Scouten skrev:
Var det firman som la plåttaket som kom med den rekommendationen? Jag har aldrig hört någon rekommendera falsat plåttak på låglutande tak.
Tyvärr litade vi på en välrenomerad hantverkare, och vi hade precis köpt huset.

Sök på Teknikhandboken.se Tror att det du får upp kan vara intressant läsning för dig.

V vedklyv skrev:
Sök på Teknikhandboken.se Tror att det du får upp kan vara intressant läsning för dig.
Oj, hade jag läst den boken hade jag nog fortfarande bott hemma.

Redigerat:
Jag tror kanske att tråden har gått lite åt fel håll.
1. Vi har gjort alla möjliga fel när vi beställde jobbet.
2. Om man bor på landet och det finns EN takläggare inom 1 timme så är det svårt att begära in 5 offerter.
3. Jag hade hoppats på någon typ av ful lösning som kan lösa vårt problem lite grand. Tex någon typ av massa så att falsen håller till 90 %.
4. Vi la pressening på taket i vintras och då slapp vi läckage. Så det är ju bara isbildningen vid falsen vi vill åt.
Så jag ville bara ha lite tips, inte pekpinnar att vi gjort fel. Det vet vi att vi gjort.

• Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
L legul skrev:
När vi hade papptak och det läckte in i huset så var rekomendationen plåttak. Nu läcker det ju ”bara” in på vår inglasade altan, så att tabort ett dyrt plåttak är inte aktuellt, vi får väl helt enkelt stå ut med att det läcker in mars/april varje år.
Är ni verkligen säkra på att det bara läcker in där?
Känns ju som rätt stor risk att det även läcker in över resten av huset, men att det inte märks (än) där...

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är ni verkligen säkra på att det bara läcker in där?
Känns ju som rätt stor risk att det även läcker in över resten av huset, men att det inte märks (än) där...
ja väldigt säker, för det bildas ju ingen is förrutom över altanen och vi har varit uppe på vinden i övriga delen

En stilla undran bara? Är det verkligen en dubbelfals du fått, eller är det något som "plåtskrynklarn" sagt.

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
En stilla undran bara? Är det verkligen en dubbelfals du fått, eller är det något som "plåtskrynklarn" sagt.
För mina ögon ser det ut som det och i offerten och fakturan står det så.

L legul skrev:
För mina ögon ser det ut som det och i offerten och fakturan står det så.
En dubbelfals borde helt enkelt inte kunna läcka om den är ordentligt hopslagen. Ta dit någon kunnig som kan avgöra. Har du inte fått dubbelfals kan du kräva att plåtisen gör om på sin egen bekostnad.

V vedklyv skrev:
En dubbelfals borde helt enkelt inte kunna läcka om den är ordentligt hopslagen. Ta dit någon kunnig som kan avgöra. Har du inte fått dubbelfals kan du kräva att plåtisen gör om på sin egen bekostnad.
Då hardu nog inte läst hela tråden. Om taket har noll lutning bildas is som trycker in vatten genom falsen. Finns tyvärr många trådar om andra tak med liknande problem.

Min erfarenhet av gamla plåttak är att det oftast börjar läcka när det blir mycket is och tungt ovanpå med snö. Den enklaste lösningen är ju då att nån gång per vinter skotta av taket så det aldrig blir de där mängderna med is som trycker på.

S Stefan1972 skrev:
Min erfarenhet av gamla plåttak är att det oftast börjar läcka när det blir mycket is och tungt ovanpå med snö. Den enklaste lösningen är ju då att nån gång per vinter skotta av taket så det aldrig blir de där mängderna med is som trycker på.
Självklart bästa lösningen men vi har 5 byggnader och får mycket snödär vi bor. Så även om jag skottar av alla taken så hinner/orkar man inte skotta hela tiden. De andra taken skottas av pga snötrycket inte för läckage.

L legul skrev:
Då hardu nog inte läst hela tråden. Om taket har noll lutning bildas is som trycker in vatten genom falsen. Finns tyvärr många trådar om andra tak med liknande problem.
Jo då jag har läst och noterat varje inlägg och jag har korrekturläst mina egna inlägg så att jag inte pratat i "nattmössan".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.