2 138 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur renovera väggen
Jag ska renovera vårt duschrum, verkar ju vara en hel vetenskap nu. (Jag gjorde det senast -91).
Hur gör man på enklaste sätt?
Jag har nu enkelgips på träregel med cc 60, vilket förstås inte duger som underlag för nytt kakel (även om det funkat tidigare).
Jag vill göra så lite jobb som möjlig i väggen, om möjligt behålla de gamla gipsskivorna under och komplettera med våtrumskivor ovanpå, men osäker på om det är tillåtet? Verkar dessutom vara svårt att hitta nåt som passar cc 60.
Hittade skivor på Byggmax (LIP) som skulle gå men de var 20 mm tjocka. Ganska litet rum så varje mm är värdefull. Nån som har erfarenhet av dessa.
Förslag tack !
Uvecklar lite:
Alt 1. Sätta någon skiva som passar reglingen på cc 60 utanpå den gamla kartonggipsen.
Alt 2. Ta bort gamla gipset och sätta 20 mm Lip-skivor från Byggmax med bef. cc 60 (tyckte iofs att skivorna inte verkade tillräckligt styva för det.
Alt 3. Försöka komplettera reglingen så att det blir cc 30 (inte helt lätt då de gamla golvreglarna har en kant som ska passa stående reglar, vet ej vart jag hittar sådana). Därefter typ gips med glasfiber (vill helst slippa cementskivorna då de verkar besvärliga att jobba med, men öppen för förslag). gissar att det måste vara dubbla lager då för att få styvheten?
Hur gör man på enklaste sätt?
Jag har nu enkelgips på träregel med cc 60, vilket förstås inte duger som underlag för nytt kakel (även om det funkat tidigare).
Jag vill göra så lite jobb som möjlig i väggen, om möjligt behålla de gamla gipsskivorna under och komplettera med våtrumskivor ovanpå, men osäker på om det är tillåtet? Verkar dessutom vara svårt att hitta nåt som passar cc 60.
Hittade skivor på Byggmax (LIP) som skulle gå men de var 20 mm tjocka. Ganska litet rum så varje mm är värdefull. Nån som har erfarenhet av dessa.
Förslag tack !
Uvecklar lite:
Alt 1. Sätta någon skiva som passar reglingen på cc 60 utanpå den gamla kartonggipsen.
Alt 2. Ta bort gamla gipset och sätta 20 mm Lip-skivor från Byggmax med bef. cc 60 (tyckte iofs att skivorna inte verkade tillräckligt styva för det.
Alt 3. Försöka komplettera reglingen så att det blir cc 30 (inte helt lätt då de gamla golvreglarna har en kant som ska passa stående reglar, vet ej vart jag hittar sådana). Därefter typ gips med glasfiber (vill helst slippa cementskivorna då de verkar besvärliga att jobba med, men öppen för förslag). gissar att det måste vara dubbla lager då för att få styvheten?
Redigerat:
Jag har inte fått det bekräftat, men det mumlas om att kartonggips kan vara/bli godkänt för hempulare,
Och allting är tillåtet, det finns ingen lag, som säger vad du ska ha,det är bara en försäkringsfråga,
Med detta sagt vill jag bara mena, att vid renoveringar kan man kanske tillåta sig att frångå branshreglerna något, då det kan bli orimligt mycket jobb annars, dock inte sagt att man ska slarva,
Jag hade nog kört de gamla reglerna, men med omsorg,
1 , Kartonggipset under "cementskivor" uppfyller nog inte de nya kraven.. gipset måste isåfall bort,
2. Är byggmax 20mm lip-skivor mjukare än dina gipsskivor, som funkat sedan -91 ?
3.Går det inte att såga lite i ändarna med sticksågen ?..
Och allting är tillåtet, det finns ingen lag, som säger vad du ska ha,det är bara en försäkringsfråga,
Med detta sagt vill jag bara mena, att vid renoveringar kan man kanske tillåta sig att frångå branshreglerna något, då det kan bli orimligt mycket jobb annars, dock inte sagt att man ska slarva,
Jag hade nog kört de gamla reglerna, men med omsorg,
1 , Kartonggipset under "cementskivor" uppfyller nog inte de nya kraven.. gipset måste isåfall bort,
2. Är byggmax 20mm lip-skivor mjukare än dina gipsskivor, som funkat sedan -91 ?
3.Går det inte att såga lite i ändarna med sticksågen ?..
kartonggips är godkänt med en duk som tätskikt enligt GVK. och jag pratade med länsförsäkringar och de godkänner att man gör enligt GVK, alltså kartonggips och med tätskiksmatta.
Måste bara fråga, du sade att du hade enkelgips på 60cc och sedan kakel, så hur ser det ut nu efter 18 år? Har kaklet eller fogen spruckit någonstans?
Det finns en billig våtrumskiva annars som endast är 9mm, den heter hydropanel och finns på hornbach
Mvh Nicholas
Måste bara fråga, du sade att du hade enkelgips på 60cc och sedan kakel, så hur ser det ut nu efter 18 år? Har kaklet eller fogen spruckit någonstans?
Det finns en billig våtrumskiva annars som endast är 9mm, den heter hydropanel och finns på hornbach
Mvh Nicholas
Den gamla kaklingen var bara ett duschutrymme på 80 x 110 och plastmatta på golvet. Jag har inte rivit det än men det ser helt ok ut utifrån. Nu ska det bli helkaklat.
Duken verkar ju intressant, men då skulle man ju vilja ha skriftligt på det. Vad händer om man byter förs. bolag tro? Eller säljer huset?Om jag själv bor kvar spelar det nog ingen roll , försäkringsbolagen brukar ju ändå dra av så inget blir kvar. dessutom en massa krav att man ska anlita deras dyra hantverkare.Problemet är om man säljer och får skadeståndskrav.
Iofs beö jag nog ändå styva upp väggarna på något vis om jag ska helkakla
Hydropanel var ju intressant, verkar svårjobbat bara, de rekomenderar en massa specialverktyg för bearbetning, men det kanske funkar med enklare verktyg om man inte ska köra så många?
Lipklivorna kändes inte så stabila, kanske nån som provat?
"3.Går det inte att såga lite i ändarna med sticksågen ?.. "
Jo så klart ibland är inte hjärnan med....
Duken verkar ju intressant, men då skulle man ju vilja ha skriftligt på det. Vad händer om man byter förs. bolag tro? Eller säljer huset?Om jag själv bor kvar spelar det nog ingen roll , försäkringsbolagen brukar ju ändå dra av så inget blir kvar. dessutom en massa krav att man ska anlita deras dyra hantverkare.Problemet är om man säljer och får skadeståndskrav.
Iofs beö jag nog ändå styva upp väggarna på något vis om jag ska helkakla
Hydropanel var ju intressant, verkar svårjobbat bara, de rekomenderar en massa specialverktyg för bearbetning, men det kanske funkar med enklare verktyg om man inte ska köra så många?
Lipklivorna kändes inte så stabila, kanske nån som provat?
"3.Går det inte att såga lite i ändarna med sticksågen ?.. "
Jo så klart ibland är inte hjärnan med....
Redigerat:
Klicka här för att svara