Hej,
Jag har ett garageutrymme som är indelat i två "rum" enligt den enkla tvärsnittsskissen nedan.
Den större orangea delen är ett loft med tillhörande trapphus och kommer bli uppvärmt mha luftvärmepump. Den blå delen kommer bli kallgarage.
(givetvis är ytterväggar och tak isolerade med, har inte ritat in det bara.)
Den orangea delen är inplastad, här illustrerad med grön linje.
Min fråga är hur jag bör göra med den röda sträckan av inplastningen? Jag har förstått att man inte bör plasta båda sidor av isoleringen, vilket det blir om jag plastar även den delen. Samtidigt blir det ju värmeläckage med ev. kondensbildning i isoleringen om den inte plastas?
Vad är korrekt? Hur bör jag göra?
Tacksam för all insikt och tankar!
Jag har ett garageutrymme som är indelat i två "rum" enligt den enkla tvärsnittsskissen nedan.
Den större orangea delen är ett loft med tillhörande trapphus och kommer bli uppvärmt mha luftvärmepump. Den blå delen kommer bli kallgarage.
(givetvis är ytterväggar och tak isolerade med, har inte ritat in det bara.)
Den orangea delen är inplastad, här illustrerad med grön linje.
Min fråga är hur jag bör göra med den röda sträckan av inplastningen? Jag har förstått att man inte bör plasta båda sidor av isoleringen, vilket det blir om jag plastar även den delen. Samtidigt blir det ju värmeläckage med ev. kondensbildning i isoleringen om den inte plastas?
Vad är korrekt? Hur bör jag göra?
Tacksam för all insikt och tankar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör plasta alla väggar mot den värmda delen så från den nedre gröna hela vägen runt till nästa gröna om du vill stoppa fuktig varm luft från den orangea delen att gå ut i väggen är min tanke.
Du plastar ju in hela utsticket men det är ju varm sida runt hela - det man ska undvika är att ha plast på varm och kall sida.
Du plastar ju in hela utsticket men det är ju varm sida runt hela - det man ska undvika är att ha plast på varm och kall sida.
Medlem
· Västernorrland
· 12 027 inlägg
jag tror inte man behöver överdriva allting. Om huset i övrigt är plastat så se till att ytterväggarna är plastade. De väggar som sen är inne i huset och garage är nog överkurs att plasta även om det i terorin är varmt och kallt på olika sidor.
Ytterväggarna i kall-delen är inte plastade. Jag kanske var lite otydlig där. Det är alltså bara plastat enligt de gröna linjerna.S Stefan1972 skrev:
Det låter rimligt när du lägger fram det så. Tack för svar!T Testarn skrev:Du bör plasta alla väggar mot den värmda delen så från den nedre gröna hela vägen runt till nästa gröna om du vill stoppa fuktig varm luft från den orangea delen att gå ut i väggen är min tanke.
Det mest korrekta är väl att strunta i att isolera den korta väggstumpen och dra plasten raka vägen runt hörnet.
Men, rent praktiskt spelar det ingen roll om du drar plasten runt den väggen också. Att det blir plast på båda sidor har ingen betydelse eftersom det också är samma temperatur på båda sidorna. Dessutom är det bara en kort väggstump och öppet åt ett håll.
Jag skulle ha gjort så här:
Logga in
Skapa konto
Men, rent praktiskt spelar det ingen roll om du drar plasten runt den väggen också. Att det blir plast på båda sidor har ingen betydelse eftersom det också är samma temperatur på båda sidorna. Dessutom är det bara en kort väggstump och öppet åt ett håll.
Jag skulle ha gjort så här:
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara