur lecan är uppmurad? Är den satt i hålet i fasadteglet? Är det putsat på utsidan?
Det ser inte ut att finnas någon luftspalt mellan asfaboarden(eller vad det är) och lecan, är det så även bakom fasadteglet?
Medlem
· Helsingborg
· 239 inlägg
Asfaboard kände jag inte till, men visst ser det ut som det. Luftspalten är nog minimal. Bör jag ha luftspalt mellan leca och den nya asfaboarden och i så fall hur mycket? Kan jag skruva lister i reglarna i hålet för att skruva skivan i (a la trossbotten typ)?
Är det viktigt att få diffussionsspärren helt tät ihop med den gamla?
Lecan är mycket riktigt putsad på utsidan, bara murad i hålet.
Är det viktigt att få diffussionsspärren helt tät ihop med den gamla?
Lecan är mycket riktigt putsad på utsidan, bara murad i hålet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Av bilderna att döma ser det ut som att det finns en luftspalt, den luftas i var tredje sten i nedersta skiftet som sig bör. Samtidigt ser det märkligt ut med stenen som ligger dikt an mot asfaboraden i din första bild. Förhoppningsvis är det gjort så för att få en snygg anslutning mot fönstren.
Mest troligt sitter asfaboarden på den uppreglade trästommen. Utanför denna en luftspalt och därefter tegelfasaden.
Tyvärr har man gjort det lite enkelt för sig när man murade igen fönstren, eventuellt skulle du kunna få upp några korta stumpar VP-rör genom asfaboarden och ut i luftspalten i både upp och nerkant av fönsterhålet för att säkerställa cirkulationen. Därefter får du sätta list runt fönsterhålet och lämna någon cm luftspalt, i med tex trossbottenskiva, isolering,plast och ytterst gips.
Mest troligt sitter asfaboarden på den uppreglade trästommen. Utanför denna en luftspalt och därefter tegelfasaden.
Tyvärr har man gjort det lite enkelt för sig när man murade igen fönstren, eventuellt skulle du kunna få upp några korta stumpar VP-rör genom asfaboarden och ut i luftspalten i både upp och nerkant av fönsterhålet för att säkerställa cirkulationen. Därefter får du sätta list runt fönsterhålet och lämna någon cm luftspalt, i med tex trossbottenskiva, isolering,plast och ytterst gips.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tar det verkligen så lång tid?
Badrum -
Hur sätter jag ihop det här igen?
Badrum -
Vad är det för gråvit gegga som sätter igen tryckvakten?
Vatten & Avlopp -
Vad är det som sätter igen silen? Kommunalt vatten
Vatten & Avlopp -
Hantverkare sätter igen dörröppning i betong med träreglar, är det ok?
Byggmaterial & Byggteknik