Jag håller på att renovera ett gammalt stationshus och under plastmattan i min hall hittar jag huset fina originalgolv. Tyvärr har det blivit överspacklat med någon form av golvspackel. Efter mycket möda har jag skrapat och skrubbat fram någon enstaka platta men hur ska jag göra för att få fram hela golvet?
Några tips på något som kan mjuka upp spacklet?
Jag har tillgång till en rondell-skurmaskin och provade att köra med en mycket grov (svart) skurrondell. Det får bort en del men tar oerhörd tid.
Jag har även provat att först skrapa bort det mesta spacklet med en färgskrapa och sen skura. Det funkar bra men är extremt tungt och tidskrävande så det känns inte möjligt. Bifogar även en bild på ett lika dant golv utan spackel som finns i en annan del av huset.
Jag har tillgång till en rondell-skurmaskin och provade att köra med en mycket grov (svart) skurrondell. Det får bort en del men tar oerhörd tid.
Jag har även provat att först skrapa bort det mesta spacklet med en färgskrapa och sen skura. Det funkar bra men är extremt tungt och tidskrävande så det känns inte möjligt. Bifogar även en bild på ett lika dant golv utan spackel som finns i en annan del av huset.
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Färgskrapa Ergo 65 mm Bahco
Tvåhands färgskrapa
369 kr inkl moms
Läs mer
Har du förslag på lämplig syra?C cpalm skrev:
Jag har testat med ättika utan resultat. Även lite saltsyra men förutom att det är hemskt att hantera verkade inte heller det ge någon effekt.
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Har tagit fram ett likadant golv i en gammal kyrka då körde vi med tunga rondellmaskiner se till att det är ordentligt med vatten och en skvätt såpa använde en bred glasskrapa som komplement
Lite uppdatering: jag har kämpat vidare med golvet och nu ser det ut som på bilden i ett litet hörn. Jag hittade ett medel som heter gel hammer som verkar ha viss effekt. Jag penslade på det och lät det verka någon timme och sen körde jag rondellskurmaskinen en lång stund. Då syntes plattorna delvis efter det har jag växelvis skrapat och skurat tills allt spackel är borta. Tyvärr är det fortfarande oerhört tidskrävande och slitsamt så jag behöver hitta en mer effektiv metod. Jag har även provat att upprepa behandlingen med gel hammer men det händer inte mycket alls andra omgången.
Vad var det för typ av maskin du använde? Min ör en vanlig rondellmaskin som är avsedd för golvvård. Ungefär som den på bilden.Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Så kul att se detta golv även hos dig. Vi har en restaurang i Ystads gamla stationshus och just detta golv är det även hos oss. Hamnade här för att hitta tips just om hur vi kan rengöra det på bästa sätt. Är så ojämnt smutsigt. / kattisM Måns9 skrev:Jag håller på att renovera ett gammalt stationshus och under plastmattan i min hall hittar jag huset fina originalgolv. Tyvärr har det blivit överspacklat med någon form av golvspackel. Efter mycket möda har jag skrapat och skrubbat fram någon enstaka platta men hur ska jag göra för att få fram hela golvet?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
kan man limna en golvaskiva direkt på klinkergolv
Golv -
Hur räddar man en timmerstomme som lagats med liggande plank?
Lösvirke & Timmerhus -
Täta hålet samt reparera klinkergolvet
Kök -
Förslag på hur jag räddar stolparna till mitt uterum
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur räddar jag detta? Akrylfog, målarfärg
Färg, Måla & Tapetsera