Jag håller på att renovera ett gammalt stationshus och under plastmattan i min hall hittar jag huset fina originalgolv. Tyvärr har det blivit överspacklat med någon form av golvspackel. Efter mycket möda har jag skrapat och skrubbat fram någon enstaka platta men hur ska jag göra för att få fram hela golvet?
Några tips på något som kan mjuka upp spacklet?
Jag har tillgång till en rondell-skurmaskin och provade att köra med en mycket grov (svart) skurrondell. Det får bort en del men tar oerhörd tid.
Jag har även provat att först skrapa bort det mesta spacklet med en färgskrapa och sen skura. Det funkar bra men är extremt tungt och tidskrävande så det känns inte möjligt. Bifogar även en bild på ett lika dant golv utan spackel som finns i en annan del av huset.

• Gammalt stationshus med synliga, delvis överspacklade originalgolvplattor i mönstrad sten, på väg att renoveras fram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med svartvita kakelplattor synliga bland rester av golvspackel. En röd trasa och en svart sko syns också.
    Skapa konto
  • Svartvitt rutigt originalgolv av gamla plattor, delvis smutsigt, utan golvspackel, i ett renoverat stationshus.
    Skapa konto
  • Gilla
Lovikkavanten och 1 till
  • Laddar…
C
M Måns9 skrev:
Är det ett cementbaserat spackel torde syra vara rätt behandling. Men se upp med att det ger sig på fogen och inte minst potentiellt även plattorna (dvs. testa dig fram med omdöme).

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är det ett cementbaserat spackel torde syra vara rätt behandling. Men se upp med att det ger sig på fogen och inte minst potentiellt även plattorna (dvs. testa dig fram med omdöme).
Har du förslag på lämplig syra?
Jag har testat med ättika utan resultat. Även lite saltsyra men förutom att det är hemskt att hantera verkade inte heller det ge någon effekt.

Har tagit fram ett likadant golv i en gammal kyrka då körde vi med tunga rondellmaskiner se till att det är ordentligt med vatten och en skvätt såpa använde en bred glasskrapa som komplement

C
M Måns9 skrev:
Har du förslag på lämplig syra?
Klassikern är väl Hessa Kalkbort/fosforsyra, åtminstone för att se om det överhuvudtaget reagerar.
Annars kanske det är någon sorts polymer - har du testat sprit/T-röd?
En vass skjuvande skrapa typ Olfa XSR är nog inte heller fel.

Lite uppdatering: jag har kämpat vidare med golvet och nu ser det ut som på bilden i ett litet hörn. Jag hittade ett medel som heter gel hammer som verkar ha viss effekt. Jag penslade på det och lät det verka någon timme och sen körde jag rondellskurmaskinen en lång stund. Då syntes plattorna delvis efter det har jag växelvis skrapat och skurat tills allt spackel är borta. Tyvärr är det fortfarande oerhört tidskrävande och slitsamt så jag behöver hitta en mer effektiv metod. Jag har även provat att upprepa behandlingen med gel hammer men det händer inte mycket alls andra omgången.

• Svartvita rutiga kakelplattor delvis exponerade efter rengöring, omgivna av oregelbundna fläckar och rester av gammalt spackel i ett hörn av ett rum.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Har tagit fram ett likadant golv i en gammal kyrka då körde vi med tunga rondellmaskiner se till att det är ordentligt med vatten och en skvätt såpa använde en bred glasskrapa som komplement
Vad var det för typ av maskin du använde? Min ör en vanlig rondellmaskin som är avsedd för golvvård. Ungefär som den på bilden.

• En rondellmaskin för golvvård används på ett trägolv.
Har tyvärr inget tips.
Men wow, vilket vackert golv.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Mameludi Mameludi skrev:
Har tyvärr inget tips.
Men wow, vilket vackert golv.
Ja visst blir det ett fantastiskt hallgolv! Så det bara måste fram!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
M Måns9 skrev:
Vad var det för typ av maskin du använde? Min ör en vanlig rondellmaskin som är avsedd för golvvård. Ungefär som den på bilden.
En liknande fast lite tyngre grova rondeller typ 3m blå

Kolla saneringsföretag, de brukar ha koll på vad man kan använda för att få bort sånt här

J
Det där är väl heller inte vanligt klinker utan nån slags cementkeramik, kolla så att det tål de ev starka medel du provar innan du öser på på stor yta och lång tid…

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Det där är väl heller inte vanligt klinker utan nån slags cementkeramik, kolla så att det tål de ev starka medel du provar innan du öser på på stor yta och lång tid…
Det är min gissning också. Fördelen i så fall är förvisso att plattorna är "genomfärgade" och i princip kan slipas.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Det var ett väldigt snyggt golv, och i gamla byggnader som har det kan man konstatera att det inte bara är slitstarkt utan också snyggt även när det slits. Hoppas du kan rädda det!

M Måns9 skrev:
Jag håller på att renovera ett gammalt stationshus och under plastmattan i min hall hittar jag huset fina originalgolv. Tyvärr har det blivit överspacklat med någon form av golvspackel. Efter mycket möda har jag skrapat och skrubbat fram någon enstaka platta men hur ska jag göra för att få fram hela golvet?
Jag har tillgång till en rondell-skurmaskin och provade att köra med en mycket grov (svart) skurrondell. Det får bort en del men tar oerhörd tid.
Jag har även provat att först skrapa bort det mesta spacklet med en färgskrapa och sen skura. Det funkar bra men är extremt tungt och tidskrävande så det känns inte möjligt. Bifogar även en bild på ett lika dant golv utan spackel som finns i en annan del av huset.
Så kul att se detta golv även hos dig. Vi har en restaurang i Ystads gamla stationshus och just detta golv är det även hos oss. Hamnade här för att hitta tips just om hur vi kan rengöra det på bästa sätt. Är så ojämnt smutsigt. / kattis

• Tvårätters serverat ovanpå ett rutigt golv med orange och svarta rutor i gammaldags stil, liknande det i Ystads gamla stationshus.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.