Hur går det Justus? Får du fram nåt?

Bästa svaret

Om man kan utgå från att balken inte behöver ta hand om några taklaster (vilket jag inte vet) utan bara bjälklagslast från vindsvåningen samt taklast från verandan så bör en 4 m lång limträbalk ha dimensionen 90x450. 190x360 har samma kapacitet. Jag har räknat med en utbredd last om 19,75 kN/m. Själv skulle jag göra en ordentlig uppmätning först.

Har ju inte det utrymmet under verandabjälkarna, bara ca 15cm. Eller kan man bulta i bjälkarna i sidan på limträbalken?

Du kan använda någon form av kraftigt smidesbeslag, en sorts uppförstorad balksko. Gå till en smed eller en mekanisk verkstad.

Kanon! Och hur mycket sämre är en egengjord balk, t.ex. 8x45x195?

8 stycken för att få 195x360

Jag är ingen expert på att tillverka limträ, men använder du C 24 virke och lämplig sorts lim och kan sätta det i ordentlig press bör skillnaden inte vara så stor. Men det krävs rätt många tvingar/limknektar.

Skruvlimma? Eller blir det sämre?

Skruvlimma tycker jag inte är ett alternativ när du har så många lameller. Om du använder dimensionshyvlat virke bör du kantsåga brädorna först så du inte får några runda hörn i konstruktionen.

Ja. Jag tror inte de som du behöver finns att köpa färdiga.

Hur pass kraftiga behöver jag då?

Gå till en mekanisk verkstad och presentera problemet. Visa bilder på dina verandabalkar och säg att du vill ha uppförstorade balkskor som ska tåla minst 15 kilonewton (ca 1500 kg).

J justusandersson skrev:
Jag är ingen expert på att tillverka limträ, men använder du C 24 virke och lämplig sorts lim och kan sätta det i ordentlig press bör skillnaden inte vara så stor. Men det krävs rätt många tvingar/limknektar.
Hur tätt bör man sätta knektarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.