Hej! Jag har ett inbyggt hörn-spabad i badrummet som jag vill ta bort och ersätta med vanlig dusch eller ett vanligt badkar. Konstruktionen runt karet verkar vara byggd av ca 3 cm tjocka blå XPS-/cellplastskivor som man sedan har kaklat på. Skivorna är fästa mot väggar och golv med någon typ av lim/fix och silikon (vad jag kan se).

Under spabadet finns det enhetligt kakel och klinker (samma som i resten av badrummet), och jag hoppas kunna frilägga detta igen. I inspektionsluckan syns hårda beläggningar på golvet från duschvatten som blivit liggande länge.

Frågor:

1. Vad är bästa sättet att riva denna konstruktion med så lite åverkan som möjligt på befintligt kakel och klinker?

2. Tips på verktyg och metoder för att få bort fix/lim och silikon utan att skada kakel/klinker?

3. Är det rimligt att förvänta sig att kakel och klinker under går att återställa till ett bra skick, eller brukar det nästan alltid bli skador som kräver nytillverkning?

4. Något annat särskilt jag bör tänka på innan jag börjar? Det finns el-golvvärme installerat.

Tar tacksamt emot råd och erfarenheter från er som gjort liknande rivningar!

• Inbyggt hörn-spabad i kaklat badrum, med svart plattor runt om och badrumsprodukter på kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionslucka där blå XPS-/cellplastskivor syns i en konstruktion runt ett hörn-spabad i ett badrum.
    Skapa konto
  • Insidan av en inbyggd hörn-spabadskonstruktion med rör och en blå XPS-skiva synlig under badkaret.
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.