45 277 läst ·
27 svar
45k läst
27 svar
Hur prutar man på bilköp?
Räkna på hur länge du tror du kommer köra bensinare och inte elbil och välj beg med miltal därefter.C crazytok skrev:En fråga, anser ni det en nackdel att V90 är en T4 bensinare? Jag har hela tiden varit inriktad på en D4 diesel.... nackdelen är dyr skatt i 2år till (6.000kr) men sedan ligger den på 1400kr. Den är dessutom mycket billigare att försäkra än BMW. Dock så drar den betydligt mer 0,8 bensin än BMW 0,5 diesel....
Se till att du inte hamnar med en osäljbar bensinare med massa mil kvar i en tid (5 år? 7 år?) då alla vill köra elbil.
Handlare vill ha omsättning på sina bilar. Om du meddelar att du står mellan två bilar och priset och utrustning är likvärdig, samt att du är redo för att göra affär omedelbart kan du absolut få ned priset. Var inte blyg. Det finns inga känslor inblandade i affärer. Tala om vad du vill betala och se vad svaret blir. Så länge det är ett rimligt pris kommer säljaren ta det i beaktande.
Välj Volvon. Ge dem förslaget att ta bilen för utsatt pris mot att de monterar drag, besiktar om bilen och skickar med vinterhjul. Det är en bra prutning utan att pruta på själva priset.C crazytok skrev:Det ÄR faktiskt en Premium selection jag kollat på. Håller med om att BMW är naket utrustade. Den jag kollar på har iaf stora navigatorn, bränslevärmare, M sport ratt, sportstolar, elbaklucka, x drive, dragkrok och automat.
Men mycket roligare än så blir det tyvärr inte!
V90’n däremot är ju betydligt rikligare utrustad! Minus dragkrok och vinterdäcken då...
Det beror lite på. Hur många mil kör du per år? Vad är det för skatt på Volvon? Hur mycket billigare är försäkringen?C crazytok skrev:En fråga, anser ni det en nackdel att V90 är en T4 bensinare? Jag har hela tiden varit inriktad på en D4 diesel.... nackdelen är dyr skatt i 2år till (6.000kr) men sedan ligger den på 1400kr. Den är dessutom mycket billigare att försäkra än BMW. Dock så drar den betydligt mer 0,8 bensin än BMW 0,5 diesel....
Då kan du börja räkna om det är "värt" att välja en diesel. Men det finns fler aspekter än det att ta hänsyn till tycker jag. Jag hade inte ratat Volvon pga bensinare.
Drag på V90 brukar kosta 5000:- ihop med beg köp på Volvohandlare, alltså det priset som flera vill ha för att eftermontera vid köp.Keiller skrev:
Så drag och vinterdäck borde inte vara orimligt.
Volvon borde väl ha nybilsgaranti kvar då det är en -19 bil, eller har de minskat den så den inte längre är 3 år? Har själv de senaste 5 bilarna köpt begagnat med nybilgaranti kvar.
Jag köpte "på dagen" ny Golf för många år sedan. Visste att viss färg/modell fanns i lager och sa till försäljaren efter mindre än 5 minuter att jag kan göra snabbdeal med leverans dagen efter om han petade ner priset 15%. Detta var strax före jul och jag misstänker att den snabba affären påverkade säljarens årsförsäljning positivt.
Hade nog föredragit volvon. Nyare bil, modernare modell, mer utrustning, garanti, lägre försäkring.C crazytok skrev:
Förbrukning är jag inte orolig för, men beror på hur långt du kör per år. Det blir nog ett par tusenlappar per år, inga enorma summor i sammanhanget.
Tyvärr var det någon mer som tyckte det, för nu var den såld!! 

Inte helt oväntat dock...
Var är bästa marknadsplatsen för att hålla koll på dom objekt jag är intresserade utav. Är det bara blocket som gäller? Provade Wayke en period men tyckte inte om den.
Andra tips?
Inte helt oväntat dock...
Var är bästa marknadsplatsen för att hålla koll på dom objekt jag är intresserade utav. Är det bara blocket som gäller? Provade Wayke en period men tyckte inte om den.
Andra tips?
Jo det kan kännas lite tabu först men det är klart man ska pruta när man köper bil om det kan ge nåt. 10% verkar inte helt omöjligt: Köpa bil? 7 saker säljaren inte vill du ska vetaC crazytok skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Skaffa boken "Superfixaren" av Gavin Kennedy. 
Klicka här för att svara