På grund av långvarig fukt i krypgrunden i ett fritidshus i familjens ägo så är behovet av att byta en del av bjälklaget akut.

Omfattningen är just nu okänd. Men 3 längsgående reglar i krypgrunden samt minst en sidas syll ovanpå muren av lecablock är i helt murkna. Troligen så är reglarna i bjälklaget, det som golvet inne i huset vilar på, också skadat i ändarna. Kanske har fukten även nått stående reglar i väggarna.

Min plan just nu är att få in 4 nya reglar och stötta upp bjälklaget med stolpar och justerbara terrassfötter stående på betongplattor på marken i krypgrunden.

Den enda möjligheten att få in reglar just nu är via ventilationsöppningarna, så den största regel som som går att använda är 45x120.

Min fråga just nu är om det är en fördel att ha 2 stycken 45x120 bredvid varandra jämfört med en enda?
Reglarnas längd blir 4,5 meter och jag hoppas få plats med 3 eller 4 stöttor under varje regel.

2 reglar jämte varandra, hopspikade, ger dubbel bärighet.
2 reglar hopfästa (limmade, men krävande limning om det ska ge avsedd effekt) stående på varandra ger 8 ggr högre bärighet.

Enl Träguiden https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000 så är spännvidden som en 45x120mm regel i hållfasthetsklass C24 klarar av 181cm med råspontgolv och cc 60cm mellan reglarna.
Dvs, en sådan golvregel behöver vara bärande infäst i ändarna samt ha 2 stöd däremellan.

Lecablock är ju lätta att såga i så man får en större öppning.

Tack för svaren Oldboy och useless.

Jag glömde skriva att 120 reglarna bara blir en tillfällig stöttning under tiden jag försöker ta reda på hur omfattande renoveringen kommer bli.
När/om arbetet påbörjas så kommer govet i hallen tas bort för att få ut dåligt material och in med nytt. Då kommer reglar som är grövre att få ner i krypgrunden som.monteras när alla andra reglar är åtgärdade.

Jag provar med att ha dubbla 45x120 på 3 eller 4 platser. Som enbart skruvas ihop och stöttas upp med 90x90 stolpar. Eftersom bjälklaget har hållit så här långt så hoppas jag att det håller några månader till. Och så kan reglarna återanvändas till annat, vilket blir svårt om de limmas.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Nu är 2 reglar uppstöttade. Det är säkert långtifrån fackmannamässigt utfört, men det är mycket mycket bättre än innan när en regel hängde under masonitskivorna. Den regel som var mest murken bröts för övrigt av och ramlade ned av dig själv när dess stötta ramlade.

En uppstöttad träregel i krypgrund, placerad ovanpå ett plast- och betongfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 stycken 45x120 hann jag få upp. Minst 2 till ska upp på denna sida av huset och sedan lika många på andra sidan.

Reglar stöder upp taket i en krypgrund med synlig jordhög och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jordhögen i mitten av huset behöver tas bort insåg jag. För att ta bort skivor och isolering samt få in nya samt sätta upp alla nya reglar krälande på rygg eller mage är inget som lockar det minsta.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.