7 545 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Hur placera Electrolux Kyl/Frys (ERF3869AOX/EUF2949IOX) i nisch?
Innan någon flyttar denna tråd till Vitvaror vill jag bara påpeka att frågan rör konstruktionen av nischen i köket.
Är på väg att beställa vitvaror och vi har hela tiden varit inne på Miele, men har beslutat att även överväga Electrolux (ej Husqvarna då Electrolux design är snyggare). Gillar ej Electrolux/Husqvarnas traditionella kylskåp med pedal men har nu hittat dessa modeller:
Kyl: ERF3869AOX (http://www.electrolux.se/Produkter/Product-details/?pId=5596d7ef-c66c-498a-82a2-9c1c03b56a28)
Frys: EUF2949IOX (http://www.electrolux.se/Produkter/Product-details/?pId=56b01cb4-0b82-4351-bd0d-acb4be53018d)
Jag blir dock inte klok på hur dessa skall placeras/monteras och illustrationen på hemsidan gör mig inte klokare (se nedan). Kyl och frys skall i vårt kök placeras i en nisch med väggar på vardera sida och skåp som matchar köket i övrigt ovanför. Överskåpen kommer specialbeställdas så måtten på dessa är inte så viktig just nu. Men hur skall nischen konstrueras? Skall den vara 600mm djup eller kanske grundare? Vidare står det när man jämför produkter på hemsidan att avståndet till sidovägg skall vara 230mm (mot 120mm för övriga modeller). Frågan är alltså: går det att placera dessa modeller i en nisch utan glipor på sidorna så man får ett snyggt "inbyggt" utseende? Tusen tack för ev hjälp med detta!

Till sist måste jag säga att Electrolux/Husqvarnas hemsidor är bland de sämsta jag någonsin använt. Bara en sådan sak får en att vilja välja Miele trots merkostnaden!
Är på väg att beställa vitvaror och vi har hela tiden varit inne på Miele, men har beslutat att även överväga Electrolux (ej Husqvarna då Electrolux design är snyggare). Gillar ej Electrolux/Husqvarnas traditionella kylskåp med pedal men har nu hittat dessa modeller:
Kyl: ERF3869AOX (http://www.electrolux.se/Produkter/Product-details/?pId=5596d7ef-c66c-498a-82a2-9c1c03b56a28)
Frys: EUF2949IOX (http://www.electrolux.se/Produkter/Product-details/?pId=56b01cb4-0b82-4351-bd0d-acb4be53018d)
Jag blir dock inte klok på hur dessa skall placeras/monteras och illustrationen på hemsidan gör mig inte klokare (se nedan). Kyl och frys skall i vårt kök placeras i en nisch med väggar på vardera sida och skåp som matchar köket i övrigt ovanför. Överskåpen kommer specialbeställdas så måtten på dessa är inte så viktig just nu. Men hur skall nischen konstrueras? Skall den vara 600mm djup eller kanske grundare? Vidare står det när man jämför produkter på hemsidan att avståndet till sidovägg skall vara 230mm (mot 120mm för övriga modeller). Frågan är alltså: går det att placera dessa modeller i en nisch utan glipor på sidorna så man får ett snyggt "inbyggt" utseende? Tusen tack för ev hjälp med detta!

Till sist måste jag säga att Electrolux/Husqvarnas hemsidor är bland de sämsta jag någonsin använt. Bara en sådan sak får en att vilja välja Miele trots merkostnaden!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tycker du ska checka av om det verkligen stämmer för det är bara på frysen det står 230mm till sidovägg.
På kylen står det 60mm vilket är mer rimligt då handtaget brukar bygga så pass mycket.
Det kan ju ha något att göra med att man behöver kunna öppna mer för att dra ut lådorna men då borde det vara likvärdigt på kylen då där med är lådor.
Annat att tänka på är om man har en inbyggnadsugn i ett skåp direkt intill då dörren som öppnas mot ugnen kan slå i handtaget på ugnen vilket inte är någon höjdare men detta missar väldigt många som designar kök.
Djupet på nischen är lite godtyckligt då det står 600mm, men inga köksinredningar idag är så djupa.
De flesta skåpsstommar är idag 565mm djupa och vissa 580mm (bl.a Ikea), men några 600 har man ytterst sällan så maskinerna kommer sticka fram lite vilket de oftast behöver göra för att man ska kunna öppna dörrarna ändå.
På kylen står det 60mm vilket är mer rimligt då handtaget brukar bygga så pass mycket.
Det kan ju ha något att göra med att man behöver kunna öppna mer för att dra ut lådorna men då borde det vara likvärdigt på kylen då där med är lådor.
Annat att tänka på är om man har en inbyggnadsugn i ett skåp direkt intill då dörren som öppnas mot ugnen kan slå i handtaget på ugnen vilket inte är någon höjdare men detta missar väldigt många som designar kök.
Djupet på nischen är lite godtyckligt då det står 600mm, men inga köksinredningar idag är så djupa.
De flesta skåpsstommar är idag 565mm djupa och vissa 580mm (bl.a Ikea), men några 600 har man ytterst sällan så maskinerna kommer sticka fram lite vilket de oftast behöver göra för att man ska kunna öppna dörrarna ändå.
Tack för din input! Nischen vi skall ha blir som på skissen i mitt tidigare inlägg: ~1200 mm omslutandes kyl och frys. Inga andra högskåp; ugn och mikro hamnar i ett högskåp invid bänkskivan. Nu vet jag visserligen inget om måttskisser men när jag studerar den lilla måttskissen i ovanifrånperspektiv ovan låser jag det som att det krävs 50mm för att kunna öppna dörrarna helt? I nuvarande köket står kyl och frys från Husqvarna inbyggda med täcksidor som är 585mm djupa med en glipa mellan kyl/fryssida och täcksida som är max 10mm. Tror du dessa mått skulle fungera? Eller snarare, varför skulle inte dessa mått fungera?
Det skulle vara ok om dörrarna på denna modell sticker ut lite för att minska eventuell glipa, men det känns konstigt att modellen marknadsförs som en infällnadsmodell om den kräver mer än 10mm marginal på sidorna...
Det skulle vara ok om dörrarna på denna modell sticker ut lite för att minska eventuell glipa, men det känns konstigt att modellen marknadsförs som en infällnadsmodell om den kräver mer än 10mm marginal på sidorna...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nischen ska kunna vara precis 1200mm och de 50mm du syftar på är så man inte placerar dem direkt intill en vägg då handtagen behöver dessa 50mm för att kunna öppna dörrarna 90 grader så man kan dra ut lådorna.
Allting är ju anpassat för dessa jämna mått så därför ska du hålla dig till dessa 1200mm för annars blir det inte rätt.
Allting är ju anpassat för dessa jämna mått så därför ska du hålla dig till dessa 1200mm för annars blir det inte rätt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så du menar att om man ska bygga en nisch så ska man bygga den för just de kyl/frysar man köper vid tillfället och sen ska man bygga om det när man ska byta vitvaror...? Hhmm...Misse skrev:
Alla köksleverantörer levererar skåp som är anpassade till 600mm bredd och således en nisch på 1200mm.
Alla kyl/frysar är gjorda för att passa in i dessa 600mm men som jag skrivit tidigare så öppnar alla dörrar sig olika men dörrarna hamnar "utanför" nischen oavsett då kyl/frysar är djupare än köksskåpen, just för at man ska kunna öppna dem.
Ska man ha in hela kyl/frysarna i en nisch i t.ex väggen så att dörrarnas utsida ligger i liv med väggen så får man ju rätta sig efter tjocklekarna på dörrarna och hur mycket plats de kräver när de öppnas, men då får man i många fall ha ett tomrum på 10cm på var sida kyl/frys i nischen och huuur snyggt blir det
Jag syftade på djupet på själva nischen. Vi har varit och tittat på ett antal olika kyl/frysar och helt klart är att det är olika mått om man ser till djupet (de kan dessutom placeras olika nära väggen bakom, en del kräver en luftspalt på ett par centimeter bakom själva kyl/frysen, andra modeller kräver inte detta).Paul-Staffanstorp skrev:Så du menar att om man ska bygga en nisch så ska man bygga den för just de kyl/frysar man köper vid tillfället och sen ska man bygga om det när man ska byta vitvaror...? Hhmm...
Alla köksleverantörer levererar skåp som är anpassade till 600mm bredd och således en nisch på 1200mm.
Alla kyl/frysar är gjorda för att passa in i dessa 600mm men som jag skrivit tidigare så öppnar alla dörrar sig olika men dörrarna hamnar "utanför" nischen oavsett då kyl/frysar är djupare än köksskåpen, just för at man ska kunna öppna dem.
Ska man ha in hela kyl/frysarna i en nisch i t.ex väggen så att dörrarnas utsida ligger i liv med väggen så får man ju rätta sig efter tjocklekarna på dörrarna och hur mycket plats de kräver när de öppnas, men då får man i många fall ha ett tomrum på 10cm på var sida kyl/frys i nischen och huuur snyggt blir det![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Njae... de flesta bör ha en luftspalt bakom men det man ska tänka på är att om man ska ha in dem i en nisch i köksinredningen mellan typ andra skåp så är det ju dessa skåpens djup som styr djupet på nischen trots allt och de flesta sticker då fram så att dörrarna ligger framför skåpen...
Klicka här för att svara