Hej!

Är helt okunnig kring detta och undrar hur man gör. Jag vill sätta upp en lampa som har dcl-kontakt och i taket har jag nedanstående hål men där finns inget att fästa ett dcl-uttag i. Jag vill ha en ordentlig lösning och inte bara fästa den med träskruv. Jag undrar vilken typ av takdosa jag behöver och eventuellt vilken diameter på hålsåg som behövs?

Hade denna från ABB funkat? https://www.elbutik.se/product.html...MIm9zjl7OjjwMVGEeRBR2A2jdYEAQYBSABEgIA4PD_BwE

Tack på förhand

• Bild på ett runt, öppet takhål med synliga elektriska kablar i blått och gult, utan fäste för DCL-uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takkontakt med DCL-uttag för montering av lampa, visas från framsidan med skruvhål och hållarmekanism.
    Skapa konto
DCL-uttaget kräver jord också vilken ser ut att saknas.
Ytterligare en komplikation är att ALLA övriga uttag i rummet också måste vara jordade i så fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej, dosan är för väggmontering. Det svarta på din bild är dessutom en dosa. Och arbetet är dessutom inget du får göra själv enligt Elsäkerhetsverket, och om du dessutom är helt okunnig tycker jag nog att du ska anlita en elektriker för detta.

snaggletooth snaggletooth skrev:
DCL-uttaget kräver jord också vilken ser ut att saknas.
Ytterligare en komplikation är att ALLA övriga uttag i rummet också måste vara jordade i så fall.
Ok kan väl isf ställa samma fråga fast att jag använder "vanlig" ojordad lampkontakt. Går ju bra att byta det på lampan.

S Svante Svenson skrev:
Nej, dosan är för väggmontering. Det svarta på din bild är dessutom en dosa. Och arbetet är dessutom inget du får göra själv enligt Elsäkerhetsverket, och om du dessutom är helt okunnig tycker jag nog att du ska anlita en elektriker för detta.
Stämmer det verkligen? Jag ska inte dra ny el bara sätta dit en plastring (vad den nu kallas) som har gängor så att ett lamputtag kan skruvas fast i den. Den befintliga har inget man kan fästa i den vad jag kan se.

C cafeascot skrev:
Ok kan väl isf ställa samma fråga fast att jag använder "vanlig" ojordad lampkontakt. Går ju bra att byta det på lampan.
Spelar ingen roll, uttaget måste ha jord oavsett.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Spelar ingen roll, uttaget måste ha jord oavsett.
Även för äldre bostad där det inte fanns från början? Förvirrad..

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Biltema har kvar av den gamla ojordade varianten. Jag skulle satt ett sådant och fäst det med två skruvar i taket. Dosa har du ju redan även om den är gammal.

[länk]
Ja det lutar nog åt att inte göra det mer komplicerat än så här.

• Gilla
possum77
  • Laddar…
C cafeascot skrev:
Även för äldre bostad där det inte fanns från början? Förvirrad..
Ja, alla jordade uttag måste ha jorden ansluten.
Alternativet är att skaffa ett ojordat uttag av den äldre modellen då DCL endast finns i jordat utförande.
Eller skippa uttag helt och hållet, kör med toppklämmor istället typ wago 221.
En annan fråga som kan vara av intresse också är om uttagen i rummet i övrigt är jordade/ojordade och om armaturen kräver jord eller inte.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ja, alla jordade uttag måste ha jorden ansluten.
Alternativet är att skaffa ett ojordat uttag av den äldre modellen då DCL endast finns i jordat utförande.
Eller skippa uttag helt och hållet, kör med toppklämmor istället typ wago 221.
En annan fråga som kan vara av intresse också är om uttagen i rummet i övrigt är jordade/ojordade och om armaturen kräver jord eller inte.
Övriga är ojordade och armaturen kräver inte jord vad jag kan se. Hittade i köket (renoverat 2020) det jag efterfrågar bifogar bild. Där kan man se att det finns gängor som man kan skruva upp tex ett lamputtag i, vad kallas den för?

• Rund infälld dosa i väggen med synliga elledningar i orange, grönt och blått, samt en WAGO-koppling, och infästningsgängor för lamputtag.
    Skapa konto
Takdosa

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
C cafeascot skrev:
Stämmer det verkligen? Jag ska inte dra ny el bara sätta dit en plastring (vad den nu kallas) som har gängor så att ett lamputtag kan skruvas fast i den. Den befintliga har inget man kan fästa i den vad jag kan se.
Om det inte suttit ett uttag där innan får du inte göra det.
Du får bara byta ett befintligt uttag mot ett annat likadant (underhåll)

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.