21 861 läst ·
47 svar
22k läst
47 svar
Hur överklaga grannes bygglov?
Ansluter mig till övriga på forumet som menar att det inte är mycket att göra åt och som menar att enda vägen är att vädja/förhandla med grannen.
Förutom dina "allmänna" argument kan du ta upp din avsikt att överklaga; först till länsstyrelsen sedan till förvaltningsdomstolen och därefter till högsta förvaltningsdomstolen. Du får säkert inte prövningstillstånd till alla MEN du kommer försinka hans byggstart med minst ett, kanske två år...
Om han inte chansar och bygger innan processen är avgjord.
Men dettta är nog ditt tyngsta argument/hot om inte vädjanden fungerar.
Förutom dina "allmänna" argument kan du ta upp din avsikt att överklaga; först till länsstyrelsen sedan till förvaltningsdomstolen och därefter till högsta förvaltningsdomstolen. Du får säkert inte prövningstillstånd till alla MEN du kommer försinka hans byggstart med minst ett, kanske två år...
Om han inte chansar och bygger innan processen är avgjord.
Men dettta är nog ditt tyngsta argument/hot om inte vädjanden fungerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
OM vi antar att grannen utan större problem kan välja att stycka av lite längre bort, så kan du ju prova att antingen be att få köpa marken i närheten av ditt hus, eller arrendera den. Dels får grannen in en del som kompensation för ev. merkostnader för ändrade planer, dels får du en säkerhet mot bygge i närområdet.
Som så många fler sagt. börja med att prata med grannen och håll det vänskapligt. Att gå över och hota med att överklaga för att i slutändan i brist på starkt argument bara försenat byggstart så har du mest sannolikt just skaffat dig en ovän för livet. Även om det är ens lagliga rätt att överklaga felaktiga beslut så tolkar nog dom flesta personer ett sånt överklagande som mindre vänskapligt eller hur vi ska uttrycka det. All mark man inte äger lär man ju på något vis ha klart för sig att det kan komma förändringar på. Överklagan som egentligen bara gäller att man vill ha det som det alltid har varit ,för att det var utan grannar när vi köpte är ju inte riktigt någon rättighet eller sakligt argument för att slippa grannar. Bästa chansen att visa sin åsikt men utan att hamna i konflikt är troligen ett köp av den mark som man vill säkra från bebyggelse. Är det åkermark idag och ni hamnar på kant med varandra så är bondens rättigheter att bruka marken rätt starka och det finns många sätt att ställa till med otyg tillbaka som hämd för att ni överklagade eller hotade med överklagande av bygglov. Så tänk till ordentligt med vad du hoppas vinna och vad du riskerar. En grannfejd är inte skoj om det slutar så. Men vänta inte för länge med att prata för ju mer tid det lagts på handlingar för bygglov med ritningar osv desto mer jobb lär göras om vid andra planer.
Jag tror också den bästa lösningen vore att köpa tomterna bredvid.
De kanske är dyra, men att hoppas på att en egen tomt på 2500m2 är tillräckligt för att få avstånd till grannarna var ju synd nog en chansning som inte gick hem.
Om ni hade kontaktat dem innan bygglovsansökan, som troligtvis kom efter att de gjort en kalkyl på hur mycket de skulle kunna tjäna på det hela, hade det nog blivit billigare. Nu blev det inte så.
Priset nu, är nog ganska så exakt den förväntade vinsten minus det arbete de kan tänkas ha med att koordinera ett bygge.
De kanske är dyra, men att hoppas på att en egen tomt på 2500m2 är tillräckligt för att få avstånd till grannarna var ju synd nog en chansning som inte gick hem.
Om ni hade kontaktat dem innan bygglovsansökan, som troligtvis kom efter att de gjort en kalkyl på hur mycket de skulle kunna tjäna på det hela, hade det nog blivit billigare. Nu blev det inte så.
Priset nu, är nog ganska så exakt den förväntade vinsten minus det arbete de kan tänkas ha med att koordinera ett bygge.
Jag tycker att du först ska kontrollera om marken är klassad som jordbruksmark. I så fall råder generellt byggförbud och de måste ha dispans vilket kan vara besvärligt att få. Det är ju tråkigt om det blir lättare för dem att bygga bara för att de klämmer sig in brevid ert hus men så kan det nog vara.
är det bygglov han ska söka? har han fått förhandsbesked eller är det detta som söks?
förhandsbesked behövs ju för att avstyckning skall kunna ske om jag fattat det hela rätt. sen söks bygglov.
När vi sökte förhandsbesked kom kommunen med motiveringen att det låg solitärt, fanns naturvärden, inget stöd i naturen och lite annat. vi har 150m till närmsta granne, naturvärdena var visst inte så noga. stödet i naturen finns då vi bygger i anslutning till en skog.
Vad finns för stöd i naturen hos er? ert hus?? ofta vill de ju att hus på landsbygden skall byggas med stöd, alltså i skogsbryn eller liknande. inte rätt ut på åkern, även om många bygger så.
skaffa grisar... är väl typ 300m avstånd till grisstall. eller om det är hästar som är värst.
förhandsbesked behövs ju för att avstyckning skall kunna ske om jag fattat det hela rätt. sen söks bygglov.
När vi sökte förhandsbesked kom kommunen med motiveringen att det låg solitärt, fanns naturvärden, inget stöd i naturen och lite annat. vi har 150m till närmsta granne, naturvärdena var visst inte så noga. stödet i naturen finns då vi bygger i anslutning till en skog.
Vad finns för stöd i naturen hos er? ert hus?? ofta vill de ju att hus på landsbygden skall byggas med stöd, alltså i skogsbryn eller liknande. inte rätt ut på åkern, även om många bygger så.
skaffa grisar... är väl typ 300m avstånd till grisstall. eller om det är hästar som är värst.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Men är det helt säkert att detta behöver vara frågan om så extremt mycket pengar?maglub skrev:
Läs "Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning : om kommunikation människor emellan" av Dale Carnegie. Den är jättebra och mycket relevant i detta sammanhang.
http://www.bokus.com/bok/9789127116...omgivning-om-kommunikation-manniskor-emellan/
Köp några semlor och gå över till grannen och prata med honom.
Redigerat:
Jag tror inte du kan ändra nått, men sakliga framställningar kan vara att ifrågasätta, om du har en borrad brunn, hur vattnet kommer räcka till fler hushåll. Hur ser tillrinningen av vatten till området ut? Har ni ont om vatten vid torrare perioder, typ sommaren?
Hur ser vägen ut? Du skriver grusväg,kommer den hålla för ökad trafik under perioder när marken är "lös" av regn osv? Hur ser ev ägarförhållanden ut på vägen? Är vägens ägare beredd att underhålla vägen, med både ökade resurser i form av tid och pengar? Ni vill ju inte ha en dålig väg pga att nån vill bygga hus och sälja.
/J
Hur ser vägen ut? Du skriver grusväg,kommer den hålla för ökad trafik under perioder när marken är "lös" av regn osv? Hur ser ev ägarförhållanden ut på vägen? Är vägens ägare beredd att underhålla vägen, med både ökade resurser i form av tid och pengar? Ni vill ju inte ha en dålig väg pga att nån vill bygga hus och sälja.
/J
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vet vi över huvud taget vems vägen är? Nej, vad jag förstår.jonas_72 skrev:Jag tror inte du kan ändra nått, men sakliga framställningar kan vara att ifrågasätta, om du har en borrad brunn, hur vattnet kommer räcka till fler hushåll. Hur ser tillrinningen av vatten till området ut? Har ni ont om vatten vid torrare perioder, typ sommaren?
Hur ser vägen ut? Du skriver grusväg,kommer den hålla för ökad trafik under perioder när marken är "lös" av regn osv? Hur ser ev ägarförhållanden ut på vägen? Är vägens ägare beredd att underhålla vägen, med både ökade resurser i form av tid och pengar? Ni vill ju inte ha en dålig väg pga att nån vill bygga hus och sälja.
/J
Och sådana där argument som att vattnet inte räcker, vägen inte håller osv när det handlar om 1 - 4 hushåll känns så naivt konstruerade.
Det är vad folk i storstädernas förorter tar till för att slippa förskolor och liknande.
Om vägen håller för en bil om dagen, håller den väl för tre eller fyra?
Annars är det ju bara att lägga på lite mer 0-18 grus, och kanske lite bärlager under.
Big deal?
Och vattnet? Om man inte vet något om vattenbrist är det ju ett helt konstruerat argument.
Ett hushåll använder en bråkdel av det vatten som finns som grundvatten under fastigheten.
Och det vatten man tar upp och använder, silas genom infiltration eller liknande och åker ner till sitt hem, grundvattnet igen.
En granne bredvid med kreaturs/svinuppfödning gör av med hundra gånger mer vatten.
Eller om han/hon bara vattnar sina potatisland.
Vattenfrågan håller om man tittar på var man kan placera enskild avlopp och var man har sin brunn. Är det små tomter kan det finnas för lite utrymme för både avlopp och brunn + att de kan påverka din brunn.
För vägen har KoW rätt att bärigheten inte är en stor issue, men är vägen smal och lång kan ökad trafik innebära att man möter oftare andra bilar på vägen, och är vögen för small för 2 bilar har man ett problem
För vägen har KoW rätt att bärigheten inte är en stor issue, men är vägen smal och lång kan ökad trafik innebära att man möter oftare andra bilar på vägen, och är vögen för small för 2 bilar har man ett problem
Har jag över huvud taget låtit påskina att jag vet vem som äger vägen?KnockOnWood skrev:Vet vi över huvud taget vems vägen är? Nej, vad jag förstår.
Och sådana där argument som att vattnet inte räcker, vägen inte håller osv när det handlar om 1 - 4 hushåll känns så naivt konstruerade.
Det är vad folk i storstädernas förorter tar till för att slippa förskolor och liknande.
Om vägen håller för en bil om dagen, håller den väl för tre eller fyra?
Annars är det ju bara att lägga på lite mer 0-18 grus, och kanske lite bärlager under.
Big deal?
Och vattnet? Om man inte vet något om vattenbrist är det ju ett helt konstruerat argument.
Ett hushåll använder en bråkdel av det vatten som finns som grundvatten under fastigheten.
Och det vatten man tar upp och använder, silas genom infiltration eller liknande och åker ner till sitt hem, grundvattnet igen.
En granne bredvid med kreaturs/svinuppfödning gör av med hundra gånger mer vatten.
Eller om han/hon bara vattnar sina potatisland.
Jag ställde frågan om vem som äger vägen och om denna är beredd att ta den ökade användningen. O vadå "Big deal" att lägga på lite mer 0-18 och bärlager? Är vägen tre kilometer kan jag lova dig att det är en väldigt big deal för den som får betala. Känns otroligt naivt att låtsas om att lite grus kostar inte så mycket. Väldigt mycket besserwisser att inte begripa sånt.
Man vad bra att du vet att varken väg eller vattnet inte kommer bli ett problem. Du verkar ha koll på läget.
eller så sitter du bara o är besswerwisser.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi får väl utgå från de få fakta vi har?jonas_72 skrev:Har jag över huvud taget låtit påskina att jag vet vem som äger vägen?
Jag ställde frågan om vem som äger vägen och om denna är beredd att ta den ökade användningen. O vadå "Big deal" att lägga på lite mer 0-18 och bärlager? Är vägen tre kilometer kan jag lova dig att det är en väldigt big deal för den som får betala. Känns otroligt naivt att låtsas om att lite grus kostar inte så mycket. Väldigt mycket besserwisser att inte begripa sånt.
Man vad bra att du vet att varken väg eller vattnet inte kommer bli ett problem. Du verkar ha koll på läget.
eller så sitter du bara o är besswerwisser.
Vad får du dina tre kilometer ifrån?Rosenborgskan skrev:
Du vet kanske något som vi andra inte vet, även om du låter påskina motsatsen.
Så Messerschmitt kan du vara själv
