Hej!
Jag funderar på att riva upp vad jag tror är laminatgolv i en lägenhet och återställa originalgolvet (träplankor) som ligger under.
Planen är att själv riva upp golvet och att anlita professionell hjälp för slipning och behandling av trägolvet.
Frågor:
* Bild 1: är en bild på hur golvet ser ut, är det laminat?
* Bild 2: Hur gör jag med golv som ligger under t ex köket? Eftersom köket troligtvis står på det nya golvet vill jag helst inte sänka ner köket eftersom det kommer bli ett för stort projekt.
* Bild 3: Samma fråga som för bild 2 fast nu med en garderob.
Bild 4: Behöver jag ta bort hela den stora "listen" i högra hörnet av bilden, eller räcker det med att ta bort den mindre listen mot golvet för att ta bort golvet?
Bild 5: I höger i bilden ser man att både kyl och en del av köket står på det nya golvet. Hur tar jag bort golvet utan att behöva sänka ner delen av köket som står på det nya golvet?
Jag funderar på att riva upp vad jag tror är laminatgolv i en lägenhet och återställa originalgolvet (träplankor) som ligger under.
Planen är att själv riva upp golvet och att anlita professionell hjälp för slipning och behandling av trägolvet.
Frågor:
* Bild 2: Hur gör jag med golv som ligger under t ex köket? Eftersom köket troligtvis står på det nya golvet vill jag helst inte sänka ner köket eftersom det kommer bli ett för stort projekt.
Bild 4: Behöver jag ta bort hela den stora "listen" i högra hörnet av bilden, eller räcker det med att ta bort den mindre listen mot golvet för att ta bort golvet?
Bild 5: I höger i bilden ser man att både kyl och en del av köket står på det nya golvet. Hur tar jag bort golvet utan att behöva sänka ner delen av köket som står på det nya golvet?
ser ut att vara ett trägolv dvs inte fotolaminatJ johanfalk33 skrev:Hej!
Frågor:
ser fint ut och passar där , skulle absolut inte röra detta då man inte vet hur originalgolvet ser ut eller ens om det finns kvar
vill du ändå riva så är det bara att börja med kofoten i ena hörnet och kötta på
lös uppkomna problem längs vägen
Tänk bara på att tar du bort golvet så kommer det att bli glipa under innerdörrskarmarna samt att fotlisterna kommer att hamna längre ned på väggen om du ska återanvända dessa och då kommer man se det överallt..J johanfalk33 skrev:Hej!
Frågor:
Kökssockeln kan man sänka men kanske inte i gavlarna om den möter en helsida så du kan åka på att beställa nya socklar med..
och upptäcker slutligen att det gamla golvet är ersatt med spånplattaRejäl skrev:Tänk bara på att tar du bort golvet så kommer det att bli glipa under innerdörrskarmarna samt att fotlisterna kommer att hamna längre ned på väggen om du ska återanvända dessa och då kommer man se det överallt..
Kökssockeln kan man sänka men kanske inte i gavlarna om den möter en helsida så du kan åka på att beställa nya socklar med..
Svårt att säga från bilderna. Det brukar vara ett återkommande mönster. Så titta på en större yta och se om precis samma mönster förekommer på flera ställen om du är osäker på om det är laminat eller parkett.J johanfalk33 skrev:
Om golvet ligger in under skåpen kommer det att vara ganska besvärligt att kapa det vid sockeln och få det snyggt. Men ibland ligger det inte in under skåpen.J johanfalk33 skrev:
Menar du med "stora listen" den som sitter en halvmeter eller så över golvet? Den behöver säkert inte tas bort.J johanfalk33 skrev:
Kylskåpet är inte ett problem. Det står bara löst på golvet. För skåpen tror jag på att lossa dem och flytta på dem för att kunna ta bort golvet. Sedan kan du antagligen enkelt justera upp fötterna och såga till en ny sockel.J johanfalk33 skrev:
När jag tagit upp laminatgolv har det bara varit att lyfta och klicka isär bitarna. Ingenting har behövt komma till skada och inga verktyg har behövts. Men det förutsätter att det inte står några skåp på.
Det ser ut som vitlaserat trägolv och inte laminat på bilderna. Jag håller med om att ta fram undergolv kan vara snyggt, men eftersom dom ofta är av furu så är dom otroligt mjuka och det ser snabbt rätt risigt ut. Undergolv var ju aldrig till för att gå på från början därav namnet.
Jättestort tack till alla som tagit er tid och svarat! Och tack för många bra tips.
För att klargöra några detaljer:
Jag har inte tillgång till lägenheten än utan får tillträde senare i år men försöker skapa mig en uppfattning om hur stort detta projekt ev. skulle bli och om det är möjligt att själv riva upp golvet för att spara på kostnaden.
Det är tydligen ett askgolv.
Jag har fått reda på att det ska ligga originalgolv i alla lägenheter men vet såklart inte skicket på golvet. Däremot hittar jag flera bilder på liknande lägenheter i samma byggnad som har kvar originalgolven (se bilder) (vet dock inte om detta hjälper mig att gissa mig till skicket på vårt). Antar att man helt enkelt får testa att ta fram golvet, är det i dåligt skick får man lägga tillbaka golvet.
Är det annars möjligt att slipa nuvarande askgolv och behandla det för att efterlikna originalgolvet?
För att klargöra några detaljer:
Jag har inte tillgång till lägenheten än utan får tillträde senare i år men försöker skapa mig en uppfattning om hur stort detta projekt ev. skulle bli och om det är möjligt att själv riva upp golvet för att spara på kostnaden.
Det är tydligen ett askgolv.
Jag har fått reda på att det ska ligga originalgolv i alla lägenheter men vet såklart inte skicket på golvet. Däremot hittar jag flera bilder på liknande lägenheter i samma byggnad som har kvar originalgolven (se bilder) (vet dock inte om detta hjälper mig att gissa mig till skicket på vårt). Antar att man helt enkelt får testa att ta fram golvet, är det i dåligt skick får man lägga tillbaka golvet.
Är det annars möjligt att slipa nuvarande askgolv och behandla det för att efterlikna originalgolvet?
Det där är ett undergolv (motsvarar dagens spånskivor) som det säkert legat masonit och linoleummatta uppe på.
Men blir så klart rustikt om man frilägger och slipar.
Har så klart sådana golv i ett par av rummen i mitt hus, men var ett jäkla slit att slipa bort fernissa lacka och täta fogar. Så flera nu ligger det trälamintagolv i hall och det största rummet på 25m2. Men vem vet kanske får lust att fixa de gamla golven nån gång igen, men troligen inte.
Glömde att trägolven är väldigt ömtåliga och mjuka.
Men blir så klart rustikt om man frilägger och slipar.
Har så klart sådana golv i ett par av rummen i mitt hus, men var ett jäkla slit att slipa bort fernissa lacka och täta fogar. Så flera nu ligger det trälamintagolv i hall och det största rummet på 25m2. Men vem vet kanske får lust att fixa de gamla golven nån gång igen, men troligen inte.
Glömde att trägolven är väldigt ömtåliga och mjuka.
Riva klickgolv är busenkelt. Det är skåpen som står på det som möjligen krånglar till det en aning.J johanfalk33 skrev:
Hur gammal är lägenheten? Som sagt är det troligen ett golv som inte från början var tänkt att vara ytskikt. Det kan absolut bli snyggt att slipa och lacka. Men ofta är de inte så tåliga. Så i mer utsatta rum som kök och hall kan det vara mindre praktiskt.J johanfalk33 skrev:Jag har fått reda på att det ska ligga originalgolv i alla lägenheter men vet såklart inte skicket på golvet. Däremot hittar jag flera bilder på liknande lägenheter i samma byggnad som har kvar originalgolven (se bilder) (vet dock inte om detta hjälper mig att gissa mig till skicket på vårt). Antar att man helt enkelt får testa att ta fram golvet, är det i dåligt skick får man lägga tillbaka golvet.
Parkett av ask ser inte ut som gran. Men det kan vara snyggt ändå. Vad är det du inte gillar med ytan nu? Om det är laserat går det att få en mer naturlig träfärg genom att slipa och lacka.J johanfalk33 skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 inlägg
Du gör ju som du vill, men jag hade aldrig rivit i det där.
- Det kommer kosta att göra i ordning golven under
- Det kommer bli bullrigare för dig
- Det kommer bli bullrigare för grannen under
- Det kommer bli kallare
- Det kommer kännas "ofärdigt"
- Det kommer glipa vid lister
- Det är ju snyggt som det är.
- Det kommer kosta att göra i ordning golven under
- Det kommer bli bullrigare för dig
- Det kommer bli bullrigare för grannen under
- Det kommer bli kallare
- Det kommer kännas "ofärdigt"
- Det kommer glipa vid lister
- Det är ju snyggt som det är.
Huset byggdes 1902.A Avemo skrev:Riva klickgolv är busenkelt. Det är skåpen som står på det som möjligen krånglar till det en aning.
Hur gammal är lägenheten? Som sagt är det troligen ett golv som inte från början var tänkt att vara ytskikt. Det kan absolut bli snyggt att slipa och lacka. Men ofta är de inte så tåliga. Så i mer utsatta rum som kök och hall kan det vara mindre praktiskt.
Parkett av ask ser inte ut som gran. Men det kan vara snyggt ändå. Vad är det du inte gillar med ytan nu? Om det är laserat går det att få en mer naturlig träfärg genom att slipa och lacka.
Jag antar att det jag inte gillar är att det påminner om laminat (ser inte ut som äkta trägolv) och den ljusa finishen. Kanske går det att göra som du säger. Dessutom tycker jag att originalgolven passar otroligt fint i en gammal lägenhet, även fast det kanske inte är lika slitstarkt/optimalt.
Jag tror att jag måste anlita en expert som får kika på golvet och ge rekommendationer.
Stort tack för dina utförliga svar!
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 666 inlägg
Originalgolven har aldrig varit synliga. De är undergolv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dra 15mm elementrör uppåt från befintligt element
Värme allmänt -
Tror ni priserna på tyckimpregnerat går upp till våren?
Byggmaterial & Byggteknik -
Efterlysning! Någon person som äger/driver eller jobbar på ett företag som håller på med försäljning/installation av värmepumpar i Stockholm eller Upp
Värmepumpar -
Vattnet kommer tillbaka upp i diskhon, kan problemet vara större än jag tror?
Kök -
Få upp plastlocket på Linkuan driver för att byta sladd
El