866 läst ·
3 svar
866 läst
3 svar
Hur räknar man? Inköp i hus.
Min särbo hade ett hus som han nyligen hade köpt när vi träffades. Jag köpte ganska snart in mig på 1/3-del. Vi kom överens om att priset för det jag köpte skulle vara samma som han hade gett IOM att han hade ägt huset en kort tid och inte lagt in några mer pengar i det.
Såhär ett par år senare har vi renoverat en hel del och jag har betalat i förhållande till min ägarandel. Nu vill vi justera ägandet så att vi äger hälften var. Vi kommer att värdera huset så jag kommer att betala mer per m2 nu än sist. Men hur räknar man: om jag redan äger 1/3 och ska äga 1/2. Är det 1/6 del jag ska köpa då?
Såhär ett par år senare har vi renoverat en hel del och jag har betalat i förhållande till min ägarandel. Nu vill vi justera ägandet så att vi äger hälften var. Vi kommer att värdera huset så jag kommer att betala mer per m2 nu än sist. Men hur räknar man: om jag redan äger 1/3 och ska äga 1/2. Är det 1/6 del jag ska köpa då?
Värderingen bör göras som om det vore en försäljning. Från värderingen bör man då dra av en bedömd vinstskatt om fastigheten ökat i värde samt hypotetiska kostnader vid en försäljning, typ mäklararvode och liknande.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur räknar jag ut arean av hela huset, hus A och hus B?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur räknar man ut arean på detta hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Eluttag utomhus med ständig inkoppling med lucka. Hjälp
El -
Utöka bolån, gäller mitt inköpspris på huset från 2021?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Måste man lösa lån vid inköp i hus?
Köpa & Sälja hus