2 642 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Hur räddar vi stugan från att rasa ner?
Vår lillstugas ena sida håller på att sakta men säkert sjunka neråt, eftersom grunden är förhöjd och inramad med slipers, som dessutom är murkna.
Eftersom golvet började luta mer och mer, tänkte jag lyfta huset med domkraft. Men då upptäckte jag hur dålig själva grundkonstruktionen är. Massorna och husets tyngd pressar ju neråt och utåt, så hela väggen med slipers behöver bytas ut.
Men hur???
Vi kan ju inte bara plocka bort dem, för då rasar allt ner. Det är dessutom sliper på två väggsidor.
Om vi delar upp projektet i två delar, första delen akutåtgärd och andra mer permanent lösning. Ok, akutåtgärd: om jag ska först lyfta upp huset i våg med domkraft och sätta lämpliga stenar/klossar mellan betongstenar och hus, uppstår ett problem: metalldelarna som är fastsatta med franska skruvar i huset och går under balkongen, sitter fast i slipersen. Tar jag bort dem, så har jag ingen arbetsyta eftersom det endast är max 30 cm synligt grus och slipersen är murken. Hur får jag dit domkraft och lång regel?
Och om vi tänker på en mer långsiktig lösning:
Om vi först gjuter plintar med stolpar, placerade en meter utanför slipersväggen för att sedan köra långa reglar in under huset och skruva fast med t ex franska skruvar? Så att de håller upp huset även om massorna skulle rasa. Men innan det händer, behöver vi ju förstärka slipersväggen på något sätt. Med vad och hur?
Vi har försökt komma på någon hållbar och genomförbar lösning utan att lyckas. Har sökt på nätet men inte hittat liknande problem.
Ni som kan mycket och vet vad som finns på marknaden, vad har ni för tips?
Tacksam för all hjälp!Visa bilaga 427633
Redigerat:
Byggahus videospelare är helt värdelös så kan inte se mer än delar av din film.
Det är många faktorer som spelar in. hur ser markförhållandena ut runt byggnaden. Är det så att massorna vill "kalva" ut mot lägre liggande mark? Då skulle jag försöka börja med att göra en stödmur runt huset till att börja med så att massorna runt grunden hålls på plats. Dessa kan man ju göra utanför sliperserna och sen byte ut sliperserna och ersätta med bättre fyllnadsmassor.
Är ingen expert men det är det sätt jag skulle göra. Det behövs nog inga specialtekniker att tala om utan det är standard markarbete.
Hur står stugan? Är den på plattor som står på marken bara?
Det är många faktorer som spelar in. hur ser markförhållandena ut runt byggnaden. Är det så att massorna vill "kalva" ut mot lägre liggande mark? Då skulle jag försöka börja med att göra en stödmur runt huset till att börja med så att massorna runt grunden hålls på plats. Dessa kan man ju göra utanför sliperserna och sen byte ut sliperserna och ersätta med bättre fyllnadsmassor.
Är ingen expert men det är det sätt jag skulle göra. Det behövs nog inga specialtekniker att tala om utan det är standard markarbete.
Verkar som ett arbete där man ska ha ut ett proffs för att titta på det. Inte säkert alla slipers är dåliga eller? Att höja upp huset med domkraft och se till så de igen vilar på plattorna är väl inget större jobb, du tar ju bort stagen först när du höjt huset.E Eija C skrev:Vår lillstugas ena sida håller på att sakta men säkert sjunka neråt, eftersom grunden är förhöjd och inramad med slipers, som dessutom är murkna.
Eftersom golvet började luta mer och mer, tänkte jag lyfta huset med domkraft. Men då upptäckte jag hur dålig själva grundkonstruktionen är. Massorna och husets tyngd pressar ju neråt och utåt, så hela väggen med slipers behöver bytas ut.
Men hur???
Vi kan ju inte bara plocka bort dem, för då rasar allt ner. Det är dessutom sliper på två väggsidor.
Om vi delar upp projektet i två delar, första delen akutåtgärd och andra mer permanent lösning. Ok, akutåtgärd: om jag ska först lyfta upp huset i våg med domkraft och sätta lämpliga stenar/klossar mellan betongstenar och hus, uppstår ett problem: metalldelarna som är fastsatta med franska skruvar i huset och går under balkongen, sitter fast i slipersen. Tar jag bort dem, så har jag ingen arbetsyta eftersom det endast är max 30 cm synligt grus och slipersen är murken. Hur får jag dit domkraft och lång regel?
Och om vi tänker på en mer långsiktig lösning:
Om vi först gjuter plintar med stolpar, placerade en meter utanför slipersväggen för att sedan köra långa reglar in under huset och skruva fast med t ex franska skruvar? Så att de håller upp huset även om massorna skulle rasa. Men innan det händer, behöver vi ju förstärka slipersväggen på något sätt. Med vad och hur?
Vi har försökt komma på någon hållbar och genomförbar lösning utan att lyckas. Har sökt på nätet men inte hittat liknande problem.
Ni som kan mycket och vet vad som finns på marknaden, vad har ni för tips?
Tacksam för all hjälp![media]
Nu ändrade jag filmen till Youtube istället. Ser du hela filmen?Appendix skrev:
Byggahus videospelare är helt värdelös så kan inte se mer än delar av din film.
Stugan står på plintar, förutom just den delen som detta handlar om.
Och ja, massorna trycker på de murkna slipersen så att de buktar utåt, för det är ca 130 cm nivåskillnad.
Har också tänkt på stödmur, så som du skrev, men det är två sidor med slipersväggar och vid kortsidan har vi friggebod precis intill. Då skulle muren komma emot träväggen i friggeboden..
Förr i tiden byggde man ut och till lite hipp som happ, verkar det som, utan att tänka på om det skulle hålla i längden. Nu blir det huvudbry för oss för att lösa det hela.
De flesta slipersen är tyvärr dåliga, inte bara de översta.Okarlsson skrev:
Stagen ser ut att vara fastskruvade/-spikade i slipersen, så om jag inte först tar loss dem lyfter jag inte bara huset med domkraft utan även översta slipersen.
Jag kanske ska skruva loss stagen först och därefter sätta tillbaka brädorna på balkongen, för att ha någonstans att sätta fötterna.
Varför gjuta stolparna utanförstugan.
Förstår inte rikigt konstruktionen det du verkar filma är en del av altanen, står stugan endast på plattorna man ser idag?
Är det inte möjligt att gräva och lyfta stugan med domkraft för att sedan gjuta nya plintar?
Förstår inte rikigt konstruktionen det du verkar filma är en del av altanen, står stugan endast på plattorna man ser idag?
Är det inte möjligt att gräva och lyfta stugan med domkraft för att sedan gjuta nya plintar?
NU ser jag! Föredömligt filmatE Eija C skrev:Nu ändrade jag filmen till Youtube istället. Ser du hela filmen?
Stugan står på plintar, förutom just den delen som detta handlar om.
Och ja, massorna trycker på de murkna slipersen så att de buktar utåt, för det är ca 130 cm nivåskillnad.
Har också tänkt på stödmur, så som du skrev, men det är två sidor med slipersväggar och vid kortsidan har vi friggebod precis intill. Då skulle muren komma emot träväggen i friggeboden..
Förr i tiden byggde man ut och till lite hipp som happ, verkar det som, utan att tänka på om det skulle hålla i längden. Nu blir det huvudbry för oss för att lösa det hela.
Ja ni har ju ett litet projekt för er.
Med tanke på att du som säger att sliperserna är dåliga så är det ju att byta ut mpt en bättre mur. Jag tror absolut inte att det är superavancerat men då det är sånna massor och vikter det rör sig om skulle jag nog vilja få det gjort på av proffs så att varken ni eller byggare riskerar liv och lem.
Jag funderade lite och.... Kanske bäst är att gjuta runt utanför stockarna? Och sen om man vill ha lite annan yta än betong så kan man väljja att mura, slamma, sätta trä efter bästa förmåga.
Dvs,. Bygga upp en gjutrform. Armera väl. Sen gjuta de två grundväggarna. Det lär hålla bra om inte hela backen ger sig ner
Det är min idé som glad amatör och det bör definitivt kollas av med nån som har betalt för att kunna sånt bättre
Jag förstår, men så fort domkraften lyfter huset bara 0,1mm så kan du skruva loss stagen. Du kan väl gå på gruset under plankorna? Alltså:E Eija C skrev:De flesta slipersen är tyvärr dåliga, inte bara de översta.
Stagen ser ut att vara fastskruvade/-spikade i slipersen, så om jag inte först tar loss dem lyfter jag inte bara huset med domkraft utan även översta slipersen.
Jag kanske ska skruva loss stagen först och därefter sätta tillbaka brädorna på balkongen, för att ha någonstans att sätta fötterna.
1) Domkrafta upp huset
2) Skruva loss stagen och släng tillsammans med altanen
3) Lägg plattor etc. Under regeln så stugan blir i våg.
4) fixa dit ett proffs för att fixa muren
Toppen att du beskriver exakt i vilken ordning vi ska göra det hela!Okarlsson skrev:
Jag förstår, men så fort domkraften lyfter huset bara 0,1mm så kan du skruva loss stagen. Du kan väl gå på gruset under plankorna? Alltså:
1) Domkrafta upp huset
2) Skruva loss stagen och släng tillsammans med altanen
3) Lägg plattor etc. Under regeln så stugan blir i våg.
4) fixa dit ett proffs för att fixa muren
Låter som en vettig lösning att gjuta in stockarna. Tror också att det finns risk för ras om vi börjar bröta i stockarna.Appendix skrev:
NU ser jag! Föredömligt filmat
Ja ni har ju ett litet projekt för er.
Med tanke på att du som säger att sliperserna är dåliga så är det ju att byta ut mpt en bättre mur. Jag tror absolut inte att det är superavancerat men då det är sånna massor och vikter det rör sig om skulle jag nog vilja få det gjort på av proffs så att varken ni eller byggare riskerar liv och lem.
Jag funderade lite och.... Kanske bäst är att gjuta runt utanför stockarna? Och sen om man vill ha lite annan yta än betong så kan man väljja att mura, slamma, sätta trä efter bästa förmåga.
Dvs,. Bygga upp en gjutrform. Armera väl. Sen gjuta de två grundväggarna. Det lär hålla bra om inte hela backen ger sig nerOch... Helt enkelt gjuta in stockarna. Jag tror nämligen att om man börjar bröta i den så kommer det riskera att rasa. med en betongmur runt kan man sen byte de översta lagrena om man så önskar och ersätta med mackadam eller annan fyllnad.
Det är min idé som glad amatör och det bör definitivt kollas av med nån som har betalt för att kunna sånt bättre![]()
Tack för dina kloka råd!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det verkligen någon idé att ha frånluft i tvättstugan?
Ventilation -
Värma sommarstugan hemifrån?
Fritidshus -
Avfuktare + Frånluftsfläckt i tvättstugan ???
Ventilation -
Hjälp mig! Hur "räddar" jag huset från att sätta sig ännu mer?
Byggmaterial & Byggteknik -
Dålig lukt från valv under gillestugan
Grund & Markarbeten