Hej!

Jag är på gång att köpa ett torp där det står ett uthus som behöver en del kärlek.

Ett timrat uthus från 1800-talet med gammalt tak som behöver bytas ut. Takpannorna har börjat spricka på flera ställen, mossigt och i vintras rasade taket på ett ställe där det nu läcker in vatten. Uppskattar storlek på hålet till ca 1x1 m.

Finns ett par mindre hål på andra ställen där det också läcker in.

Taket behöver som sagt bytas ut men jag undrar följande:

1. Är det rimligt att köpa grövre presenning från tex Biltema och lägga över hela taket till nästa sommar/höst så det inte läcker in mer vatten fram tills dess?

2. Bör jag istället försöka reparera hålen med att byta ut gamla takpannor och pärtor och fylla på med nya?

Jag hade helst genomfört ett komplett takbyte men det är en kostnad jag inte har råd med just nu.

Kommer åtminstone försöka få bort all mossa men tar gärna emot råd och tips på vad jag bör göra därefter.

Tack på förhand

• Uthusets gamla tak med flera hål där ljuset skiner igenom, exponerat trä och en stor hög av vedträn på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1.
Det är bättre att täcka med ett par fastskruvade plåtar från nock till takfot om det ska klara regn och snö.

• Gilla
Magnus E K och 3 till
  • Laddar…
Lägg pressning upp och över nock så håller det tätt en stund till. Förstärk hålet mer ett par bräder så inte snön rasar in när det blir tungt. Se till att presseningen är spänd.

• Gilla
jossem
  • Laddar…
F fribygg skrev:
1.
Det är bättre att täcka med ett par fastskruvade plåtar från nock till takfot om det ska klara regn och snö.
Bort med nuvarande tegel och på med takplåt från nock till takfot menar du? Eller låta takpannor ligga kvar och plåten över?

J jossem skrev:
Bort med nuvarande tegel och på med takplåt från nock till takfot menar du? Eller låta takpannor ligga kvar och plåten över?
Bort med teglet, på med plåt, skruva fast.

Om och när ni sen har tid och råd åtgärdar ni sedan hela takfallet eller taket med önskade mtrl.

• Gilla
jossem
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bort med teglet, på med plåt, skruva fast.

Om och när ni sen har tid och råd åtgärdar ni sedan hela takfallet eller taket med önskade mtrl.
Tack för tipset! Hade inte tänkt på detta alls.

A and.wei skrev:
Lägg pressning upp och över nock så håller det tätt en stund till. Förstärk hålet mer ett par bräder så inte snön rasar in när det blir tungt. Se till att presseningen är spänd.
Tack för tipset! 😀

J jossem skrev:
Tack för tipset! Hade inte tänkt på detta alls.
Om hålet är meter brett kan du ju behöva två plåtar i bredd, lägg då ett stöd eller två över hålet så plåten inte buktar ner av snötrycket

• Gilla
jossem
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.