2 095 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Hur resonerar bygglovshandläggare?
Har ett dilemma. Har en fastighet som jag tänkte bebygga med fritidshus. Kommunen kräver att jag redovisar hur vatten och avloppsfrågan ska lösas.
Det finns en gemensamhetsanläggning som löser det problemet men de som representerar den anläggningen vill ej släppa in mig. Skälet till det är att de inte vill att fastigheten bebyggs.
Nu till min fråga; Hur resonerar kommunen? Förutsätter handläggaren att man får ansluta sig till anläggningen? Kan eller får de kräva in förhandsbesked från den som företräder gemensamhetsanläggningen?
Som en påstående emot så gör ju inte handläggaren någon bedömning vid ex. en kommunal anslutning.
Det finns en gemensamhetsanläggning som löser det problemet men de som representerar den anläggningen vill ej släppa in mig. Skälet till det är att de inte vill att fastigheten bebyggs.
Nu till min fråga; Hur resonerar kommunen? Förutsätter handläggaren att man får ansluta sig till anläggningen? Kan eller får de kräva in förhandsbesked från den som företräder gemensamhetsanläggningen?
Som en påstående emot så gör ju inte handläggaren någon bedömning vid ex. en kommunal anslutning.
Jag antar att det funkar på samma som med en gemensam väg. Och då får ägarfastigheten i ga yttra sig angående ditt bygglov och förhandsbesked, men får du förhsndsbesked kan de inte stoppa att din fastighrt får en andel i vägen.
ring kommunens lantmäteriavdelning och informera där
ring kommunens lantmäteriavdelning och informera där
Tack för respons! Det är inte riktigt samma är jag rädd för. Jag missade att ange en viktig punkt. Avloppslösningen är en gemensamhetsanläggning i aktiebolagsform. Dvs ett aktiebolag driver Avloppslösningen. När alla anslutit sig övergår det till en gemensamhetsanläggning. Så länge det är ett aktiebolag så gör de som de själva vill. Frågan kvarstår då. Hur resonerar kommunen? Antar de att alla får ansluta sig o lämnar bygglov? Att man sedan bygger och man inte kan/får koppla in sig gör att man inte får slutbesked?
harry73 skrev:
Jo jag tänker som så att får jag bygglov o bygger så kan jag alltid välja sedan att göra eget avlopp o vatten eller ännu hellre koppla på mig på gemensamhetsanläggningen när huset ändå står där. Jag tror inte att de har något emot det när väl huset är på plats. Frågan var hur kommunen resonerar vid beslutstillfället. Får eller tar de hänsyn till om någon nekar anslutning eller förutsätter de att man får ansluta sig. Poängen är att kommunen vill ju att alla ansluter sig o minskar dåliga avloppsläsningar.
Tack! Jo jag kan alltid fråga kommunen men vill inte väcka björnen som sover.
Tänkte mer ur vilket perspektiv kommunen har rätt att begära och få det bekräftat att man kommer att få koppla på sig på den gemensamma avloppslösningen?
Tänkte mer ur vilket perspektiv kommunen har rätt att begära och få det bekräftat att man kommer att få koppla på sig på den gemensamma avloppslösningen?
en förutsättning för lov är att vatten och avloppsfrågan kan lösas (kraven finns i 2 kap 5 eller 6 paragrafen.) Det är upp till sökanden att visa hur det ska ske.
Överklagar grannarna som kontrollerar avloppsanläggningen och hänvisar till att avlopp inte har några förutsättningar för att lösas så kan lovet eller förhandsbeskedet upphävas...
Sen har jag ingen aning om den gemensamma avloppslösningen måste släppa in dig eller om de kan vägra. det är helt andra lagstiftningar.
Överklagar grannarna som kontrollerar avloppsanläggningen och hänvisar till att avlopp inte har några förutsättningar för att lösas så kan lovet eller förhandsbeskedet upphävas...
Sen har jag ingen aning om den gemensamma avloppslösningen måste släppa in dig eller om de kan vägra. det är helt andra lagstiftningar.
Tack för svar! I värsta fall får jag lösa både vatten och avlopp lokalt på tomten. Det går men jag vill hellre ansluta mig till den gemensamma anläggningen.
Klicka här för att svara