D
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej.
Håller med Thomas: förkroppning är enklast, snabbast, mest ekonomiskt och snyggast.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle påstå att det inte hår att få ihop det hörnet genom att såga listerna. Det behövs antingen en mellanbit, eller anpassning av listens form.

T
D datja skrev:
Håller med Thomas: förkroppning är enklast, snabbast, mest ekonomiskt och snyggast.
OK, jag är inte hantverkare på dagarna, det slutade jag med för snart 30 år sen, så jag kan ha missat något.

Kan du, eller @Thomas_Blekinge , visa hur ni löser förkroppning när listen ska byta riktning i två dimensioner?
När jag tittar på problemet så kommer snittet för den listen som följer det lutande taket bli längre än höjden på listen som sitter horisontellt.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
P
Går inte att gera ihop innerhörn när det blir olika höjd på listerna (lutande tak) utan man får stöta dom emot varandra genom förkroppning..

Redigerat av moderator:
  • Haha
Testarn
  • Laddar…
L Lugas skrev:
Har lekt med tanken, men då har vi kvar en nivåskillnad mellan listerna/väggarna. Det ser inte klokt ut.
Kör listlöst, foga/spackla och måla är ju ett sätt att undvika problemet
T Testarn skrev:
När jag tittar på problemet så kommer snittet för den listen som följer det lutande taket bli längre än höjden på listen som sitter horisontellt.
Visst är det så, hörnkloss är det enklaste sättet att lösa det problemet.

T
Rejäl skrev:
Går inte att gera ihop innerhörn när det blir olika höjd på listerna (lutande tak) utan man får stöta dom emot varandra genom förkroppning..
Jag tror du stavade fel när du skulle skriva "jag kan inte". 🤔

• Wow
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Visst är det så, hörnkloss är det enklaste sättet att lösa det problemet.
men också fulast och avslöjar att man inte löst problemet

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
T Testarn skrev:
Jag tror du stavade fel när du skulle skriva "jag kan inte". 🤔
Det går inte att gera lister i lutande innertak i innerhörn, det trodde jag alla visste..
Går gör det men listerna kommer inte att mötas på samma höjd och därav ser det skit ut..
Märker att DU ingen verklighetsförankring har i dina skrifter så sväva lungt i molnen kamrat 😉
Tro kan du göra i kyrkan eller mosken ifall du är intresserad..

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Den här gången måste jag jag ge Rejäl rätt. Det går inte att få till en sådan skarv med ett snitt. Man måste göra två snitt eller tälja till änden så att den passar vettigt.

• Älska
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
T
Kan och kan, går och går...

Eftersom jag inte har någon verklighetsförankring så gick det... kamrat.
Vit list monterad i ett hörn med synlig skarv; träarbete där kanter möts, del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är skillnad på list och list, när den är formad som TS list så går det.

• Gilla
  • Haha
Lugas och 1 till
  • Laddar…
P
T Testarn skrev:

[bild]

Du är dummare än vad jag såg och trodde från början😉

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T
Rejäl skrev:
Du är dummare än vad jag såg och trodde från början😉
När argumenten tryter så tar man till invektiv... rätt vanligt förekommande när någon inte vill eller kan erkänna att de hade fel.

Vi kan lämna det här - om du inte vill få sista ordet och skriva något nedsättande om min person igen. Jag tror att TS har fått svar på sin fråga och kan lösa sitt problem.

• Gilla
  • Haha
Lugas och 1 till
  • Laddar…
P
T Testarn skrev:
När argumenten tryter så tar man till invektiv... rätt vanligt förekommande när någon inte vill eller kan erkänna att de hade fel.

Vi kan lämna det här - om du inte vill få sista ordet och skriva något nedsättande om min person igen. Jag tror att TS har fått svar på sin fråga och kan lösa sitt problem.
Nej du kan inte gera och få ihop höjden på listen när du har lutande innertak som möts i ett innerhörn det vet alla som har försökt men du ger dig inte utan du är duktig på argumentera och tror dig därav ha/få rätt..

• Haha
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:

[bild]

Jag ska testa din icke verklighetsförankrade metod i helgen. Återkommer med resultat 😅

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.