Jag har en friggebod som saknar vindskivor, jag planerar dock att sätta upp vindskivor i sommar. Den yttersta råsponten på taket har murknat lite. Jag undrar nu om det går att göra något åt det murkna trät utan att dra av hela papptaket? Eller kan jag sätta på vindskivor utan att ta hand om det murkna trät?

Det beror på hur det ser ut.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det beror också på hur hur du tänkt dig det hela. Ofta vill man ju att pappen ska gå upp mot vindskivan och vindskiveplåten. Om pappen slutar kant-i-kant med taket idag kommer vindskivor inte göra någon större nytta om du inte också linmar en remsa papp.

Har friggan bara takpapp på spont eller finns det nått mer på taket?

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
Papp direkt på sponten

mexitegel mexitegel skrev:
Det beror också på hur hur du tänkt dig det hela. Ofta vill man ju att pappen ska gå upp mot vindskivan och vindskiveplåten. Om pappen slutar kant-i-kant med taket idag kommer vindskivor inte göra någon större nytta om du inte också linmar en remsa papp.
Så jag kan alltså limma en remsa papp som jag viker ner över spontkanten? Är det så du menar?

Nja, pappen ska gå upp mot vindskivan. Du vill inte ha ner väta mellan vindskivan och råsponten.

Du skruvar då en trekantslist från en kluven 45x45 ovanpå och en 45x45 under och spikar vindskivan i denna. Du lägger sen en remsa takpapp från nock och ner och limmar den noga med asfaltsklister. Både mot gamla pappen och mot vindskivan. Gamla pappen måste vara ordentligt rengjord innan.

Ta dimensionerna med en nypa salt, har du inga pannor på taket så kan du nog minska en del.

När du lagt pappen sätter du vindskiveplåtar.

Illustration av takdetalj med vindskiveplåt, takpapp, trekantslist och takpannor. Visar placering av olika byggmaterial och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack! Jag tror jag är med. Vad fyller trekantslisten för funktion?

Dels så får du mer stöd för vindskivan och så får du en bättre radie på pappen och stöd under hela pappen. Den går sönder lättare med tiden annars.

R RH1929 skrev:
Vad fyller trekantslisten för funktion?
Ser till att vattnet rinner ner och inte förstör råspont och vindskiva.

Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Dels så får du mer stöd för vindskivan och så får du en bättre radie på pappen och stöd under hela pappen. Den går sönder lättare med tiden annars.
Tack snälla för svar!

F fribygg skrev:
Nu

Ser till att vattnet rinner ner och inte förstör råspont och vindskiva.
Tack så mycket för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.