11 033 läst ·
45 svar
11k läst
45 svar
Hur räddar man ett dubbelfalsat tak med dålig lutning
Jag tror kanske att tråden har gått lite åt fel håll.
1. Vi har gjort alla möjliga fel när vi beställde jobbet.
2. Om man bor på landet och det finns EN takläggare inom 1 timme så är det svårt att begära in 5 offerter.
3. Jag hade hoppats på någon typ av ful lösning som kan lösa vårt problem lite grand. Tex någon typ av massa så att falsen håller till 90 %.
4. Vi la pressening på taket i vintras och då slapp vi läckage. Så det är ju bara isbildningen vid falsen vi vill åt.
Så jag ville bara ha lite tips, inte pekpinnar att vi gjort fel. Det vet vi att vi gjort.
1. Vi har gjort alla möjliga fel när vi beställde jobbet.
2. Om man bor på landet och det finns EN takläggare inom 1 timme så är det svårt att begära in 5 offerter.
3. Jag hade hoppats på någon typ av ful lösning som kan lösa vårt problem lite grand. Tex någon typ av massa så att falsen håller till 90 %.
4. Vi la pressening på taket i vintras och då slapp vi läckage. Så det är ju bara isbildningen vid falsen vi vill åt.
Så jag ville bara ha lite tips, inte pekpinnar att vi gjort fel. Det vet vi att vi gjort.
Är ni verkligen säkra på att det bara läcker in där?L legul skrev:
Känns ju som rätt stor risk att det även läcker in över resten av huset, men att det inte märks (än) där...
Värmekabel?
Då hardu nog inte läst hela tråden. Om taket har noll lutning bildas is som trycker in vatten genom falsen. Finns tyvärr många trådar om andra tak med liknande problem.V vedklyv skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Min erfarenhet av gamla plåttak är att det oftast börjar läcka när det blir mycket is och tungt ovanpå med snö. Den enklaste lösningen är ju då att nån gång per vinter skotta av taket så det aldrig blir de där mängderna med is som trycker på.
Självklart bästa lösningen men vi har 5 byggnader och får mycket snödär vi bor. Så även om jag skottar av alla taken så hinner/orkar man inte skotta hela tiden. De andra taken skottas av pga snötrycket inte för läckage.S Stefan1972 skrev:
Jo då jag har läst och noterat varje inlägg och jag har korrekturläst mina egna inlägg så att jag inte pratat i "nattmössan".L legul skrev: