Har ett suturränghus med delvis spritputsad fasad som har satt sig med efterföljande spricka samt ett putssläpp pga anliggande fuktig miljö. Hur reparerar man dessa skador på bästa sätt?

• Spricka och putssläpp i vit spritputsad fasad på suterränghus, synligt vid anslutning med rör eller list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka och putssläpp på vit spritputsad fasad, närbild.
    Skapa konto
  • Spricka i spritputsad fasad vid ett suterränghus, ovanför vit lucka.
    Skapa konto
  • Sprucken spritputsad fasad på ett suterränghus med tecken på putssläpp och underliggande fuktproblem.
    Skapa konto
Vad jag förstår är det inte omöjlig att knacka bom/lös puts och lägga ny spritputs. Jag skulle tro att det är en butiksputs lite grövre. Om man sedan ändå planerar att kalkmåla övrigt puts kanske det kan bli skapligt, eller vad tror ni?

L Lassetasse skrev:
Vad jag förstår är det inte omöjlig att knacka bom/lös puts och lägga ny spritputs. Jag skulle tro att det är en butiksputs lite grövre. Om man sedan ändå planerar att kalkmåla övrigt puts kanske det kan bli skapligt, eller vad tror ni?
Amatör här. Tycker det ser ut att vara lite modernare spritputs, kanske sk stänkputs som kastas på med apparat? Knottnorna består då av grövre ballast,(till skillnad från äldre puts där knottrorna består av att man kastat på putsen). Så det kan vara svårt hitta en puts som blir precis likadan i utseendet. Vad gäller de grövre skadorna skulle jag bara se till att trycka in någon lämplig puts samt med händerna eller lämpligt redskap trycka till så att det blir knottrigt. Vad gäller de smala sprickorna så är det svårare, det ser ut som att de har lagats tidigare och spruckit igen. Jag skulle faktiskt låta dom vara och hoppas på att kalkfärgen fyller igen dessa sprickor!

Frågan är vad det är för puts. Om det är kc-puts så skulle jag laga med kc-puts, men är det en ren kalkputs så bör lagningarna göras med ren kalkputs. Jag brukar använda luftkalkbruk för att undvika att lagningen inte blir hårdare än underlaget. Om det är kc-puts du har så funkar det inte att kalkmåla, utan då bör du ha en kc-färg eller hydraulit för att få det att fästa.

Lånar tråden lite eftersom jag har liknande fasad med tillhörande sprickor som TS. Finns det något bra sätt att veta om det är kalkputs eller KC?
Jag kan googla mig till att man inte ska laga kalkputs med KC, men gäller det omvända?

N
T TedM skrev:
Lånar tråden lite eftersom jag har liknande fasad med tillhörande sprickor som TS. Finns det något bra sätt att veta om det är kalkputs eller KC?
Jag kan googla mig till att man inte ska laga kalkputs med KC, men gäller det omvända?
Kanske bra med någon bild.
Men egentligen inte, man kan kanske gissa om man ser putsen.
Jag gissar att TS översta bild är kalkbruk, och den understa är Kc.
Pga att den understa ser ut som "köpesprit puts"
Du kan laga KC bruk med kalk puts, då det bakomliggande är hårdare.
Och vice versa om det bara är några hobbylagningar, det värsta som kan hända är att det spricker i framtiden, som det gör ändå.
Men köpespritputs är ju oftast vit, så man kanske inte behöver färga efter lagningar(om fasaden är vit).
Gissar att TS nedersta bild är den spritputs jag länkar till, den är vit.
https://www.se.weber/fasad-puts-och...rg-ytputs/webermin-205-spritputs-5mm-dol-hand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.