nibbler till borrmaskinen kostar en 500ing och blir fett billigare och smidigare än en tigersåg ?

www.jula.se har nibbler för borris

drog sönder min då jag körde den i 3mm plåt dock ;) men den höll länge nog + att en tank är 1-2mm?

Min tank hade 2mm i tak, 3mm i väggar och 4mm i botten. Som jag uppfattade det så var det rätt hård stålplåt, men jag är knapp ens lekman på det området. Dessutom fanns det flera förstärkningar av L-balk svetsade på sidorna och genom tanken. Det går bra att tigersåga, men jag hade uppskattat en medhjälpare som dämpade vibrationer och självsvängningar.

Visst spar man oftast en hel del på att göra jobbet själv, men det är rätt ofta man är dumsnål och det straffar sig också. Mitt rekord är att försöka handklyva 30 m[sup]3[/sup] grov pannved... 7v sjukskrivning kostar en del. Men å andra sidan fick jag lång semester i år. Idealet vore att ha råd att anlita hantverkare som man kunde rycka verktygen ur händerna på och prova själv. Fast prova-själv-tillägget blir nog för dyrt för icke-miljonärer.

Jo, det är klart att man kan göra mycket ballt för 39hundra. Jag är inte direkt rädd för att ta i. Pannhelvetet i gjutjärn monterade jag ner (årsmodell -59, gjort för koks, halvmetersved och olja med elpatron kopplad till).

Det jag är lite skraj för om man skall såga tanken själv är om det tar fjutt. Dessutom är skiten jävligt lättflyktigt. Jag sågade av påfyllnadsröret med tigern, luktade apa i hela huset bara för det lilla.

Hur får man isåfall tag i absol? Nu blev jag lite sugen, f*n nu har ni trissat upp mig, man vill ju inte framstå som tunnis...;) morr

Boussard skrev:
Det jag är lite skraj för om man skall såga tanken själv är om det tar fjutt. Dessutom är skiten jävligt lättflyktigt. Jag sågade av påfyllnadsröret med tigern, luktade apa i hela huset bara för det lilla.

Hur får man isåfall tag i absol? Nu blev jag lite sugen, f*n nu har ni trissat upp mig, man vill ju inte framstå som tunnis...;) morr
;D
Det luktar verkligen illa. Jag blödde näsblod för första gången på decennier när jag skulle tömma och sopa ur min tank. Säkert jättenyttigt. ;)

Det gäller att få ur oljan kvickt och sen lassa på Absol. Absol är verkligen ett undermedel. Suger effektivt, minskar brandrisk, binder lukt. Lyft över den begagnade absolen i sopsäckar och bär ut kvickt.

Jag köpte Absol på Lantmanna (dvs Granngården). Jag tror att brandkåren också har, men f*n vet om de säljer. Biltillbehörsaffärer borde ha.

En plasttank ska man inte fylla igen. Gräv upp den och sälj den! Det finns en hel del desperata oljeeldare som fått sina plåttankar underkända vid besiktning. Dessutom går den använda till att förvara annat än eldningsolja. Det finns t.o.m. folk som fått sin uppgrävda plasttank stulen. :o

Själv hade jag fått ett hål efter en grävmaskinstand i min tank, (lagningsbart), så jag skänkte bort den med en annons i Gula tidningen. Telefonen började ringa klockan fem på morgonen...

Hej

Jag har precis låtit montera bort min tank. Det kostade litet drygt 5000 ink moms. Först kom en tankbil och sög ur alla rester. En kille hoppade ned i tanken och torkade ur med trasor. Nästa dag kom två killar som med skärbrännare skar sönder tanken i bitar, de konkade ut alltihop på tomten. Dag tre kom en lastbil och tog med sig delarna. Värt varenda krona! Nu kör jag med pellets.

/Martar

Här är en liten lägesrapport. När det var cirka 100 liter kvar i tanken satte jag ett järnspett under och lyfte upp den så mycket att jag fick in garagedomkraften under. Sedan hissade jag upp den så mycket takhöjden tillät. Det blev cirka 50 cm på längden och 10 cm på bredden (så att den lutade åt det hör där utloppet sitter cirka 50 mm up). Sedan lät jag den stå så och en dag upptäckte jag att pannan hade övergått till att köra på elpatronen. Jag öppnade manluckan och det som återstod av oljan var bara lite nere i hörnet. Strax intill utloppet hade jag ett pluggat hål från ett gammalt nivårör. Där stack jag in röret från en enkel handpump (några tior på Clas i sjön). Jag pumpade ut den resterande oljan, och det var inte mer än cirka 7 deciliter. Sedan sprutade jag insidan av tanken med avfettningsmedel, lät det verka en stund och sköjde sedan med några liter varmvatten i en lite tryckspruta (gardena). Sedan tömde jag ut en kolsvart sörja av rost, slam, olja och vatten. Det blev fem lite som jag ska lämna på återvinningscentralen tillsammans med oljan. I kväll har jag hissat ned tanken så att den står på golvet igen, och sedan börjar arbetet med att såga upp den. Jag tänker börja med att såga av toppen och sedan ta sidorna en efter en.

Jag skulle rekommendera nibbler , inte såg, absolut inte skärbrännare. Och helst grodmansdräkt med andningsluft. Fy bubblan! ;)

Finns det nibbler som tar 3mm plåt? Det var tjockleken i väggarna i min tank. Jag använde tigersåg och det gick hyfsat bra. Känslan när man har fått ut det stinkande eländet är svårslagen. :)

jag betalade 2000 kronor( utan kvitto) för demontering av min tank
det tog 1,5 timme för 2 killar som har det som yrke.

De tog med sig allt skräp och oljerester.

Skulle aldrig göra det själv....

Göran skrev:
Jag skulle rekommendera nibbler , inte såg, absolut inte skärbrännare. Och helst grodmansdräkt med andningsluft. Fy bubblan! ;)
Finessen med att jag har fått tanken helt tom på olja och dessutom tvättat den med avfettningsmedel är att den är helt torr och luktfri. Finns alltså inget behov av grodmansdräkt.

Jag vill varna lite för tigersågar :o

Har precis varit på kurs, "Heta arbeten" där det bl.a pratades om gamla oljetankar i källare.
Det varnades för att använda tigersåg på oljetanken eftersom även den kan alstra tillräckligt med värme för en brasa :o

Som jag uppfattade det hela (rätta mig gärna om jag har fel):
Eldningsolja (=diesel) är faktiskt mer brandfarlig än bensin när den värms upp. Varm/het diesel är faktiskt ungefär lika lättantädligt som den "dunkvarma" bensin som de flesta provat att elda någon gång.
När man kör tigersågen i plåt med dieselrester blir det tillräckligt varmt för att dieseln ska börja förångas. När man då har kört på en bra stund med tigersågen kan man ha sådan otur att det bildats tillräckligt med dieselångor i tanken för att det ska bli en rejäl brasa/explosion.

Nu finns det ju bevisligen många som sågat sönder tanken med tigersåg utan att det hänt något så risken får väl anses som liten ändå ???
Som alltid brukar det ju sluta lyckligt när man inte känner till farorna ::)

Ja, det finns nog en viss risk även med tigersåg. Det gäller att inte köra på för hårt. Dels för att bladen slits rätt hårt och dels för att det kan finnas en viss brandrisk med det. Sen är det nog bra om man får bort så mycket som möjligt av oljan innan man börjar.

Jag har precis fått bort monterat min tank. Det kostade 1800:- (utan kvitto, men fick skrotningsintyg) .

Dom sågade hål med tigersåg 1*1m (Köpt på Harald Nyborg för 199:-Ska åka och köpa en sån själv) sög sedan ut oljan med pump, torkade upp det sista med trasor, hällde ut Absol som sög åt sig resten och sågade sedan ner tanken. Tog skiten med sig.

Det tog 4 timmar för två pers.
Tanken stod ganska trångt så de fick såga mindre bitar.

Värt varenda krona...nu ska jag inreda pannrummet.

/Almis

Ni som anlitat folk som tar bort tanken (med ganska stor differens för kostnaden) - hur har Ni fått tag i firmorna. Tips från polare? Telefonkatalogen? (Jag har kollat gula sidorna och vet inte riktigt vad man ska slå på. Körde på "rivning" och har hittat en del, men kanske har missat något? I jobbet för liknande jobb har jag alltid tagit en rivningsentreprenör, men det finns kanske andra sätt att hitta dem???)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.