Parkettgolven i mitt hus börjar se lite slitet ut.
På vissa ställen vid skarvar är lacken nersliten och trär ek och bok blivit slitet och grått.
Dessutom har folk klivit in med blöta skor varför fukt krupit in i skarvarna.
Vid altandörren som är glasad ner till golvet har fiskbensparketten blivit ful och lite fuktskadad.
Funderar på om jag ska slipa ner golvet till trärent och lägga på några lager lack.
Har lagt märke till att i församlingshus och museer som besöks av mycket folk och av folk som går in med blöta skor verkar parketten hålla hu länge som helst.
Misstänker att man inte lackat golven utan valt att olja in golven. Besökte min färghandlare som har ca 2 litersflaskor men träolja för golv men det verkar som om olja är till för att förbättra redan inoljade golv.
Funderar på om jag kan olja in mina fuskparkett golv som bara har ca 4 mm tjockt träplank på plywood liknande skräpvirke.. Någon som har förslag på hur jag ska förlänga livet på mina 20 till 50 år gamla golv.
Har även ett litet problem med golvet vid ytterdörren ställde in en papperspåse med lite fuktiga potatisar och när jag lyfte upp påsen såg jag att parketten blivit fuktskadad och svart. Försökte bleka med oxalsyra som bara delvis hjälpte.

T
Om golven är lackade och lacken har slitits ner så behöver du nog slipa golven och göra en ny behandling.
Den kan vara ny lack eller olja. Lack fungerar bra och det du ser i församlingshus och museer är resultatet av - underhåll! Det går att underhålla lackade och oljade ytor.
Oljade ytor har ju inget ytskikt som nöts bort och när oljan brutits ner så kan man lägga på ett nytt lager olja.
Lackade ytor kan man bona, dvs lägga på ett vax, som ger ett ytskydd och det är vaxet som slits innan lacken slits ner. Om man seedan bonar golvet med j'mna mellanrum så kommer lacken att klara sig längre.

Om du har 4 mm ytskikt så kan man slipa det ett par gånger innan det är för tunt för att slipa och du behöver byta ut det.

Din svarta fläck kan med lite tur försvinna när du slipar, men gör det inte det helt så kanske mer blekning after slipning kan hjälpa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.