Hej. Jag har en 90m djupborrad vattenbrunn.

På mitt första vattenprov 2017 fick jag Bly 6.5ųg/l. (Utan kolfilter)

På mitt näst senaste 2020, så råkade jag testa vattnet med en helt vanlig kolfilterpatron, och då var Bly 1.9ųg/l.

Och båda var ju tjänligt, iom att gränsen gick vid 10ųg/l på den tiden. Men nu sedan 2024 så är ju gränsen på 5ųg/l.

På mitt senaste 2025 fick jag Bly 8.9ųg/l. (Utan kolfilter)

Jag vet med säkerhet att det ligger ett blysänke nere på botten sedan 2021, för jag var dum nog att använda ett blysänke som fastnade på vägen upp 🫠

Men iom att jag hade höga blyhalter sen innan, så beror det kanske inte på den. Men det skulle kännas skönt att få upp den endå. Sen kanske det ligger massa annan skit där nere som påverkar bly-halten(?)

Så, är det möjligt att få upp detta sänke, och annan skit med en spolning av brunnen? Och hur pass ren blir brunnen efter spolning i allmänhet?

Det är troligen inte själva brunnen som är orsaken till blyet, utan det kommer från marken runt om och transporteras till brunnen med vattnet. Det löser du bara med ett filter om nivåerna är problematiska.

Tillägg: man spolar brunnar för att få bättre flöde, inte för att de är smutsiga/orena.

G Genomklok skrev:
Det är troligen inte själva brunnen som är orsaken till blyet, utan det kommer från marken runt om och transporteras till brunnen med vattnet. Det löser du bara med ett filter om nivåerna är problematiska.

Tillägg: man spolar brunnar för att få bättre flöde, inte för att de är smutsiga/orena.
Tack för svar! Jaha, där ser man.. ja man har ju läst att bly inte är bra, men samtidigt var det ju godkända nivåer för bara 1år sedan.

Sen vet jag inte hur mycket mitt kolfilter tar, iom att det var nere under 2ų, men det kanske bara var en tillfällighet.

Mycket pengar såna där blyfilter.

Så det finns inga tjänster för att verkligen rengöra en djupborrad brunn då?

H Hydropressmk skrev:
Så det finns inga tjänster för att verkligen rengöra en djupborrad brunn då?
Det finns det säkert, någon annan här känner säkert till det bättre.

Men det är sannolikt inte brunnshålet i sig som är problemet, utan vattnet som rinner in i brunnen. Och det kan du inte tvätta på plats.

Rent tekniskt går allting i vatten att rena. Föreslår att du använder patron filter före kolet. Om du sedan parallellkopplar två kolfilter så blir kontakttiden mycket bättre.
Tar man hem en riktig analys av råvattnet ser man att det innehåller mycket spännande saker. Gränsvärdet är till för att du inte ska behöva förstå konsekvensen. Är du under gränsvärdet är det att betrakta som ofarligt.

Kolla med mogge_73 fick hjälp av honom med filterval mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.