När jag växte upp så minns jag det som väldigt vanligt i mina vänners hem att fruar och barn klagade över att det va kallt, medan pappor gick runt och gormade att man skulle ta på sig en tröja och sockor.
Det fick mig att fundera över hur timpris spelar ut sig i stugorna. Tonårsbarnen som kommer hem från fotbollen kl 17 och vill duscha, men pappa säger
"vad tror du att du gör, unga dam? I den här familjen duschar vi 02-03".
Eller
"ursäkta, din elveckopeng är slut unge man. Du får gladeligen spela Xbox på fritimmen 04-05 eller ta hem tv-spelet till din mamma om hennes nya kille inte bryr sig om elpriserna!"
Hur diskuteras det kring timpriset i er familj?
Det fick mig att fundera över hur timpris spelar ut sig i stugorna. Tonårsbarnen som kommer hem från fotbollen kl 17 och vill duscha, men pappa säger
"vad tror du att du gör, unga dam? I den här familjen duschar vi 02-03".
Eller
"ursäkta, din elveckopeng är slut unge man. Du får gladeligen spela Xbox på fritimmen 04-05 eller ta hem tv-spelet till din mamma om hennes nya kille inte bryr sig om elpriserna!"
Hur diskuteras det kring timpriset i er familj?
Vi har inte börjat att diskutera timpris än. Men föreställer mig att det kommer låta ungefär som i ditt exempel. Korta duschar så att nattens varmvatten räcker till alla.
Det jobbigaste är att tvätt, disk och matlagning i ugnen måste ske på natten. Frågan är hur mycket det är värt det...
Det jobbigaste är att tvätt, disk och matlagning i ugnen måste ske på natten. Frågan är hur mycket det är värt det...
Vi kör timdebitering. 2 vuxna och en 2-åring.
Kör diskmaskinen på billiga timmarna på kvällen/natten och tvättmaskinen på helgen.
En elbil och en laddhybrid som bara laddas när priset är under 1kr/kwh.
Har en vanlig varmvattenberedare och duschar som vanligt 2-3 min varje dag.
Hitintills i augusti förbrukat 456kWh kostnad 877kr (den kostnad som Tibber redovisar, Vattenfalls fasta tillkommer)
Kör diskmaskinen på billiga timmarna på kvällen/natten och tvättmaskinen på helgen.
En elbil och en laddhybrid som bara laddas när priset är under 1kr/kwh.
Har en vanlig varmvattenberedare och duschar som vanligt 2-3 min varje dag.
Hitintills i augusti förbrukat 456kWh kostnad 877kr (den kostnad som Tibber redovisar, Vattenfalls fasta tillkommer)
Tror du det kommer vara värt konflikten?K Kallebo skrev:
Men ni två vuxna är överens om hur ni ska fördela förbrukningen? Jag tänker att en uppenbar möjlig konflikt i det du skriver är att ge upp ledig tid på helgen för att tvätta.maah skrev:
Vi kör timdebitering. 2 vuxna och en 2-åring.
Kör diskmaskinen på billiga timmarna på kvällen/natten och tvättmaskinen på helgen.
En elbil och en laddhybrid som bara laddas när priset är under 1kr/kwh.
Har en vanlig varmvattenberedare och duschar som vanligt 2-3 min varje dag.
Hitintills i augusti förbrukat 456kWh kostnad 877kr (den kostnad som Tibber redovisar, Vattenfalls fasta tillkommer)
Vi är helt överens. Men vi kommer inte följa det slaviskt såklart. Idag hade frun glömt att ladda bilen och skulle åka lite längre så nu blev till att ladda för 7,50kr/kwh.Okarlsson skrev:
Nej, det kommer fortfarande att vara tydliga prisskillnader. Både över dygnet och beroende på väder.T TH885 skrev:
Oavsett om timpris finns kvar eller inte så kan man ju gissa att hur mycket folk orkar bry sig kommer att ändras. Jag lutar just nu åt att det är värt husfriden att inte försöka förmå duschning i 5 minuter tidigt på morgonen och gå upp en halvtimme tidigare för att hänga tvätt. Hellre hänga tvätt kl 20 och låta barnen bada badkar kl 18. Men det kanske ändras om kostnaden skjuter i höjden över lång tid.T TH885 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 516 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 516 inlägg
Tycker det är precis som alla andra frågor där man inte har helt samma åsikter. När frugan köper en vinkelslip eller jag ett par nya skor så tycker kanske den andra att det är onödiga pengar. Precis på samma sätt så kanske jag tycker att det är värt att gå upp 05:15 för att varmvattnet ska hinna laddas efter duschen för 78 öre kWh istället för 510 öre, medan frun älskar att sova och hellre duschar när elen kostar 720 öre (exempel från denna morgon). Förstår inte hur det skiljer sig från när man är i affären och frun tycker det är värt att köpa det finaste köttet medan mannen tycker att Scans köttbullar duger gott.
På vintern så är det ju värmen som kostar minst 50% av förbrukningen för oss och den styrs teknokratiskt av en algoritm vi är överens om.
På vintern så är det ju värmen som kostar minst 50% av förbrukningen för oss och den styrs teknokratiskt av en algoritm vi är överens om.
Rätta mig gärna om jag har fel, men såhär tänker jag.
Med timpris så kan man styra sin förbrukning, förhoppningsvis till billigare timmar, men en fördel är också att man faktiskt vet vad elräkningen kommer att landa på. Man kan följa det i realtid.
Med rörligt elpris så vet man inte vad räkningen landar på förens man får den, eftersom man inte vet vad snittpris blir förens månaden är över?
Med timpris så kan man styra sin förbrukning, förhoppningsvis till billigare timmar, men en fördel är också att man faktiskt vet vad elräkningen kommer att landa på. Man kan följa det i realtid.
Med rörligt elpris så vet man inte vad räkningen landar på förens man får den, eftersom man inte vet vad snittpris blir förens månaden är över?
Det har du rätt i, men det är ju inte så många som söker nya konfliktytor med sin partner. Sedan tycker jag liknelsen haltar lite eftersom du "offrar" något för familjens ekonomi till skillnad från att man spenderar pengar på olika saker.halper skrev:
Tycker det är precis som alla andra frågor där man inte har helt samma åsikter. När frugan köper en vinkelslip eller jag ett par nya skor så tycker kanske den andra att det är onödiga pengar. Precis på samma sätt så kanske jag tycker att det är värt att gå upp 05:15 för att varmvattnet ska hinna laddas efter duschen för 78 öre kWh istället för 510 öre, medan frun älskar att sova och hellre duschar när elen kostar 720 öre (exempel från denna morgon). Förstår inte hur det skiljer sig från när man är i affären och frun tycker det är värt att köpa det finaste köttet medan mannen tycker att Scans köttbullar duger gott.
På vintern så är det ju värmen som kostar minst 50% av förbrukningen för oss och den styrs teknokratiskt av en algoritm vi är överens om.
Men det är klart, man får kompromissa med sin partner om timpris precis som med mycket annat. Det är nog värre med barnen.
Just nu tillverkar jag varmvatten på natten och det får räcka hela dagen, inga problem alls. I vinter kanske det blir att stänga av elpatronen 05-24, duschar man för mycket så hinner varmvattnet inte i kapp.Okarlsson skrev:
När jag växte upp så minns jag det som väldigt vanligt i mina vänners hem att fruar och barn klagade över att det va kallt, medan pappor gick runt och gormade att man skulle ta på sig en tröja och sockor.
Det fick mig att fundera över hur timpris spelar ut sig i stugorna. Tonårsbarnen som kommer hem från fotbollen kl 17 och vill duscha, men pappa säger
"vad tror du att du gör, unga dam? I den här familjen duschar vi 02-03".
Eller
"ursäkta, din elveckopeng är slut unge man. Du får gladeligen spela Xbox på fritimmen 04-05 eller ta hem tv-spelet till din mamma om hennes nya kille inte bryr sig om elpriserna!"
Hur diskuteras det kring timpriset i er familj?
