13th Marine skrev:
Såhär gjorde vi, men vi har ju inte luckor och lådor kombinerat på samma sätt.
Snyggt, men det blir minst 10 minuspoäng för disktrasan på ugnsluckans handtag ;)

Nyfniken skrev:
Intuition? Man vet väl för sjutton åt vilket håll skåpen öppnas hemma hos sig själv?
Har du aldrig gäster som vill ta ett glas vatten t.ex.?

JerreEssberg: Jo, det blir de ju, men det är inte så farligt =)
KoW: Jaja =)

Värt att notera är att jag sågade av så att handtagen går att montera långt ut på luckan, detta gör att om man kan skada en lucka med gångjärnssidan på samma sida som en annan har handtagssidan (luckan över hällen i min bild)

KnockOnWood skrev:
På luckor sätter man dem naturligtvis vid kanten som öppnas, inte vid gångjärnen.
Vertikalt på luckor med gångjärn på sidan, horisontellt på lådor.
Som jag skrev tidigare

Så förstår användaren direkt hur det hela funkar.
Det är det jag menar med intiutivt :)
Att det inte kan sättas vid gångjärnen fattar jag så klart. Men "nederkant mot den sida som öppnas" kan ju innebära både horisontellt och vertikalt. Men förstod nu att du menade vertikalt. Dock hamnar de ju då inte längst ner i nederkanten utan några cm upp beroende på handtagens utformning.

13th Marine skrev:
Såhär gjorde vi, men vi har ju inte luckor och lådor kombinerat på samma sätt.
[bild]
Precis. Så där är ju snyggast. Så hade jag velat ha det och tänkt ha det. Tills jag insåg att det nig blir rätt fult då? pga kombinationen med skåp+lådor.

KnockOnWood skrev:
Exakt, själv lär man sig säkert, men kan vara störigt för andra tänker jag.

13th Marine skrev:
JerreEssberg: Jo, det blir de ju, men det är inte så farligt =)
KoW: Jaja =)

Värt att notera är att jag sågade av så att handtagen går att montera långt ut på luckan, detta gör att om man kan skada en lucka med gångjärnssidan på samma sida som en annan har handtagssidan (luckan över hällen i min bild)
Ah, såga av kan vara ett alternativ ja om man tycker det är snyggare att ha dem ända ner/ända ut, mot kanten. Men som du säger, så blir det väl risk för skrap då, och att detta är anledningen till att de utformat dem som de gjort.
Usch va svårt. Ska jag välja fulare och mer praktiskt tro...

Alltså det jag tänker är att det blir fult på just högskåp och det andra jag la in bild på, om jag sätter alla handtag horisontellt. Eftersom handtagen inte kommer hamna centrerat under varandra utan att det kommer handtag ovan och nedan i som är förskjutna åt höger (den sida luckorna öppnas). Så kanske måste sätta luck-handtagen vertikalt då....

KnockOnWood skrev:
Nej. Jag är folkilsk.

Jag hade satt låd-handtag centrerat på skåpen också. Så att alla ser likadana ut.

Nyfniken skrev:
Nej. Jag är folkilsk.
Det är du inte alls.
Du är ju en riktig velourkille, tror du inte det märks ;)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äh, så här fick det bli. Jag är rätt social, så jag har vänner som ibland ska öppna mina skåp :thumbup: .
Kapade dock så jag fick dem jäms med kanten.

• Gilla
klonk
  • Laddar…
Hade blivit småtrångt annars också, då det isf skulle suttit dubbla handtag överst på bilden, ett neråt mot lådan och ett uppåt mot skåpluckan.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Blev ju bra =)

Detdär är en knepig möbelserie, just med de udda luck och lådkombinationerna.

Paul-Staffanstorp
Liggande och centrerade på både luckor och lådor ALLA dagar i veckan när det gäller denna typ av handtag (grepplist) :)

Symetri :)

När man tar i en sådan grepplist så känner man direkt åt vilket håll det ska öppnas liksom... ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.