Ska ge mig på att laga en putsad vägg (murstock) och behöver alla tips och alla råd ni bara har, så enkelt och pedagogisk beskrivet som möjligt.
Första och sista bilden visar till synes en gammal åtgärd som fallerat (dålig vidhäftning mot den ursprungliga putsen). Så där bör man nog överväga att ta ner även resten av det yttre putslagret.
Nr 2 torde i min mening vara att bedöma skicket på det som är kvar. Allt som är bomt tas vanligtvis ner, och då får man fundera på om det blir tillräckligt mycket kvar att det är värt att laga, eller om man skall knacka ner alltsammans och börja om från början.
Nr 2 torde i min mening vara att bedöma skicket på det som är kvar. Allt som är bomt tas vanligtvis ner, och då får man fundera på om det blir tillräckligt mycket kvar att det är värt att laga, eller om man skall knacka ner alltsammans och börja om från början.
Det ser dessutom ut som om du har svartmögel där på väggarna... Tvätta av det med mögeltvätt eller klorin.
Skrapa bort allt löst och knacka på väggen för att se var det är "bom" (alltså sitter löst) och knacka ner det också.
Sen på med cementslurry och puts. B-puts borde gå bra.
Om du inte har putsat tidigare så använd putsbanor.
Beroende på hur fin yta du vill ha så river du av det med en planka (grovt), putsbräda i plast (halvgrovt) eller en metallspackel för fin yta.
Skrapa bort allt löst och knacka på väggen för att se var det är "bom" (alltså sitter löst) och knacka ner det också.
Sen på med cementslurry och puts. B-puts borde gå bra.
Om du inte har putsat tidigare så använd putsbanor.
Beroende på hur fin yta du vill ha så river du av det med en planka (grovt), putsbräda i plast (halvgrovt) eller en metallspackel för fin yta.
Produkter som diskuteras: "mögeltvätt"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Nej, men det kan vara enklare att lägga på fibercement skivor och sen putsa på dem... Då vet du att det håller.N nalli skrev:
Jag tycker att putsen ser lite för skarp/vass ut för att vara kalkputs, men svårt att säga säkert från bilder.
Det kan ju vara kalkputs från början och någon har reparerat med cementbruk varför det trillar ner.
Och hur tänker du att man sedan börjar om?C cpalm skrev:Första och sista bilden visar till synes en gammal åtgärd som fallerat (dålig vidhäftning mot den ursprungliga putsen). Så där bör man nog överväga att ta ner även resten av det yttre putslagret.
Ja, det yttre skiktet är kanske potentiellt KC-bruk, men av tidningspappret där att döma ser det också rätt gammalt ut. Kalkcementbruk började användas någon gång på 40-talet.anders07 skrev:
Du menar om du bestämmer dig för att knacka ner någon vägg helt?N nalli skrev:
Ja, då har du lite större valfrihet så klart. Själv skulle jag bygga upp det med samma traditionella teknik/material - 4 mm lufthärdande kalkputs 1:2 som slås eller bres på i kanske 3 st centimetertjocka påslag. Sista påslaget dras av mot banor som kan ordnas på lite olika sätt och slätskuras. Beroende på vad du skall göra med väggen behöver det inte nödvändigtvis putsas med finbruk sedan.
Är underlaget genomgående murverk, eller har du puts på trä någonstans?
Vet att du ville ha en detaljerad arbetsgång, men det blir rätt omfattande att försöka sig på att författa någon sorts putsskola här. Tyvärr verkar min favoritmurare försvunnit från Youtube, annars skulle jag länkat till hans kanal.
Är ett gammalt torp, så får nog bli att göra som du säger. Den bit jag knackat bort verkar vara mer mjöligt innerst (lite Mer gult? Och det ytterst är Mer grått och hårdare. Klarar en helt oerfaren att putsa med kalkputs?C cpalm skrev:Ja, det yttre skiktet är kanske potentiellt KC-bruk, men av tidningspappret där att döma ser det också rätt gammalt ut. Kalkcementbruk började användas någon gång på 40-talet.
Du menar om du bestämmer dig för att knacka ner någon vägg helt?
Ja, då har du lite större valfrihet så klart. Själv skulle jag bygga upp det med samma traditionella teknik/material - 4 mm lufthärdande kalkputs 1:2 som slås eller bres på i kanske 3 st centimetertjocka påslag. Sista påslaget dras av mot banor som kan ordnas på lite olika sätt och slätskuras. Beroende på vad du skall göra med väggen behöver det inte nödvändigtvis putsas med finbruk sedan.
Är underlaget genomgående murverk, eller har du puts på trä någonstans?
Vet att du ville ha en detaljerad arbetsgång, men det blir rätt omfattande att försöka sig på att författa någon sorts putsskola här. Tyvärr verkar min favoritmurare försvunnit från Youtube, annars skulle jag länkat till hans kanal.
Me
Men tänker att det inte är farligt att testa, trillar allt ner så kan man anlita någon senare 😊C cpalm skrev:
C cpalm skrev: