Jag har en friggebod som saknar vindskivor, jag planerar dock att sätta upp vindskivor i sommar. Den yttersta råsponten på taket har murknat lite. Jag undrar nu om det går att göra något åt det murkna trät utan att dra av hela papptaket? Eller kan jag sätta på vindskivor utan att ta hand om det murkna trät?
Medlem
· västra götaland
· 212 inlägg
Det beror på hur det ser ut.
Det beror också på hur hur du tänkt dig det hela. Ofta vill man ju att pappen ska gå upp mot vindskivan och vindskiveplåten. Om pappen slutar kant-i-kant med taket idag kommer vindskivor inte göra någon större nytta om du inte också linmar en remsa papp.
Så jag kan alltså limma en remsa papp som jag viker ner över spontkanten? Är det så du menar?mexitegel skrev:
Nja, pappen ska gå upp mot vindskivan. Du vill inte ha ner väta mellan vindskivan och råsponten.
Du skruvar då en trekantslist från en kluven 45x45 ovanpå och en 45x45 under och spikar vindskivan i denna. Du lägger sen en remsa takpapp från nock och ner och limmar den noga med asfaltsklister. Både mot gamla pappen och mot vindskivan. Gamla pappen måste vara ordentligt rengjord innan.
Ta dimensionerna med en nypa salt, har du inga pannor på taket så kan du nog minska en del.
När du lagt pappen sätter du vindskiveplåtar.
Du skruvar då en trekantslist från en kluven 45x45 ovanpå och en 45x45 under och spikar vindskivan i denna. Du lägger sen en remsa takpapp från nock och ner och limmar den noga med asfaltsklister. Både mot gamla pappen och mot vindskivan. Gamla pappen måste vara ordentligt rengjord innan.
Ta dimensionerna med en nypa salt, har du inga pannor på taket så kan du nog minska en del.
När du lagt pappen sätter du vindskiveplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara