Byggahus.se
Om elpriset toppar runt kl 17-20 och rasar kl 23 så kan det vara lönsamt att sänka värmepumpen ungefär kl 18-23. Temperaturen inne kommer kanske bara att falla med någon grad, och sen jobbar pumpen ikapp det efter kl 23, till lågt pris.
 
B Borgen2021 skrev:
Priset imorgon pendlar mellan 350 öre till 670 öre med ett snitt på 488, hur tänker du att det är lika högt, skiljer ju nästan 100 procent mellan natt och kväll, i se 4
Så här har elpriset under en vecka oftast sett ut tidigare. Två toppar varje dag (morgon och eftermiddag) med lite lägre pris mitt på dagen. Mycket lägre pris på natten. Lördag och söndag ligger priset betydligt lägre än vardagar.

Linjediagram som visar elprisets fluktuationer under en vecka med toppar på morgon och eftermiddag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här ser denna vecka ut. Natten lör-sön gick priset inte ner, och söndagen är i nivå med vardagarna. Det kan förstås vara en tillfällighet som har andra orsaker än att folk har flyttat sin förbrukning. Det kommer snart att visa sig. Mindre än 10% av privatkunderna har timdebitering, men bland villaägarna och elbilsägarna som har hög förbrukning är det säkert större andel. Och andelen ökar nu snabbt.

Linjediagram som visar elprisets fluktuationer över en vecka med toppar på morgon och eftermiddag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JohanLun skrev:
Jag har gjort nattsänkning till natthöjning just för att uppnå inlagring.
Natthöjning är det nya svarta ;)
 
  • Haha
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Konsekvensen om den inte orkar blir väl att det i praktiken inte höjs på natten utan den bara håller jämn teemp hela tiden.
Eller att den använder eltillskottet. Vilket i och för sig skulle kunna vara värt det på natten.
Men glöm inte bort att förlusterna blir större med högre temperatur.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Nu så här i efterhand, när jag inte kunde byta till timpris, så har jag konstaterat att det bästa såklart är att spara så mycket el det går hela tiden.
Ligger de senaste 10 dagarna ca - 30% under samma period förra året.
Varmvatten körs lagom till ungdomarnas dusschtider.
Grenuttag med brytare som tar bort allt som är på standby.
Har sagt åt ungarns att om de "bara" kollar film eller Youtube så kan de köra chromecast eller kabel från telefon istället för att ha igång datorerna.
Har ingen elbil.

I förhållande till bekvämlighet och livskvalitet / kostnad så tror jag att det kan kvitta med timpris,,,, försöker jag intala mig....
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
När jag växte upp så minns jag det som väldigt vanligt i mina vänners hem att fruar och barn klagade över att det va kallt, medan pappor gick runt och gormade att man skulle ta på sig en tröja och sockor.

Det fick mig att fundera över hur timpris spelar ut sig i stugorna. Tonårsbarnen som kommer hem från fotbollen kl 17 och vill duscha, men pappa säger

"vad tror du att du gör, unga dam? I den här familjen duschar vi 02-03".

Eller

"ursäkta, din elveckopeng är slut unge man. Du får gladeligen spela Xbox på fritimmen 04-05 eller ta hem tv-spelet till din mamma om hennes nya kille inte bryr sig om elpriserna!"

Hur diskuteras det kring timpriset i er familj?
Vi hade ju timpris med Tibber i 1,5 år. Det var roligt ett tag men ohållbart när elpriserna ökade dramatiskt i samband med att man lever med andra som inte vill förstå sig på orsak och verkan.

”El har ju alltid varit billigt. Och det är ett tråkigt ämne att prata om. Och den där lampan ska ha en 150 watts lampa i sig eftersom den är skapt för det och att ljuset faller mycket snyggare då.”

Vad gör man? Det går inte att kämpa emot. Skilsmässa eller ändra elavtal. Enkelt val.
 
  • Gilla
  • Haha
Okarlsson och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi hade ju timpris med Tibber i 1,5 år. Det var roligt ett tag men ohållbart när elpriserna ökade dramatiskt i samband med att man lever med andra som inte vill förstå sig på orsak och verkan.

”El har ju alltid varit billigt. Och det är ett tråkigt ämne att prata om. Och den där lampan ska ha en 150 watts lampa i sig eftersom den är skapt för det och att ljuset faller mycket snyggare då.”

Vad gör man? Det går inte att kämpa emot. Skilsmässa eller ändra elavtal. Enkelt val.
Näe, inte kan man ändra elavtal. Går det att synka Tinder med Tibber? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
MiaV och 3 till
  • Laddar…
Sen kan man ju glädja sig åt elpriset också. Som igår kväll när det var läge att ladda en 90graders maskin med lakan och jag upptäckte att timpriset i natt bara skulle vara 15 öre. Somnade glad :cool::):sleep:
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Vi hade ju timpris med Tibber i 1,5 år. Det var roligt ett tag men ohållbart när elpriserna ökade dramatiskt i samband med att man lever med andra som inte vill förstå sig på orsak och verkan.

”El har ju alltid varit billigt. Och det är ett tråkigt ämne att prata om. Och den där lampan ska ha en 150 watts lampa i sig eftersom den är skapt för det och att ljuset faller mycket snyggare då.”

Vad gör man? Det går inte att kämpa emot. Skilsmässa eller ändra elavtal. Enkelt val.
So jobbigt när det man vill prioritera att lägga pengar på summerar till 130% av lönen :p
 
Z
Ni som har timpris, vad snittade ni i augusti?
Jag snittade 302 öre/kwh. Då körde vi tvätt tork, disk när det är billigt på nätterna. Gjorde av med 497 kw.
Vattenfall tog 299 öre/kwh plus årsavgift om jag ser rätt.

Räknar jag fel? Hur ligger ni andra?
 
Nissens
D Dublin skrev:
Sen kan man ju glädja sig åt elpriset också. Som igår kväll när det var läge att ladda en 90graders maskin med lakan och jag upptäckte att timpriset i natt bara skulle vara 15 öre. Somnade glad :cool::):sleep:
Ja, där sparade du kanske 5kr. :)
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Ni som har timpris, vad snittade ni i augusti?
Jag snittade 302 öre/kwh. Då körde vi tvätt tork, disk när det är billigt på nätterna. Gjorde av med 497 kw.
Vattenfall tog 299 öre/kwh plus årsavgift om jag ser rätt.

Räknar jag fel? Hur ligger ni andra?
Hej,
Vi bytte till Tibber i mitten av Augusti och hamnade ganska exakt 1 kr/kWh under rörliga priset för samma period. En helt OK besparing. September blir mer spännande att följa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.