Vi bor i Stockholm och undrar om det finns någon som vet hur man går till väga för att låta något företag såga upp plank med mobilt sågverk? Det är raka, fina och kvistfria ekstockar som vuxit på en privat tomt dvs inga spikar. OBS att våra ekar är relativt tjocka och tunga med en diameter på 80-100 cm.

Eller är det kanske enklast att köra våra åtta 2 meters ekstockar med diameter 1 meter till ett sågverk? Vardå isåfall?

Är det någon som har tips om hur man går till väga?
Undrar
Lövdala

Finns ju mobila sågverk som kommer hem till dig och sågar upp det på plats
Sen får du låta det ligga och torka under tak ett år eller så innan du gör nåt av det

Skulle tro att det inte med säkerhet går att säga att eken är spikfri i alla fall. Jag tog reda på en ask som var i samma dimension och precis i mitten av asken hittade jag spik som säkert var sen trädet var ett ungträd, samma med ekar som jag sågat upp till ved, spiken kan som sagt sitta djupt inne.

Här en länk som du kanske kan gå vidare med Småsågarnas Riksförbund Det har funnits en kille i Stockholmstrakten med ett mobilt sågverk som annonserar på blocket i bland, men nu kunde jag inte hitta annonsen. Jag tror också att dom som säljer sågverk bl.a Logosol och woodmizer m.fl. kan hänvisa vidare.

Anders mobila sågverk tror jag det är.
http://www.andersmobilasagverk.se/index.html
Har själv inte använt honom så jag vet inget om honom. Berätta gärna hur det går. Har själv en del träd jag planerar att såga upp.

Kolla upp hur du ska göra för att det inte ska spricka!
Jag har sett och läst och hört folk som målat ändarna, smetat på tectyl och spätt trälim och limmat fast tidningspapper i ändarna.
Ek spricker väldigt lätt, väldigt lätt!!!
Rätt torkprocedur är av största vikt.

Själv har jag sågat ek i mitt eget sågverk utan att göra något mer än ströat ekplanken under tak, det har spruckit flera dm in i träet........

N
Tror det kan bli svårt att få en med mobilt sågverk att såga så grova stockar. Vet några som har mindre stationära sågverk och dom tar inte stock över 50 cm i diameter.

Sågverket jag talar om säger sig ta 90 cm i diameter stockar.

Det finns ju olika typer av mobila sågverk, de som använder bandsågblad kan ju såga mycket grövre timmer, men måste då slipa oftare.

http://www.logosol.se/sagverk/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.